Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Supercharger i storbyene

Startet av bb, søndag 16. november 2014, klokken 01:45

« forrige - neste »

Olatho

Sitat fra: Amoss på torsdag 27. november 2014, klokken 13:56
Sitat fra: Olatho på torsdag 27. november 2014, klokken 13:16
Men om man skal E16 nord/vestover så er det i dag mulig å kjøre via Lier, og enten rett opp til Sollihøgda derfra, eller via Drammen - Vikersund til Hønefoss, eller hele veien opp til Krødsherad og inn på gamle RV7 der. 
En annen fordel med Lier er at den også dekker folk som kommer østfra, gjennom drøbaktunnelen.  Så disse ikke trenger å kjøre via Oslo hvis de skal nedover på sørlandet (eller videre på E16).

Sant nok dette. Men om man altså er i - eller kjører gjennom - Oslo og skal opp forbi Hønefoss, så virker en 5-7 mils omvei om Lier (nei, har ikke sjekket på kartet, men anslår omveien til noe i denne størrelsesorden) som litt mye.

Mja. Ca 3 mil ekstra å kjøre via Lier og Sylling mellom Oslo og Hønefoss.
Dog - skal du f.eks. til Norefjell er det bare 2 mil ekstra å kjøre via Drammen og Krødsherad (men langt fra like bra vei).
Så jeg er enig i at det ikke er ideelt, men heller ikke total krise om man er nødt til å superlade på veien.

Amoss

Sitat fra: Olatho på torsdag 27. november 2014, klokken 15:04
Mja. Ca 3 mil ekstra å kjøre via Lier og Sylling mellom Oslo og Hønefoss.

La oss si ca 3 og en halv mil ekstra, så kan vi være enig ;)  (Ja, nå måtte jeg bare innom å sjekke på kartet :p ). Ble litt overrasket over at det ikke var mer, "gut feeling" sa meg det var en del mer.

Neida, er jo ikke full krise, men altså litt upraktisk dersom man må en rom omvei - selv om den altså "bare" er på 3 og en halv mil (og dårligere vei).  Og ikke noen krise for meg, er ikke så ofte den veien uansett. :)  Poenget var vel helst det å vise til at jo lengre unna byen laderne ble plassert, jo flere ladere måtte til for å dekke de viktigste reiserutene. EN lader utenfor Oslo S/Operaen hadde dekket alle superladebehovene (om den ikke var fullsatt hele døgnet med lokale eiere vel å merke ;) )
Model S 85D

sn0le

Tesla gjør jo avtaler om gratis leie av plass for Supercharger. Dvs de betaler alt det koster å få ført frem
strøm til lokasjonen, og betaler regninga for all bygging etc.
Bare det alene gjør vel at sannsynligheten for en SC i f.eks sentrum av Oslo eller Trondheim er lav, med mindre en grunneier vil gi gratis leie til Tesla i 5-10 år.

En annen sak er at de må ha ganske frisk kapasitet på strømtilførsel til SC, samt at jeg går ut ifra at det må være 400V TN.

Begge disse faktorene gjør vel at en sentrumsnær SC er vanskelig å få til.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

kos

Hei Om man ser på kartet til tesla når det gjelder SC så begynner det å ligne noe frem mot 2015. Om man ser på planen fram mot 2016 blir jeg rett å slett imponert. Som flere Tesla eiere er jeg opptatt av å ha frihet til å kjøre langt. Men jeg ønsker også ha litt på batteriet når jeg kommer til destinasjonen. Så for meg er det greit at SC stasjonene står på vei inn til byene enn midt i byen.

Så håper jeg at det kommer nok 22 kw ladere i byene slik at jeg kan fylle på når jeg  skal være der i noen timer.

Men se på Tesla kartet i 2016 DET ER IMPONERENDE og denne planen ønsker jeg virkelig skal lykkes. Da blir det langtur for meg. ;D ;D

RonnyØ

Sitat fra: kos på torsdag 27. november 2014, klokken 16:38
Hei Om man ser på kartet til tesla når det gjelder SC så begynner det å ligne noe frem mot 2015. Om man ser på planen fram mot 2016 blir jeg rett å slett imponert. Som flere Tesla eiere er jeg opptatt av å ha frihet til å kjøre langt. Men jeg ønsker også ha litt på batteriet når jeg kommer til destinasjonen. Så for meg er det greit at SC stasjonene står på vei inn til byene enn midt i byen.

Så håper jeg at det kommer nok 22 kw ladere i byene slik at jeg kan fylle på når jeg  skal være der i noen timer.

Men se på Tesla kartet i 2016 DET ER IMPONERENDE og denne planen ønsker jeg virkelig skal lykkes. Da blir det langtur for meg. ;D ;D

Kunne ikke vært mer enig! Merker jeg blir litt negativ selv, helt til jeg tar meg en tur i denne fantastiske bilen! Går som ei kule, ser bra ut, billig og fyller mine behov og vel så det! Helt rått!!!!!

Var på en Sverigetur her og fylte utelukkende på SC.. Gratis! Helt komisk.. Føler seg som en kriminell der man står og lader mens andre betaler. (ja jeg vet at det er betalt med bilens pris, men uansett)

Turen gikk som en drøm! Tidligere så har jeg trodd at jeg kjørte skikkelige etapper og at dette gjorde at jeg ville bli misfornøyd med elbil. Jeg tok feil. Superchargerene står sånn til at jeg føler at man ikke taper tid på en tur, bare sparer penger.. :D Gleder meg til å få kjørt lenger nedover kontinentet og prøvd dette enda mer.

Det er fort gjort å havne i et negativt spor, spesielt hvis man har vært uheldig med sin bil. Jeg har vært "heldig" og koser meg hvert minutt i min Model S. Skal noe til for at jeg går tilbake til drivstoffbil nå! Det føles bare gammeldags! :D

Just my 2 cents i en tråd som handler om noe annet.. ;) La ved et bilde av en bil jeg fant på nett, så ingen glemmer hvor kul den er :)


Rio

Sitat fra: aness på torsdag 27. november 2014, klokken 09:18

Nå har jeg ikke akkurat inntrykk av at det du driver med er å diskutere, det du driver med er å slenge ut påstander og egne tolkninger av diverse "fakta".

Uansett, jeg har registert at eGolfen din snart dukker opp og at verden derfor bør adoptere CCS-lading slik at du kan få kjørt dine daglige 4-5 mil. Siden vi er i denne tråden antar jeg at det er spesielt viktig for Teslas Superchargers når de etterhvert blir plassert i flere og flere storbyer?

Kan du ikke heller bruke litt mer av overskuddsenergien din på å snakke med leverandøren din om hva de bør gjøre? Jeg er sikker på at de er mye mer interessert i å bli forklart dette enn oss.

1) Du må gjerne påpeke hvor jeg har presentert feil fakta. (Henvise til konkret innlegg, ikke bare komme med løse påstander.)

2) Grunnen til at jeg er "for" CCS-standardisering er at det er standarden i Europa. Da er poenget å få flest mulig til å følge den, slik at vi slipper et ladenettverk per fabrikant. Det vil gavne alle. Også Tesla. Og for meg kan man gjerne utvikle en bakoverkompatibel CCS 2.0 som takler høyere strøm.

3) Jeg snakker med både Nissan, VW, andre fabrikanter og (når jeg treffer dem) folk i standardiseringsorganer. Det er faktisk mange interessante samtaler, og jeg oppfatter at de fleste er langt mer samarbeidsvillige og ydmyke enn mange av dem man treffer på forum.

Det er lett å glemme at det blir MANGE MANGE år før det blir noen reell konkurranse mellom elbiler. Konkurransen (i all hovedsak) er mellom elbiler og eksosbiler, og kampen består av å ekspandere markedet for elbiler. Det gjør vi langt bedre med å være venner (felles standarder, osv.) enn å ha proprietære ladenettverk.

(Og det tror jeg faktisk Elon Musk er enig i.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kos på torsdag 27. november 2014, klokken 16:38
Hei Om man ser på kartet til tesla når det gjelder SC så begynner det å ligne noe frem mot 2015. Om man ser på planen fram mot 2016 blir jeg rett å slett imponert. Som flere Tesla eiere er jeg opptatt av å ha frihet til å kjøre langt. Men jeg ønsker også ha litt på batteriet når jeg kommer til destinasjonen. Så for meg er det greit at SC stasjonene står på vei inn til byene enn midt i byen.

Så håper jeg at det kommer nok 22 kw ladere i byene slik at jeg kan fylle på når jeg  skal være der i noen timer.

Men se på Tesla kartet i 2016 DET ER IMPONERENDE og denne planen ønsker jeg virkelig skal lykkes. Da blir det langtur for meg. ;D ;D

Helt enig. Jeg synes det er imponerende og bra.

Bemerk dog at det ikke er "22 kW ladere", men "22 kW ladestolper" eller "22 kW laderegulatorer". Laderen sitter fremdeles i bilen.

Jeg skriver ikke dette for å være "kjip", men fordi hvis vi sier feil her inne, så vil media (som også leser her) også skrive feil, og forvirre folk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei Dette er slik jeg også har opplevd min Tesla. Kjører en del langt og er så fornøyd at jeg er blitt helelektrisk. Går og venter på en Zoe som lader hjemme på 11kw som følger med Zoe. Denne kombinasjonen skal etter sigene være fult konkurranse dyktig med fossil. En bil til småturene og teslaen til langkjøring. Så får jeg se. ;) ;)

Rio

Sitat fra: kos på torsdag 27. november 2014, klokken 21:25
Hei Dette er slik jeg også har opplevd min Tesla. Kjører en del langt og er så fornøyd at jeg er blitt helelektrisk. Går og venter på en Zoe som lader hjemme på 11kw som følger med Zoe. Denne kombinasjonen skal etter sigene være fult konkurranse dyktig med fossil. En bil til småturene og teslaen til langkjøring. Så får jeg se. ;) ;)

Tror det blir en bra kombinasjon.

11 kW-laderen er 400/230V TN?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei Rio Det er en 11kw 230 v omformer fra IT til TN. Trekker 32 amper sikringer tre fase. Følger med bilen for 10 000 kr. Forstår ikke helt at dette er en god butikk for Renault ? Omformeren / trafoen veier ca 100 kg. Det er vel egentlig en skilletrafo ? Lader Zoe på overkant av 2 timer og teslaen på ca 8 timer.

Rio

Sitat fra: kos på torsdag 27. november 2014, klokken 21:32
Hei Rio Det er en 11kw 230 v omformer fra IT til TN. Trekker 32 amper sikringer tre fase. Følger med bilen for 10 000 kr. Forstår ikke helt at dette er en god butikk for Renault ? Omformeren / trafoen veier ca 100 kg. Det er vel egentlig en skilletrafo ? Lader Zoe på overkant av 2 timer og teslaen på ca 8 timer.

Ja, det er jo en haug med kopper og jern!

Den tar inn 230V IT (delta-koblet), og gir ut 400/230V TN (stjerne, med nøytral).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Beklager Rio min slurvete betegnelser på " laderne" Skal skjerpe meg. Kombinasjoner som er i markedet kan fort forvirre, noe som faktisk kan om vi ikke er presise gi oss et dårligere "lade"tilbud.
da noen som sitter i posisjon til å hoppe på en villedet ide. Har snakket med en del nye eiere av elbiler, og det er lade biten de fleste er usikker på, og føler at det er full forvirring. De fleste er vel heller ikke klar over hva det betyr og hva de får montert i bilen og hvordan dette vil påvirke hverdagen.

Her burde kanskje elbilforeningen komme ut med en liten blekke om konsekvenser ved valg av biltyper, hva du må ha av strøm i huset /leilighet og hva det vil si for de forskjellige lade systemene som er i markedet og på de forskjellige bilene, samt hva du bør undersøke om  ladesystem som er der du bor.

Er sikker på at noen har kjøpt bil for så å oppdage  at det verken fantes hurtigladere elle ladesystem som er brukbart der de bor.

Rio

Sitat fra: kos på torsdag 27. november 2014, klokken 22:37
Beklager Rio min slurvete betegnelser på " laderne" Skal skjerpe meg. Kombinasjoner som er i markedet kan fort forvirre, noe som faktisk kan om vi ikke er presise gi oss et dårligere "lade"tilbud.
da noen som sitter i posisjon til å hoppe på en villedet ide. Har snakket med en del nye eiere av elbiler, og det er lade biten de fleste er usikker på, og føler at det er full forvirring. De fleste er vel heller ikke klar over hva det betyr og hva de får montert i bilen og hvordan dette vil påvirke hverdagen.

Her burde kanskje elbilforeningen komme ut med en liten blekke om konsekvenser ved valg av biltyper, hva du må ha av strøm i huset /leilighet og hva det vil si for de forskjellige lade systemene som er i markedet og på de forskjellige bilene, samt hva du bør undersøke om  ladesystem som er der du bor.

Er sikker på at noen har kjøpt bil for så å oppdage  at det verken fantes hurtigladere elle ladesystem som er brukbart der de bor.

Det synes jeg er en veldig god idé, kos.

Jeg skal nevne det for dem neste gang jeg treffer dem. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

trygvelo

Sitat fra: Amoss på torsdag 27. november 2014, klokken 15:21
Sitat fra: Olatho på torsdag 27. november 2014, klokken 15:04
Mja. Ca 3 mil ekstra å kjøre via Lier og Sylling mellom Oslo og Hønefoss.

La oss si ca 3 og en halv mil ekstra, så kan vi være enig ;)  (Ja, nå måtte jeg bare innom å sjekke på kartet :p ). Ble litt overrasket over at det ikke var mer, "gut feeling" sa meg det var en del mer.

Neida, er jo ikke full krise, men altså litt upraktisk dersom man må en rom omvei - selv om den altså "bare" er på 3 og en halv mil (og dårligere vei).  Og ikke noen krise for meg, er ikke så ofte den veien uansett. :)  Poenget var vel helst det å vise til at jo lengre unna byen laderne ble plassert, jo flere ladere måtte til for å dekke de viktigste reiserutene. EN lader utenfor Oslo S/Operaen hadde dekket alle superladebehovene (om den ikke var fullsatt hele døgnet med lokale eiere vel å merke ;) )

La meg for all del slippe å kjøre inn i/gjennom Oslo hvis det er mulig. Ofte kø og raskere å kjøre andre veier på utfartsdagene. En annen ting er at Oslo dekker et såpass stort geografisk område og kjøremønsterne er så mange at det absolutt bør være flere ladere i området rundt enn midt i sentrum. Støtter mange 22kw stolper i sentrum og SC rundt byen(e).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA