Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Understellsbehandling

Startet av rifusk, lørdag 01. november 2014, klokken 08:49

« forrige - neste »

rifusk

Hei.

Noen som har noen tanker rundt understellsbehandling av Soulen? -evt har fått gjort dette?

Blir vell ikke gjort i Drammen, slik som bl.a. Leaf, og de aller fleste jappser og korianere ellers burde vell behandles før de tar seg ut på de tusen saltede veier.

Usikker på om jeg skal gjøre dette eller ikke hvis jeg kjøper bilen..

Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

Fei

Dette er svaret jeg fikk da jeg stilte samme spm til kia ensjø.


"
Understellsbehandling av bil kan gjøres mot et pristillegg på 1800kr.
Men jeg vil gjøre oppmerksom på at man da bryter Kia sin 12 år rustgaranti.
Du vil få ny garanti av Norsk antirustforening, men dem vil kreve en service hvert 3.år.
"

Engam

Noen som har peiling på hvordan Kia Soul EV er rustbehandlet fra fabrikken. Galvanisert?

K S

Sitat fra: rifusk på lørdag 01. november 2014, klokken 08:49
Hei.

Noen som har noen tanker rundt understellsbehandling av Soulen? -evt har fått gjort dette?

Blir vell ikke gjort i Drammen, slik som bl.a. Leaf, og de aller fleste jappser og korianere ellers burde vell behandles før de tar seg ut på de tusen saltede veier.

Usikker på om jeg skal gjøre dette eller ikke hvis jeg kjøper bilen..

Bestille hos Kia Sørvest på Sandnes, så er bilen behandlet ved levering, inkludert i prisen :-)

Selchiev

I Bergen sender de alle KIA inn til mercasol behandling (import behandling) ved ankomst, dette er med i prisen.

En import behandling vil som regel si at de sprøyter på med tjukkstoff, og ikke noe tynt stoff i dører etc. Men dette varierer fra hver enkelt bil modell..

K S

Sitat fra: Selchiev på lørdag 01. november 2014, klokken 13:10
I Bergen sender de alle KIA inn til mercasol behandling (import behandling) ved ankomst, dette er med i prisen.

En import behandling vil som regel si at de sprøyter på med tjukkstoff, og ikke noe tynt stoff i dører etc. Men dette varierer fra hver enkelt bil modell..

Kia Sørvest har full behandling inkludert med 15 års garanti fra Mercasol tror jeg det var( dette forutsetter selvsagt at en følger Mercasol sitt garantiprogram). Burde være bra rustet mot fremtidige problemer da: 15 års garanti på karosseri og 7 års garanti på resten av bilen. I tillegg sier Kia at de forventer 70 % batterikapasitet etter 15 år. Så hvis alt holder stikk er det bare velstand :-)

birkeland

Ifølge min forhandler, så blir alle KIA Soul EV understellsbehandlet med Mercasol på havna i Drammen når de ankommer Norge. Det er ikke noe vi betaler for ekstra, men sikkert noe de har funnet ut at de må gjøre for å kunne opprettholde rustgarantien på norske veier som blir såpass mye saltet.

Hvis ovennevnte påstand er korrekt, så synes jeg det er rart at en annen selger tilbyr understellsbehandling for kr 1.800,- ekstra. Er vel liten vits i å understellsbehandle en allerede understellsbehandlet bil vil jeg tro.

Forhandler fortalte også at karosseriet over beskyttelsesplata under bilen blir understellsbehandlet med Mercasol. Er litt spent på hvordan dette gjøres, om de skrur av all plasten under og sprøyter på, eller om de bruker noen tynne slanger som de lurer innunder.

Selchiev

Når jeg jobbet med understells behandling skrudde vi av deksler og brukte slanger under batteripakken på bilene hvor det gikk

birkeland

Sitat fra: Selchiev på søndag 02. november 2014, klokken 18:02
Når jeg jobbet med understells behandling skrudde vi av deksler og brukte slanger under batteripakken på bilene hvor det gikk

Godt å høre. Hvilke biler var du med å understellsbehandle?

Jeg ser for meg at fukt, salt og skit kan finne veien inn under plastikkbeskyttelsen under bilen og ligge der "fanget" mellom plastdekselet og karosseriet på undersiden.

Jeg vet at man kan oppnå 15 års garanti ved antirustbehandling med Mercasol mot at man selvsagt følger intervallene for etterbehandling http://www.mercasol.no/no/aspx/garanti.aspx

Er det noen som har kjøpt Kia Soul EV som har fått informasjon om dette?

KiaSoulEV

Jeg spurte forhandler om dette med understellsbehandling på fredag, og svaret hans var:

Kia understellsbehandler alle sine biler på fabrikk, ingen behandling i Norge. Jeg spurte også om det ville gå utover noen form for garanti hvis jeg valgte å understellsbehandle bilen med tectyl/mercasol. All garanti på bilen gjelder selv om jeg velger å understellsbehandle den etter at jeg hadde fått bilen.

Mange forskjellige svar ute å går her altså...
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver
Bestilt 5 september 2014
Levert 21.november 2014!

rifusk

At det skal være så himmla vanskelig for Kia å komme med et enkelt svar på dette....


  • Er bilen behandlet på fabrikk, og i tilfelle "ja" vil dette være tilfredsstillende med det klimaet vi har i Norge?
  • Vil det gå ut over garantien hvis bilen behandles med f.eks Mercansol?

Kan jo ikke være så vanskelig å komme med klare svar på slike spørsmål...
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

KiaSoulEV

Svarene jeg fikk på det var:
1. Ja de er behandlet på fabrikk. De er ikke behandlet med tanke på vårt klimaforhold i Norge.
2. Det går ikke utover fabrikkgarantien å etterbehandle bilen i Norge.
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver
Bestilt 5 september 2014
Levert 21.november 2014!

Engam

Noen som vet hvilken form for understellsbehandling bilen får fra fabrikk da?

Selchiev

Sitat fra: birkeland på søndag 02. november 2014, klokken 23:22
Sitat fra: Selchiev på søndag 02. november 2014, klokken 18:02
Når jeg jobbet med understells behandling skrudde vi av deksler og brukte slanger under batteripakken på bilene hvor det gikk

Godt å høre. Hvilke biler var du med å understellsbehandle?

Jeg ser for meg at fukt, salt og skit kan finne veien inn under plastikkbeskyttelsen under bilen og ligge der "fanget" mellom plastdekselet og karosseriet på undersiden.

Jeg vet at man kan oppnå 15 års garanti ved antirustbehandling med Mercasol mot at man selvsagt følger intervallene for etterbehandling http://www.mercasol.no/no/aspx/garanti.aspx

Er det noen som har kjøpt Kia Soul EV som har fått informasjon om dette?

Jeg var med å behandle det meste, men antar det var snakk om elbil nå? Leaf og trillinger var domminant på markedet i tiden der, Ion husker jeg greit. Det er gått en stund siden jeg jobbet med det.

Le

Jeg vurderer en Soul jeg også:) etter å ha leste dette innlegget, har jeg et spørsmål: om det er allerede 12 års fabrikkgaranti, hva er egentlig poenget å etterbehandlet bilen i Norge? Om det skjer noe, må ikke KIA ta seg av dette på egen regning?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA