Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

kangoo og hurtiglading

Startet av fimreite, onsdag 12. november 2014, klokken 08:16

« forrige - neste »

kaiat

Sitat fra: Jejl på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:31
Mye tyder på at de er i ferd med å gå vekk fra batterileie. På firmaet vårt har vi nå bestillt en kangoo og slapp unna batterileien. Vi fikk kanskje en særavtale. 5 års garanti på alt (inkl  batteri). Får med nordisk pakke med dieselvarmer, ac, og endel annet ekstrautstyr.

Renault i Norge har ikke lenger batterileie på bilene som de selger selv. Her er batteriene inkludert. Men trådstarter har en bruktimportert bil hvor det altså er batterileie. Norge er vel det eneste landet der Renault har gått bort fra batterileie.

Ser ellers på renaultzeforum.com at det er ymse problemstillinger rundt dette med batterileie. Bl.a. hva som skjer når batterileieperioden er omme og det som elektrolux nevner om videresalg av bilen.

emil

Sitat fra: kaiat på onsdag 26. november 2014, klokken 08:33
Norge er vel det eneste landet der Renault har gått bort fra batterileie.

Mest relevant for privatpersoner kanskje, men grunnen til dette er vel at "kjøp" av batteriet sammen medbilen gir MVA fritak mens batterileien (også f.eks Leasing av elbil) utløser krav om full MVA.

fimreite

#17
Hei Jeil!

Batterileie er på grunn av at bilen er importert. Og Renault er restriktive når det gjelder å la folk kjøpe ut batteriene, har jeg forstått etter en noe forvirrende samtale med dem. Det virker ikke som om Renault helt selv klarer å forklare hva batterileien er for noe.

Selv om leien hadde vært unntatt MVA ville prisen være høy. 715 mnd. for 10.000 km året uten MVA er mye.

Ellers så "regenerer" Kangooen noe helt utrolig med strøm når jeg lar den "trille", som du sier. Så ja. Her er det lagt opp gode muligheter for en skikkelig DC lading i bilen! Hadde jeg klart å finne ut hvordan denne kan utnyttes, så...

Eller anskaffe en Tesla som du foreslo, og så slepe kangooen for hurtiglading:) God ide!

-Tøger


Jejl

Kom over denne:

https://www.youtube.com/watch?v=N2eynUyXGKY
Litt morsomt å se at makseffekten er 46-49kw mot oppgitt 44kw med ca 1/2 batterikapasitet. Med fullt batteri, og sommer gir den kanskje over 50 kw makseffekt?. Med rundt 20 kw forbruk i 140km/t må det vel nesten være en nedoverbakke han kjører i.

fimreite

En liten oppdatering!

Det er teoretisk sett mulig å sette i en Chameleon hurtiglader i en Renault Kangoo ZE. Dette er den samme laderen som står i Renault Zoe. Dette er laderen som tillater at man kan lade med opptil 44kw/t med AC-lading. Dette betyr at bilen kan lades på 20 min fra 0 - 80 %. Jeg vet at dette har de gjort i Korea med de gamle Fluence, som Renault selger i Sør-Korea.

Litt om Chameleonladeren: http://greentransportation.info/ev-charging/fast-charging/renault-43-kw-ac-fast-charge.html

Men det jeg like vel er usikker på, er om motortypen og "firmwaren" tillater at det settes inn en slik lader. Jeg vil undersøke videre, så kanskje jeg får svar :) Og hvis jeg får det, vil jeg selvfølgelig oppdatere dere :)

-Tøger


Finnøy (Arne Johan Larsen)

#20
Se link her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18432.msg299928.html#msg299928

Kangoo ZE skal få samme ladeløsning og motor som Zoe, men det blir max semihurtig 22kWh på begge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA