Supercharger i storbyene

Startet av bb, søn 16. nov 2014, kl. 01:45

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: fredag på man 24. nov 2014, kl. 20:52
Sitat fra: Rio på man 24. nov 2014, kl. 18:30
Poenget er at det ikke er alle som kan lade hjemme.

Forretningsmodellen bør vel ta høyde for at folk kan lade som det passer dem best? Det kan jo jeg i en Leaf eller e-Golf.

Nei, forretningsmodellen for superchargerne er ikke tilpasset dette. Den tåler noen slike, men ikke for mange.

Målgruppen til Tesla har nok i stor grad egen garasje med mulighet for å lade hjemme.

Dagliglading på hurtigladere er neppe spesielt heldig for batteriene i bilen, uansett om det er en Tesla eller Leaf. De få pengene man sparer på strøm er neppe verdt det.

Jeg vil ikke anbefale folk å kjøpe elbil hvis de ikke har mulighet til å lade hjemme eller på jobb. Det går jo selvsagt an, men man stiller seg i en vanskelig posisjon. Det er egentlig veldig dårlig infrastruktur for offentlig lading i Norge, spesielt mtp hvor mange elbiler vi har.

Og det er jo nettopp det jeg påpeker - at det er noe feil med forretningsmodellen hvis den er begrenset kun til folk som har egen ladestasjon. Poenget med en stor batteripakke må jo være at man nettopp kan la det gå dager mellom ladinger, og så hurtiglade "hver 3. dag" eller hver uke.

Uansett, de har det i London, tydeligvis...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Baldrian

Hadde strategien i London vært å tilby SC-lading til dem som bor i London, hadde de nok vært spredt mye mer. Det er 5 stykker konsentrert i sentrum langs Themsen, og mange i den byen bor mer enn 30 km fra sentrum.  I Londontrafikken vil dette lett kunne ta ca. tre timer å lade opp en Tesla (én time hver vei pluss ladetid). Vel er strømmen dyrere i England, men jeg tviler på at mange i London vill benyttet et slikt tilbud som hjemmelading.  Disse er nok primært tenkt for at de som kommer nord og vestfra (Bristol og Bermingham), skal kunne komme seg hjem igjen.

Vi ser det samme mønster i Tyskland, hvor mesteparten av laderne der står i småbyer langs de store motorveiene.  Ingen (ennå) i hverken Hannover, München, Frankfurt eller Stuttgart.  Det bygges for tiden én i Berlin, men denne er nok også for at det skal være mulig å kjøre tur-retur Berlin.

At de som bor i nærheten av en SC, benytter seg av denne lademuligheten, er ganske rimelig, men det er neppe disse Tesla har tenkt på i sin plasseringsstrategi av sine hurtigladere. 

Rio

Enig, og greit nok, men det betyr fremdeles at det tilsynelatende ikke er mulighet for noe lokalt tilbud for hurtiglading for Teslaeiere som bor i storbyer, slik som jeg kan lade min elbil.

Ironisk nok er jo løftet om gratis hurtiglading det som forhindrer folk fra å ha HLere tilgjengelig. Det er derfor jeg sier at forretningsplanen ikke er hensiktsmessig på det punktet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Andrewas

Sitat fra: Baldrian på tir 25. nov 2014, kl. 00:06
Vi ser det samme mønster i Tyskland, hvor mesteparten av laderne der står i småbyer langs de store motorveiene.  Ingen (ennå) i hverken Hannover, München, Frankfurt eller Stuttgart.  Det bygges for tiden én i Berlin, men denne er nok også for at det skal være mulig å kjøre tur-retur Berlin.

Laderen i Berlin bygges ved service senteret - og det ligger "litt ute på landet" - ikke så langt fra Schönefeld flyplass. Det er kun 2 stolper på gang - så den er nok også satt opp av hensyn til lading av biler på service. Se også tilsvarende i Stockholm (Infra City i Upplands Väsby).
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

OddB

Makan til kverulering Rio !
Hva er "forretningsplanen" til alle de andre elbilfabrikantene ?

De dytter hele regninga over på staten og eierne.
Bortsett fra noen bortgjemte CHAdeMO-ladere hos noen Nissanforhandlere er det ikke flust med  gratis hurtiglading...
Nå har Tesla et konsept med "destination chargers" i USA, dvs gratis 22kW på egnede steder, vil ikke se bort fra at det vil komme hit også etterhvert.
Nå har lille Tesla i løpet av et par år klart å bygge en infrastruktur som setter alle de andre store bilfabrikantene, inkl. Nissan, i skammekroken.
Hadde forretningsplanen til Tesla vært at all strøm til bilene skulle komme fra  SC så tror jeg at påslaget hadde vært litt større en de 12-14 000 kr det er i dag.
(Det er ca 1500 SC-ladepunkter i verden, så med litt køordning ville det faktisk være mulig for ladet alle bilene (ca 60k) i løpet av en dag.)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Rio

Sitat fra: OddB på tir 25. nov 2014, kl. 01:04
Makan til kverulering Rio !
Hva er "forretningsplanen" til alle de andre elbilfabrikantene ?

De dytter hele regninga over på staten og eierne.
Bortsett fra noen bortgjemte CHAdeMO-ladere hos noen Nissanforhandlere er det ikke flust med  gratis hurtiglading...
Nå har Tesla et konsept med "destination chargers" i USA, dvs gratis 22kW på egnede steder, vil ikke se bort fra at det vil komme hit også etterhvert.
Nå har lille Tesla i løpet av et par år klart å bygge en infrastruktur som setter alle de andre store bilfabrikantene, inkl. Nissan, i skammekroken.
Hadde forretningsplanen til Tesla vært at all strøm til bilene skulle komme fra  SC så tror jeg at påslaget hadde vært litt større en de 12-14 000 kr det er i dag.
(Det er ca 1500 SC-ladepunkter i verden, så med litt køordning ville det faktisk være mulig for ladet alle bilene (ca 60k) i løpet av en dag.)

At du ikke er enig, betyr ikke at du verken kan eller bør kalle andre verken kverulant eller annet. Skjerpings.

Jeg påpeker at forretningsmodellen til Tesla ser ut til å ekskludere muligheten av å sette opp hurtigladere i byer, fordi da vil så mange bruke dem siden de skal være gratis.

Problemet er selvsagt ikke at de er gratis, men at forretningsmodellen forhindrer utbredelse av hurtigladere i områder hvor det bor mange mennesker.

I stedet for å gå til angrep på andre, så burde du kanskje tenke over problemstillingen, og foreslå en løsning? En løsning kunne vært en type HLere hvor man betalte kostpris for strømmen. Da kunne Tesla ro seg i land på den måten.

Og nei, VW, BMW og mange andre har ikke noen strategi for HLere. De mener at andre vil tilby det, på samme måte som andre selger bensin, diesel, lyspærer, dekk og annet man trenger til en bil.

Nissan setter opp ganske store antall hurtigladere sammen med partnere. Fordi det ikke er gratis så kan de "trygt" sette opp HLer nettopp der folk trenger dem. For øvrig er det over 4000 CHAdeMO-ladepunkt i verden.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Rio

Sitat fra: OddB på tir 25. nov 2014, kl. 01:18
Jeg gir opp...

Av og til er det greit å innrømme at ikke alt favorittmerket gjør er 100% perfekt. Det er ingen skam i det, og det er faktisk langt mer modent enn å bli sur når noen påpeker åpenbare problemer med en forretningsplan.

Jeg synes at VW har gjort mye bra med e-Golf, men jeg synes det er en feil at de ikke har en trefas 11 kW-lader inkludert. Jeg har tatt det opp med flere av dem.

Jeg har kjørt mange Mercedes-Benz, men synes det er direkte idioti at de ikke tilbyr CCS hurtiglading på elbilen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

kos

"Problemet er selvsagt ikke at de er gratis, men at forretningsmodellen forhindrer utbredelse av hurtigladere i områder hvor det bor mange mennesker".

Hei dette må du forklare. Hvordan forhindrer Tesla at det blir satt opp hurtigladere ?
Konseptet til Tesla er at bilen skal kunne kjøre langt. Derfor har de lagt inn SC på strekninger mellom distanser. Samtidig så er det ingen hinder for at man med tesla kan lade på hurtigladere. Har selv Tesla og kan skrive under på at dette konseptet fungerer. Det som jeg ikke helt begriper er at det ikke blir satt opp hurtigladere og SC på bensinstasjoner slik at man kan lade og betale der ?

Har erfaring fra langkjøring. Har aldri stått i noen kø på SC. Ser ikke det som et problem da Tesla eiere ved SC er svært hyggelige folk som hjelper hverandre.

Car-El

@Rio

Æ vil bare påpeke at du har vært personlig og ufin direkte mot mæ. Så ber du andre om å ikke være personelig eller ufin mot dæ.

Mitt forslag til dæ e at du holder deg på trådene til Nissan og VW, ditt TROLL.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Rio

Sitat fra: kos på tir 25. nov 2014, kl. 09:46
"Problemet er selvsagt ikke at de er gratis, men at forretningsmodellen forhindrer utbredelse av hurtigladere i områder hvor det bor mange mennesker".

Hei dette må du forklare. Hvordan forhindrer Tesla at det blir satt opp hurtigladere ?
Konseptet til Tesla er at bilen skal kunne kjøre langt. Derfor har de lagt inn SC på strekninger mellom distanser. Samtidig så er det ingen hinder for at man med tesla kan lade på hurtigladere. Har selv Tesla og kan skrive under på at dette konseptet fungerer. Det som jeg ikke helt begriper er at det ikke blir satt opp hurtigladere og SC på bensinstasjoner slik at man kan lade og betale der ?

Har erfaring fra langkjøring. Har aldri stått i noen kø på SC. Ser ikke det som et problem da Tesla eiere ved SC er svært hyggelige folk som hjelper hverandre.

Jeg inkluderer SC som en type hurtiglader når jeg skriver.

Det jeg påpeker (siden folk sier at Tesla ikke setter opp sine hurtiglader (SC) i byer) er for at de vil bli brukt for mye siden de er gratis, så må det være noe galt med forretningsmodellen til Tesla.

Det er selvsagt bare flott at de tilbyr gratis lading på langturer, men ved å love at det skal være gratis, så forhindrer de jo seg selv i å sette opp deres hurtigladere (SC) på steder hvor de blir mye brukt, fordi det blir for dyrt for dem.

Forretningsplanen burde da ha vært at alle kan lade de første X kWh gratis per år, eller at man betaler kostpris for strøm, eller.... Noe som gjør at Tesla ikke føler seg forhindret fra å sette opp hurtigladerene deres der hvor folk bruker dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tir 25. nov 2014, kl. 11:14
Det jeg påpeker (siden folk sier at Tesla ikke setter opp sine hurtiglader (SC) i byer) er for at de vil bli brukt for mye siden de er gratis, så må det være noe galt med forretningsmodellen til Tesla.

Det er selvsagt bare flott at de tilbyr gratis lading på langturer, men ved å love at det skal være gratis, så forhindrer de jo seg selv i å sette opp deres hurtigladere (SC) på steder hvor de blir mye brukt, fordi det blir for dyrt for dem.

Jeg tror ikke det er så mange som bor i by med Tesla og ikke har lademulighet at disse vil bli mye brukt. Så lenge laderne utenfor står i passende avstand da. Pr. nå kunne jeg hatt god nytte av en SC i Oslo, men det er utelukkende fordi den første nord for Oslo står helt oppe på Lillehammer. Kommer den opp en på Kløfta ville jeg hatt null bruk for en i Oslo, og jeg kjører mye til/fra Oslo.

Videre utbygging av saktelading i Oslo er derimot tvingende nødvendig. Jeg får kun sakteladet i Oslo fordi jeg ankommer på tidspunkter der det stort sett er ledige plasser her og der.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

bb

Sitat fra: fredag på man 24. nov 2014, kl. 20:52
Dagliglading på hurtigladere er neppe spesielt heldig for batteriene i bilen, uansett om det er en Tesla eller Leaf. De få pengene man sparer på strøm er neppe verdt det.
Daglig superlading sliter ikke mer på batteriene. Jeg kjørte 86k km på det gamle batteriet og har ladet på SC minst 50k km. Allikevel var kapasiteten min like god som andre som hadde kjørt 20k km og SC-ladet kun et par ganger.

SC på 118 kW lader på ca. 1,4 C. Og denne dropper kjapt til 80-90 kW som er rundt 1 C. Til sammenligning lader en Leaf på 2,1 C på 50 kW CHAdeMO. Dessuten er temperaturen i batteriet i en Tesla veldig nøye regulert. En Leaf har ikke aktiv kjøling av batteriet, noe som er svært uheldig i tillegg til at cellene er stacket oppå hverandre. Hvis jeg ikke husker feil så var det i USA massesøksmål mot Leaf fordi batteriene til flere hadde tapt seg over 15 % på kort tid.

Sitat fra: Rio på tir 25. nov 2014, kl. 01:12
Og nei, VW, BMW og mange andre har ikke noen strategi for HLere. De mener at andre vil tilby det, på samme måte som andre selger bensin, diesel, lyspærer, dekk og annet man trenger til en bil.
Tesla har tydeligvis skjønt at ladetilbudet ikke er godt nok med tanke på pålitelighet, lokasjon og hastighet. Derfor har de gått sine egne veier og bygd opp SC-nettverket. Jeg er helt enig med Tesla der. Ladeinfrastruktur er en del av bilen på lik linje som service og reparasjon. De andre produsentene har tenkt feil ved å skille dette bort. Det er derfor Tesla har hatt enorm suksess og bilen kan brukes som en fossilbil med tanke på rekkevidde mens BMW, Nissan, VW osv kun forblir en bybil.

Nissan setter opp ganske store antall hurtigladere sammen med partnere. Fordi det ikke er gratis så kan de "trygt" sette opp HLer nettopp der folk trenger dem. For øvrig er det over 4000 CHAdeMO-ladepunkt i verden.
Over 2000 av disse ligger i Japan. Europa har ca. 1300 som er relevant for oss. Problemet med CHAdeMO er at de er dyre, bryter ned hele tiden og kun har ett punkt. De fleste SC har 6-8 punkter.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Rio

Sitat fra: jkirkebo på tir 25. nov 2014, kl. 11:25

Jeg tror ikke det er så mange som bor i by med Tesla og ikke har lademulighet at disse vil bli mye brukt. Så lenge laderne utenfor står i passende avstand da. Pr. nå kunne jeg hatt god nytte av en SC i Oslo, men det er utelukkende fordi den første nord for Oslo står helt oppe på Lillehammer. Kommer den opp en på Kløfta ville jeg hatt null bruk for en i Oslo, og jeg kjører mye til/fra Oslo.

Videre utbygging av saktelading i Oslo er derimot tvingende nødvendig. Jeg får kun sakteladet i Oslo fordi jeg ankommer på tidspunkter der det stort sett er ledige plasser her og der.

Vi er helt enige vedr. normallading. Det er kjepphesten min! :)

Selv om de fleste Teslaeiere nå har egen lademulighet, så er vel litt av poenget at Tesla skal ha billigere modeller, og da er det nok langt flere potensielle kjøpere som bor steder uten den muligheten. Da trenger de gjerne en Tesla hurtiglader lokalt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: bb på tir 25. nov 2014, kl. 12:05
Tesla har tydeligvis skjønt at ladetilbudet ikke er godt nok med tanke på pålitelighet, lokasjon og hastighet. Derfor har de gått sine egne veier og bygd opp SC-nettverket. Jeg er helt enig med Tesla der. Ladeinfrastruktur er en del av bilen på lik linje som service og reparasjon. De andre produsentene har tenkt feil ved å skille dette bort. Det er derfor Tesla har hatt enorm suksess og bilen kan brukes som en fossilbil med tanke på rekkevidde mens BMW, Nissan, VW osv kun forblir en bybil.

For det første så har Nissan solgt langt flere biler enn Tesla, så hele premisset for det du skriver er feil.

Og enda mer grunnleggende: mener du virkelig at alle fabrikanter skal bygge ut deres eget proprietære ladenettverk? Et for Nissan for de som kjører Leaf, et for VW, et for BMW, et for Renault, et for iMiev, osv i det uendelige?

Det er som en dårlig vits. Tesla burde samarbeide med andre.

Sitat fra: bb på tir 25. nov 2014, kl. 12:05
Over 2000 av disse ligger i Japan. Europa har ca. 1300 som er relevant for oss. Problemet med CHAdeMO er at de er dyre, bryter ned hele tiden og kun har ett punkt. De fleste SC har 6-8 punkter.

Vel, 1300 er fremdeles et meget stort antall. Nissan solgte CHAdeMO-ladere til USD 10000,- for en stund siden.

Poenget her er at ALLE, også Tesla og Nissan, bør tvinges til å ha CCS på bilen som et minimum, for å få en fungerende standard.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA