Der forsvant den 12. streken!

Startet av Bjoris, man 10. nov 2014, kl. 18:53

« forrige - neste »

Bjoris

Funderte fælt på hvorfor bilen i dg hadde ladet til 11 streker når den stod på. 80% lading. Vel forklaringen var dessverre at det var den andre skalaen som hadde mistet en søyle så nå er det bare 11 streker igjen, 15% reduksjon er vel dette ett tegn på?

Bilen er en US Leaf med tilsvarende garanti som norsk, utløper nov 2016. Ante det er lite å hente før bilen evt går under 70%, men skal ta meg en tur til Nissan for å høre deres vurdering! 29.000 km 2011 mod, f.reg 1.2.2012. Gått i Florida så ingen Arizona bil!

emil

Garantier gjelder vel på 70% ja, men bare fiks nok til at batteriet går over 70% igjen.

Florida er vel ikke akkurat nordnorge, og selv om klimaet ikke kan sammenlignes helt ligger deler av Florida like langt nord som Sahara...

Kunne vært artig å få en avlesning med LeafSpy også.

Bjoris

Ja, nei, det er litt kjiipt, men ikke de helt store konskevensene i praksis, men det er klart at ett batteri som er 15% redusert har jo betydelig kortere levetid igjen enn en som er 100%, men, men. Ser jo ut som de fleste har en del reduksjon om en ser på LeafSpy.

Jeg har dessverre ikke Anodroid tlf, men sist jeg målte hadde jeg 56,x ah, litt usikker på hva som var til høyre for komma, men en må altså vente at 12. streken ryker når enn kommer ned i det området!

Den målinga ble gjort i starten av oktober så ca 1 mnd siden... Skal se om jeg ikke får sjekket på nytt nå for å avklare at det ikke har skjedd noe dramatisk dropp sist mnd...

tomrh

Er det noen med Leaf kjøpt fra Nissan Norge som har mistet den 12. streken?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Thomas Parsli

Har ikke hørt om noen, men en kollega som kjører Horten-Oslo mener han har redusert rekkevidde -skal be han telle streker ;)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jsa061

SitatGarantier gjelder vel på 70% ja, men bare fiks nok til at batteriet går over 70% igjen.

Florida er vel ikke akkurat nordnorge, og selv om klimaet ikke kan sammenlignes helt ligger deler av Florida like langt nord som Sahara...

Kunne vært artig å få en avlesning med LeafSpy også.

Alle de som har fått fikset batteriet sitt på garanti i USA har fått nytt batteri. Men det er riktig at Nissan bare garanterer for at de skal restaurere kapasiteten til over 70%.

eivisa

Har passert 86000km i min 2011 mod.
Har 12 streker fortsatt, men litt redusert er den.
Greier ca.8km før første stek forsvinner ved normal kjøring. :)
Godt fornøyd fortsatt.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Bjoris

Jeg skal ta en prat med Nissan, garantien fra Sør Import er "som den norske garantien" står det i kontrakten. De er jo etterhvert en betydelig Leaf selger, tror de har 100 biler på lager nå eller noe i den duren og har vært meget hyggelige sålangt, jeg har også tidligere sagt fra om at jeg tror bilen har redusert kapasitet og vi ble enig om at jeg skulle ta en prat med Nissan, nå har ikke det blitt gjort og jeg er jo egentlig glad for det nå sidan jeg forstår at rapporten fra Nissan går på streker, kun...

Jeg skal komme tilbake med Ah måling via LeafSpy og med hva Nissan sier... Siden garantien er "som norsk" ville jeg absolutt reklamert på 15% kap.tap på 29.000 km og 2,5 år, men jeg er jo redd det er langt fra gyldig ifht garantien de gir, men det er lov å håpe...

Jeg skal lade den fult opp igjen i morgen, mener jeg har sett bilder av bil med 11 barer som får 12 barer full-ladet, dvs at den "store" baren går ett hakk høyere enn kapasitetsbarene til høyre for disse

BE

Sitat fra: bjoris på tir 11. nov 2014, kl. 13:19

Jeg skal komme tilbake med Ah måling via LeafSpy og med hva Nissan sier... Siden garantien er "som norsk" ville jeg absolutt reklamert på 15% kap.tap på 29.000 km og 2,5 år, men jeg er jo redd det er langt fra gyldig ifht garantien de gir, men det er lov å håpe...

Du kommer overhode ingen veier med 15% tap på denne tidsperioden på en Norsk bil, og du kan bare glemme det på en USA bil. Bortkastet tid å spørre Nissan om dette, selv om de er troende til å si noe slikt som "ja, hadde det bare vært en bil kjøpt hos oss...".

Kapastitetsreduksjonener langt innenfor det som er akseptabelt. Trøsten er at kapastitetsreduksjonen er større i starten og flater mer og mer ut.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har også passert 86000km nylig på min 2011 mod. Alle streker i behold.
Avhengig av "dagsform" varer første strek 5-15 km.
Avlesningene fra LeafSpy varierer fra 17,1-19,3 kWh tilgjengelig batteri ved 100% lading. Finner ingen avhengighet ved temperature etc, eller om det bare er LeafSPY som ikke er konsekevent i batteriavlesning.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Bjoris

Det betyr ikke noe at min Leaf er amerikansk når garantien er "som den Norske", det betyr at om det hadde blitt dekket av den norske garantien så skal det dekkes også på denne, men det er nok riktig at det ikke hadde blitt dekket på en norsk heller, men blir interessant å høre hva Nissan sier, antar de knapt har vært borti problemstillingen pt.

Dere som mener dere har reduksjon og LeafSpy hvor mye Ah har dere? Jeg har bare den gratis versjonen siden jeg bare har lånt en tlf

Bjoris

Sitat fra: Finnøy på tir 11. nov 2014, kl. 14:38
Avlesningene fra LeafSpy varierer fra 17,1-19,3 kWh tilgjengelig batteri ved 100% lading. Finner ingen avhengighet ved temperature etc, eller om det bare er LeafSPY som ikke er konsekevent i batteriavlesning.

Tror ikke du kan måle noe som helst på hvor lenge den første streken varer, jeg ladet i dag til 100% og får da 12 streker, 1 mer enn batterisøylene til høyre så jeg tror noko den porsjonere ut den kapasitet som er på 12 streker, du vil da få litt mindre pr strek.

Det rare er at jeg en periode har fått bare 9 streker ved 80% lading, men foreløpig iallefall så er det 12 streker og 11 barer ved full lading. Mener jeg har sett bilde av dette ett annet sted også.

2 års service hos Nissan neste fredag så får vi se om vi får noe fornuftig, jeg har mine tvil...

Daeedor

Sitat fra: bjoris på ons 12. nov 2014, kl. 12:46
Sitat fra: Finnøy på tir 11. nov 2014, kl. 14:38

Tror ikke du kan måle noe som helst på hvor lenge den første streken varer, jeg ladet i dag til 100% og får da 12 streker, 1 mer enn batterisøylene til høyre så jeg tror noko den porsjonere ut den kapasitet som er på 12 streker, du vil da få litt mindre pr strek.

Det rare er at jeg en periode har fått bare 9 streker ved 80% lading, men foreløpig iallefall så er det 12 streker og 11 barer ved full lading. Mener jeg har sett bilde av dette ett annet sted også.

2 års service hos Nissan neste fredag så får vi se om vi får noe fornuftig, jeg har mine tvil...

Nest ytterste streker til høyre viser oppladet kapasitet av ytterste streker til høyre.  Dvs har du 11 streker på den smaleste skalaen til høyre (batteri "helse"-måler), har du ikke lenger så mye kapasitet som da bilen var ny. Du skal likevel få 12 streker på nest ytterste skala (% skala) om du lader fullt.  100% oppladet er fullt..... bare ikke så mye energi som tidligere.

Thomas Parsli

Den forklaringen skjønte jeg ikke.

Med redusert kapasitet faller da både måleren og "full tank" til 11 streker?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

BE

Sitat fra: Thomas Parsli på ons 12. nov 2014, kl. 14:47
Den forklaringen skjønte jeg ikke.

Med redusert kapasitet faller da både måleren og "full tank" til 11 streker?

Thomas
Nei, det skal alltid være 12 lange streker når du fullader bilen. Altså 100% av tilgjengelig kapasitet av batteriet. De korte strekene skal illustrere restkapasiteten på batteripakken i forhold til ny.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA