Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Understell E-golf kontra vanlig Golf

Startet av Audigaudi, torsdag 13. november 2014, klokken 06:34

« forrige - neste »

Audigaudi

Jeg vet understellet på e-Golfen er lavere enn original Golf, men etter å ha kjørt en splitter ny GTI med 18" i går synes jeg min bil er omtrent like stiv som denne med 15" vinterhjul. Dvs. e-Golfen er stiv, men synes kanskje den er enda stuttere og spesielt over dumper. Noen som har forsket mer på forskjellene?

Har e-Golfen understellet til de dyrere fossilbilene eller har den det enkleste understellet? Har lest det er forskjell ifht motorene.

Sonus

SLik jeg har forstått det har E-golf Multilink bakakselen. Selve demperen er nok ganske lik som på de andre golfene, men E-golf har høyere bakaksellast på 1040kg og 970kg på foraksel. GTI'n har vel høyere fremaksellast og mindre bakaksellast(?).

Jeg har snakket med Eibach og de jobber med senkefjærer. Dette hjelper jo ikke mye da de mest sannsynlig blir stivere enn original E-golf fjærer.

Vet du hvor mye lavere E-golf er enn standard Golf? Hvor har du isåfall funnet infoen?

Råde

Ikke i brosjyren i hvert fall for der er e-Golf oppgitt til samme bakkeklaring som fossilene.

Jeg er enig i at e-golf er stuttere enn vanlig understell. Den har, meg bekjent, multilink bakakselen, men har som sagt høyere aksellaster og er tyngre. Den må følgelig dempes annerledes. Har ikke kjørt GTI, men synes understellet i e-golf var litt som R-line understellet i en 140TSI ACT, men hardere enn en 105TSI original.
e-Golf | X75D

Sonus

Sannsynligheten er vel stor for at demperenheten er lik som på andre golf, men at den høyere fjærvekta medfører at demperen ikke har så god kontroll på bevegelsene på fjæra og dermed føles litt mer udempet.

Hoover

Sitat fra: Sonus på torsdag 13. november 2014, klokken 12:56
Sannsynligheten er vel stor for at demperenheten er lik som på andre golf, men at den høyere fjærvekta medfører at demperen ikke har så god kontroll på bevegelsene på fjæra og dermed føles litt mer udempet.
Tviler meget sterkt på at VW har satt stivere fjærer på e-golf, for så å risikere dårligere kjøreegenskaper med å sette på dempere fra en vanlig golf som har mye lavere vekt.
Her er nok støtdempere og fjærer nøye tilpasset hverandre,,, håper jeg :-).

Sonus

Sitat fra: Hoover på torsdag 13. november 2014, klokken 13:34
Sitat fra: Sonus på torsdag 13. november 2014, klokken 12:56
Sannsynligheten er vel stor for at demperenheten er lik som på andre golf, men at den høyere fjærvekta medfører at demperen ikke har så god kontroll på bevegelsene på fjæra og dermed føles litt mer udempet.
Tviler meget sterkt på at VW har satt stivere fjærer på e-golf, for så å risikere dårligere kjøreegenskaper med å sette på dempere fra en vanlig golf som har mye lavere vekt.
Her er nok støtdempere og fjærer nøye tilpasset hverandre,,, håper jeg :-).
Det håper jeg og, men siden E-golf har ca 100kg større aksellast bak har den nok stivere fjærer bak. Foran ligger E-golf 5kg over bytte mellom lav og høy aksellast på fossilgolf og det kan derfor være at de har tatt de kraftigere fjærene foran. Men som deg håper jeg dette er nøye tilpasset og ikke bare en samling deler fra andre modeller/varianter.

Audigaudi

uten å ha sammenlignet merker man jo ikke veldig mye, rent bort sett fra at den er stutt. Men etter å ha kjørt GTI´en med adaptivt understell i sportmodus merket jeg betydelig forskjell. GTI´en er bedre!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA