Ja, det undrade jag. För visst lönar det sej att lååångsamt sega sej upp i hastighet?
Jag provade att accelerera med olika motoreffekter, och det visade sej faktiskt vara tvärt om.
Med ett öga på energimätaren gick det ganska bra att hålla 20, 40 resp. 60 kW (de första metrarna var effekten svår att träffa på pricken men sedan gick det bra). Jag hade medhjälpare som höll koll på stopptid och hastighet.
Att accelerera upp till 85 km/h visade sej dra mindre energi ju högre effekt jag använde:
20 kW motoreffekt behövde 1200 kWs (kilowattsekunder) för att komma upp i 85 km/h.
40 kW motoreffekt behövde 640 kWs för att nå samma hastighet
60 kW motoreffekt behövde 540 kWs
Men man måste ju även ta hänsyn till att en längre vägsträcka tillryggaläggs vid acceleration med 20 kW. På de högre effekterna lade jag därför till den effekt som motorn krävde för att hålla 85 km/h (11 kW) under de sekunder som krävdes för att bilen efter accelerationen skulle tillryggalägga samma vägsträcka som vid 20 kW.
Men även här visade det sej att det lönar sej att accelerera med hög effekt.
20 kW motoreffekt krävde 1200 kWs (samma värde som tidigare förstås).
40 kW motoreffekt krävde 1036 kWs
60 kW motoreffekt krävde 947 kWs
Alltså en skillnad på 21% mellan 20 kW och 60 kW.
Mätningarna skedde på slät väg, samma vägavsnitt och med samma startpunkt.
Jag gjorde även en mätning på svagt kuperad väg, vilket var till fördel för 20 kW eftersom den på slät väg låååångsamt segade sej upp dom sista km/h till 85, vilket krävde lång vägsträcka (över en kilometer).
Medan på den något kuperade vägen lättare rullade upp i hastighet eftersom det var nedförsbacke på slutet, vilket krävde kortare sträcka (ca 800 meter).
Mätningarna skedde i regn, vilket gjorde att det gick tyngre än vanligt.
Siffrorna blev som följer:
20 kW krävde 940 kWs
40 kW krävde 886 kWs
60 kW krävde 859 kWs
Även här sparde jag energi på att accelerera med hög effekt (ca 10% mellan 20 resp. 60 kW).
Se de bifogade diagrammen.
Nu är kanske inte acceleration med 60 kW är att rekommendera hela tiden, eftersom det lär slita hårt på maskineriet. Men jag kommer inte längre att sega mej upp i hastighet, eftersom det inte lönar sej (och jag slipper irritera medtrafikanter).
Mätningarna är gjorda på amatörmässig basis och utan exakt noggrannhet och att betrakta som riktvärden, men jag är någorlunda van vid energiberäkningar.
Kom gärna med synpunkter.