Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

GPS - ruteplanlegger i ECO Pro modus

Startet av 02jan, fredag 14. november 2014, klokken 23:17

« forrige - neste »

02jan

Hadde idag 60 km estimert rekkevidde ( etter rask kjøring opp til Gardermoen , kl 05.00 i regnvær noen dager i forveien)
Idag var jeg tilbake , og skulle kjøre 43 km i tungt regnvær retning Nedre Romerike/Oslo.

Satte på GPS for å finne rute - vagte Eco alternativ.   Selv om jeg hadde noe knapp rekkevidde - så velger GPS 'en at jeg skal ut på E6. Det høres helt feil ut for meg, selv når jeg lå på fartsgrensen i høyre felt , kjører alle forbi , og forbruket i snitt lå på 1.6.

Stopper og Prøver diverse andre destinasjoner for å få den til å kalkulere andre ruter - vet at det finnes 2 /3 andre alternativer utenom motorvei. Først etter å ha svingt av ved kløfta , får jeg opp alternativ, som gir 2 km ekstra kjøring - men som har 60 og 70 sone. Her kjører jeg helt uten stress og i samme fart som fosilbil.
Har varme og musikk på.

Taper muligens 10 minutter i kjøretid, men slipper å lage kø på E6 i 95 km/t , og risiko for å måtte lade en time noen km før destinasjon.

Forbruket endte på 1,25 inkludert den energi som gikk med på E6 fra Gardermoen til kløfta.

Litt rart at GPS ikke forstod at jeg burde holde meg unna motorvei, når det var kort rekkevidde på batteriet i forhold til destinasjon. Erfarte uansett at jeg kan hente kjørelengde ved å unngå motorvei.

Legger ved kjørelogg for turen, 10 minutter av tiden stod jeg stille med GPS plotting, slik at tid snitt tid ikke er helt riktig.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Klykken

Du kan vel velge å ekskludere motorvei i navigasjonen, om jeg ikke husker helt feil nå..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

02jan

Den er jeg klar over, skulle være unødvendig, å manuelt ekskludere - gitt at jeg var i ukjent område.

Da den "unngå motorvei" er benyttet tidligerer, havnet jeg da på veier , som har lav standard opptil 2 mil omvei den gang. Flere av motorveiene har jo 80 sone. Ville tro GPS beregnet optimal effektiv energibruk i forhold til værforhold, temperatur, høydeforskjell , fartsgrense.





Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Vind

Du skal kunne velge Eco Pro rute - og da unngår den motorvei der det ikke er helt nødvendig. Har brukt det nedover til Østfold noen ganger - og da ligger man stort sett på gamleveien i 80/90.  Tar bare litt lengre tid og er veldig koselig.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA