Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med lading og (mulig) høy spenning?

Startet av rjenss1, onsdag 05. november 2014, klokken 10:40

« forrige - neste »

rjenss1

Jeg har et problem med lading av Leafen hjemme.
Har standard ladekabel som følger med bilen (2013 mod) og plugger i egen 16amp kurs. Av og til lader dette som normalt, men de aller fleste gangene blir det problemer. Den starter å lade, men etter en liten stund kutter den. Hører et klikk i kladden på ladekabelen før den "restarter" og lader på nytt igjen. Lysene på kladden på kabelen blinker. Når den først har startet å "klikke" så skjer det hele tiden. Dette skjer kun hjemme. Lader jeg andre steder så funker det.
Virker som det er elektronikken i ladekabelen som "klikker". Om dette er fordi det er høyspenning vet jeg ikke. Forhandler visste om at det var et problem om man sannsynligvis hadde høyspenning i huset. Han skulle forsøke å få tak i forrige utgave av ladekabelen som visstnok ikke skulle være så sensetiv, men det virker som at den er fryktelig vanskelig å få tak i.
Har ikke målt spenningen i huset, men skal gjøre det en av de nærmeste dagene.

Er det noen som har slike erfaringer her inne? Og hva ble evt løsningen?
Tenker om den gamle ladekabelen ikke er å få tak i så kunne man jo fått en fast installert hjemmelader. Men om den også er like sensetiv i elektronikken som ladekabelen så klikker vel den også.
Nissan Leaf Tekna 2013mod siden sept 2014

tomrh

Høres ut som om feilen ligger i det elektriske anlegget i huset ditt. Er det installert jordfeilbryter?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rav4_EV

Varmgang i en eller annen kobling som til slutt gjør at spenningen blir så lav at boksen kutter.

Rådet må bli å la være å lade på dette punktet umiddelbart og koble inn fagfolk.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

leaf-newbe

#3
det du her beskriver høres veldig ut som historier jeg har hørt før.
ta kontakt med nissan du har mest sansynlig fått en av de overfølsome kladdene.
du vil mest sansynlig få en ny på garantien om det er en "Norsk" leaf.
den feilen du beskriver kommer normalt om du ladder på et IT nett (det mest brukte i Norge)
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

rjenss1

Har forsøkt flere uttak på huset både med og uten jordfeilbryter. Har noen punkter som er lagt opp for ikke så lenge siden som skulle fungere bra. Men samme resultat uansett når jeg lader hjemme (eller hos naboen).
Tror nok det er er litt hyper sensitiv elektronikk i ladekabelen kombinert med noe høy spenning levert av kraftselskapet.
Virket i all fall som om forhandleren hadde kjennskap til dette problemet. Forhandler forsøker å få tak i den gamle ladekabelen, men det tar utrolig lang tid å få tak i da... Litt frustrerende når jeg ikke får ladet hjemme...
Nissan Leaf Tekna 2013mod siden sept 2014

X-Trail

Trenger ikke gammel kabel, det finnes en ny nå med mindre følsomhet overfor jordfeil. Dette vet forhandler.
Stolt eier av ELise♡

Jan-Børre Olsen

Høy spenning er det neppe. Du har mer følsomme ting tilkoblet til strømnettet enn bilen din. Jeg hadde ringt etter trikker asap og fått en måling utført ved tilkobling av bilen samt kontinuitetstest av jord.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA