Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade 2 biler på samme 32a uttak?

Startet av Jejl, tirsdag 18. november 2014, klokken 18:13

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på søndag 23. november 2014, klokken 11:57
Jkirkebo: Selger du overgangene jeg trenger hvis jeg bruker boksen fra Jula?

Det blir vel en overgang fra 1-fas til 3-fas på inntaket, og en overgang fra 3-fas til 1-fas på uttaket?

Skal du koble en 3-fase byggstrømboks på 1-fase tilførsel? Det vil nok fungere svært dårlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jejl

Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. november 2014, klokken 12:25
Sitat fra: Jejl på søndag 23. november 2014, klokken 11:57
Jkirkebo: Selger du overgangene jeg trenger hvis jeg bruker boksen fra Jula?

Det blir vel en overgang fra 1-fas til 3-fas på inntaket, og en overgang fra 3-fas til 1-fas på uttaket?

Skal du koble en 3-fase byggstrømboks på 1-fase tilførsel? Det vil nok fungere svært dårlig.
Ok.
Har ikke tatt meg tid til å sette meg inn i det.

Noen som vet om en tilsvarende strømboks på 1-fase?

Jejl

Hvis det ikke er noen rimelig (under 2-3000kr) løsning på på å dele opp 32A sikringen i to på en enkel og lovlig måte, så har jeg en annen mulighet også:
Jeg har en 10A sikring i garasjen også, men problemet er at på samme sikringen er også vaskemaskinen. Jeg må da sette på en timer til å starte lading fra f.eks kl23 og lade med kun 8A. Normalt så blir nok denne bilen bare kjørt ca 3-7 mil til dagen så det skulle vel være nok å lade den over natten på 8A.

Marius Engel

#33
Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. november 2014, klokken 12:24
Sitat fra: Marius Engel på søndag 23. november 2014, klokken 11:54

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 22. november 2014, klokken 18:08
Sitat fra: Muffinman på lørdag 22. november 2014, klokken 17:59
Om man har 32A 3-fase (IT) og tar fra forskjellige faseledere, hvor stort strømtrekk tillates da om man lader to biler samtidig? En fsseleder vil jo nødvendigvis bli felles. 16 på hver?

Ved helt jevn belastning kan du dele på roten av 3 (ca. 1,73). 32/SQ(3)=18,47A per fase. Eller f.eks 20A fra en og 16A fra de to andre.

Deler du på roten av 3 får du fasestrømmen i en trekantkobling. Strømmen som er interessant er linjestrømmen, den som kommer ut fra kontakten.

Det er så enkelt som at to av fasene blir belastet med 16a, den siste med 32a

Det skjønte jeg ikke. Hvordan blir det 32A på den ene faseledningen når strømtrekket på de to tilkoblede enhetene er 120 grader ute av fase? Toppene vil jo aldri oppstå samtidig.

Dette blir ikke en trekantkobling, for du har bare to laster. Her er en bil koblet mellom L1-L2, den andre melleom L1/L2-L3.

Det blir slik som på bildet i en periode:

sn0le

@Jeil:
Hør med en elektriker hva det vil koste å få satt opp en ny Schuko med en liten kapsling og en 16A sikring.
Da får du en Schuko på 32A kursen, men som er sikret ned til 16A.
Burde ikke koste mere enn 2-3 tusen kroner.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Griffel

#35
Sitat fra: Marius Engel på søndag 23. november 2014, klokken 15:33
Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. november 2014, klokken 12:24
Sitat fra: Marius Engel på søndag 23. november 2014, klokken 11:54

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 22. november 2014, klokken 18:08
Sitat fra: Muffinman på lørdag 22. november 2014, klokken 17:59
Om man har 32A 3-fase (IT) og tar fra forskjellige faseledere, hvor stort strømtrekk tillates da om man lader to biler samtidig? En fsseleder vil jo nødvendigvis bli felles. 16 på hver?

Ved helt jevn belastning kan du dele på roten av 3 (ca. 1,73). 32/SQ(3)=18,47A per fase. Eller f.eks 20A fra en og 16A fra de to andre.

Deler du på roten av 3 får du fasestrømmen i en trekantkobling. Strømmen som er interessant er linjestrømmen, den som kommer ut fra kontakten.

Det er så enkelt som at to av fasene blir belastet med 16a, den siste med 32a

Det skjønte jeg ikke. Hvordan blir det 32A på den ene faseledningen når strømtrekket på de to tilkoblede enhetene er 120 grader ute av fase? Toppene vil jo aldri oppstå samtidig.

Dette blir ikke en trekantkobling, for du har bare to laster. Her er en bil koblet mellom L1-L2, den andre melleom L1/L2-L3.

Det blir slik som på bildet i en periode:
Feil. i en slik kobling blir 16+16 ikke 32 men ca 28.
Den detaljerte forklaringen finner du ved å gå til #23  og følge peker videre til et vedlegg i en tidligere tråd.
Her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1434.msg10736.html#msg10736
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Marius Engel


Sitat fra: Griffel på søndag 23. november 2014, klokken 18:51
Sitat fra: Marius Engel på søndag 23. november 2014, klokken 15:33
Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. november 2014, klokken 12:24
Sitat fra: Marius Engel på søndag 23. november 2014, klokken 11:54

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 22. november 2014, klokken 18:08
Sitat fra: Muffinman på lørdag 22. november 2014, klokken 17:59
Om man har 32A 3-fase (IT) og tar fra forskjellige faseledere, hvor stort strømtrekk tillates da om man lader to biler samtidig? En fsseleder vil jo nødvendigvis bli felles. 16 på hver?

Ved helt jevn belastning kan du dele på roten av 3 (ca. 1,73). 32/SQ(3)=18,47A per fase. Eller f.eks 20A fra en og 16A fra de to andre.

Deler du på roten av 3 får du fasestrømmen i en trekantkobling. Strømmen som er interessant er linjestrømmen, den som kommer ut fra kontakten.

Det er så enkelt som at to av fasene blir belastet med 16a, den siste med 32a

Det skjønte jeg ikke. Hvordan blir det 32A på den ene faseledningen når strømtrekket på de to tilkoblede enhetene er 120 grader ute av fase? Toppene vil jo aldri oppstå samtidig.

Dette blir ikke en trekantkobling, for du har bare to laster. Her er en bil koblet mellom L1-L2, den andre melleom L1/L2-L3.

Det blir slik som på bildet i en periode:
Feil. i en slik kobling blir 16+16 ikke 32 men ca 28.
Den detaljerte forklaringen finner du ved å gå til #23  og følge peker videre til et vedlegg i en tidligere tråd.
Her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1434.msg10736.html#msg10736

Hvorfor sier du at jeg har feil, når du ikke er sikker på at du selv har rett?

I dette tilfellet har vi to laster (biler) som lader. Altså mangler vi en last for å kunne regne dette som en trefaselast hvor du bruker roten av 3 for å finne fasestrøm og linjestrøm i en trekantkobling som dette vil representere.

Du har tatt 16x(roten av 3) = ca 28a. Dette er feil for du har ikke 3 biler på denne kursen som kan representere en trekantkobling. Her er det snakk om 2 biler. Uansett må bilene alltid lades samtidig om den strømmen på 28a skal bli rett.

Se på bildet jeg har lagt ved, der har jeg tegnet og forklart. Strømmen blir 16A og 32A  i de forskjellige fasene.

I dette tilfellet vi har her, med to biler ser vi også at kirchhoffs lov nr. 1 stemmer.

Griffel

#37
Sitat fra: Marius Engel på søndag 23. november 2014, klokken 19:58
Hvorfor sier du at jeg har feil, når du ikke er sikker på at du selv har rett?
Det er bare å beklage at du har inntrykk av at jeg ikke er sikker på dette, jeg er på trygg grunn og vet sikkert at Kirchhoff er enig.
Viser igjen til tidligere vedlegg. Formel du kan bruke er helt til slutt i vedlegget.
Strømmen L1-L2 er er forskjøvet 120 grader i forhold til L3-L2. Så du må summere disse vektorielt for å få strømmen i L2.
Formlen kan du også bruke dersom L1-L2 og L2-L3 er ulike, og den kan selvfølgelig brukes dersom du har ulik belastning mellom 3 faser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Marius Engel


Sitat fra: Griffel på søndag 23. november 2014, klokken 20:12
Sitat fra: Marius Engel på søndag 23. november 2014, klokken 19:58
Hvorfor sier du at jeg har feil, når du ikke er sikker på at du selv har rett?
Det er bare å beklage at du har inntrykk av at jeg ikke er sikker på dette. Det er jeg.

Jeg vet ikke hvilken kompetanse du har, men du kan ikke regne to enfaselaster på samme måte du regner en trefasebelastning eller tre enfasebelstninger i trekant. Dessuten må alle tre bilene lades dønn samtidig om den strømmen du har regnet ut skal stemme.

I dette tilfellet er det snakk om 2 biler, to laster, to effekter. Ingen stjerne eller trekantkobling, altså ingen trefasebelastning. Ergo, du kan ikke bruke roten av 3. Skjønner?

Har du sett på arket jeg laget? Der forklarer jeg hvordan dette henger sammen. Jeg har lang erfaring som elektriker og er utdannet elkrafttekniker.

Hva skal til for å overbevise deg? Skal jeg legge det inn i Febdok og legge ut sammenlangrede strømmer på to biler som lader mellom fasene slik det er snakk om her?

Griffel

#39
Sitat fra: Marius Engel på søndag 23. november 2014, klokken 20:26
Jeg vet ikke hvilken kompetanse du har, Jeg har lang erfaring som elektriker og er utdannet elkrafttekniker.
Mer utdannelse, og helt sikkert lenger erfaring totalt. (Dog ikke veldig lenge som elektrikker.)

Sitat fra: Marius Engel på søndag 23. november 2014, klokken 20:26
I dette tilfellet er det snakk om 2 biler, to laster, to effekter. Ingen stjerne eller trekantkobling, altså ingen trefasebelastning. Ergo, du kan ikke bruke roten av 3. Skjønner?
Hvem sier jeg har har bruk roten av 3? Viser stadig til tidligere vedlegg hvor jeg beskriver hvordan ulike enfaslaster summeres i et trefasanlegg.
I ditt tilfelle IL22=(IL1-L2+cos60*IL3-L2)2+(sin60*IL3-L2)2
Dette kan du altså bruke når L1-L2 og L2-L3 er ulike. (og evt. L1-L3).
(Men er de like kan du forenkle dette og gange med roten av 3).
Litt mer komplisert blir det om en også får faseforskyvninger inn i bildet, men moderne strømforskyninger er gode nok for en en slik betraktning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jejl

Sitat fra: sn0le på søndag 23. november 2014, klokken 17:11
@Jeil:
Hør med en elektriker hva det vil koste å få satt opp en ny Schuko med en liten kapsling og en 16A sikring.
Da får du en Schuko på 32A kursen, men som er sikret ned til 16A.
Burde ikke koste mere enn 2-3 tusen kroner.
Ja, det er kanskje beste løsning.

Var akkurat ute i garasjen og sjekket kabelen som går til 10A kursen i sikringsskapet, for jeg tenkte kanskje at den var kraftig nok til at en elektriker kan sette denne kabelen på en ny egen 16A kurs. Kabelen er 12mm tykk, men da jeg skrudde opp stikkontakten var innholdet i kabelen litt mer stusselig. Kobberet var ca 1,5 mm og da er den vel bare brukende til 10A?
Jeg kan vel også få en elektriker til å flytte denne kabelen på en egen 10A kurs og lade med 8A. Å lade en elbil på 16A med schuco er vel uansett ikke å annbefale, selv om muligheten følger med bilen.

Marius Engel

Fikk ikke åpnet vedlegget du henviste til, så jeg gikk utifra at du hadde brukt roten av 3 siden det gir samme svaret.

Men, ja de må legges sammen vektorielt, så da blir det 27,7 som du sa.

sn0le

@Jejl:
Det er jo og en mulighet. Dvs å flytte den 1,5mm2 kabelen til garasjen fra vaskemaskinsikringen over på en ny sikring på 10 eller 13A. Elektriker vet hva som er lovlig på 2x1,5mm2.

Og om det er en helt ny sikring på f.eks 10A så vil jo lading på den ikke komme i konflikt med vaskemaskin.
Om man skal lade på 10A eller ikke på en 10A kurs skal jeg ikke uttale meg om. Schukoen tåler opptil 16A (ikke langvarig) men det er vel ikke anbefalt av DSB å lade med mere enn 8A over lengre tid på slike kontakter.

http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%C3%B8rer.pdf
SitatMaksimal kontinuerlig
belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere
denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre
ladekontakter.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Bjørn

Sitat fra: Marius Engel på søndag 23. november 2014, klokken 21:06
Fikk ikke åpnet vedlegget du henviste til, så jeg gikk utifra at du hadde brukt roten av 3 siden det gir samme svaret.

Men, ja de må legges sammen vektorielt, så da blir det 27,7 som du sa.

Mange som har prøvd seg, men ingen har målbundet Griffel på elektro spm enda såvidt jeg har fått m meg..  ;D (lurer på om han ikke hadde en oldefar i Kroatia ;) )

Jejl

Fikk flyttet kabelen og koblet den på en ny egen 10A kurs i sikringsskapet. Var gjort på 75 minutter av en elektriker. Det bør vel ikke koste all verden heller da det ikke var noe nytt elmatriell bortsett fra en 10A sikring, et lite plastrør og et par ledningklemmer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA