Redusert Effekt?

Startet av TEK, fredag 31. oktober 2014, klokken 10:02

« forrige - neste »

Ebbe

#15
Vi prøvde i går med 2 stk. P85+ begge med nøyaktig 90% ladet, en med 5.9 og en med 6.0
0-100 km ti ganger, byttet sjofør etter fem forsøk. P85+ med 5.9 vant testen 10 av 10 ganger.
Dekk 245/35 R21 og 265/35R21 kan ikke se forskjell i slitasje etc.
Forskjell er vanskelig å definere med stoppeklokke og meter, men ut fra ti forsøk vil jeg påstå 0,2 sekund, og da er jeg konservativ. Ble kjørt på lukket område ved siden av hverandre.
P39240

Kristian O

Sitat fra: Ebbe på lørdag 01. november 2014, klokken 11:20
Vi prøvde i går med 2 stk. P85+ begge med nøyaktig 90% ladet, en med 5.9 og en med 6.0
0-100 km ti ganger, byttet sjofør etter fem forsøk. P85+ med 5.9 vant testen 10 av 10 ganger.
Spesielt. Var dekkene lik (type / tilstand)?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

tklev


petersv

Sitat fra: Ebbe på lørdag 01. november 2014, klokken 11:20
Vi prøvde i går med 2 stk. P85+ begge med nøyaktig 90% ladet, en med 5.9 og en med 6.0
0-100 km ti ganger, byttet sjofør etter fem forsøk. P85+ med 5.9 vant testen 10 av 10 ganger.
Dekk 245/35 R21 og 265/35R21 kan ikke se forskjell i slitasje etc.
Forskjell er vanskelig å definere med stoppeklokke og meter, men ut fra ti forsøk vil jeg påstå 0,2 sekund, og da er jeg konservativ.

Ta å gjør øvelsen en gang til med den som har 5.9 og film speedomteret og ute. Så gjør dere det samme med den samme bilen etter den er oppdatert til 6.0 under like forhold. Først da har man bevis. :)

ErlingH

Sitat fra: Ebbe på lørdag 01. november 2014, klokken 11:20
Vi prøvde i går med 2 stk. P85+ begge med nøyaktig 90% ladet, en med 5.9 og en med 6.0
0-100 km ti ganger, byttet sjofør etter fem forsøk. P85+ med 5.9 vant testen 10 av 10 ganger.

Interessant, hvor stor var forskjellen mellom bilene? Burde vel ideelt sett vært gjort med samme bil, siden det kan være individuelle forskjeller mellom bilene. Var det samme dekk og lufttrykk på begge? Skal bli interessant å se resultatene fra Laumb, med samme bil før og etter (men det krever jo også like forhold temperatur, tørr veibane etc).
Tesla Model S P85 - Nov 2013
P85, 19", pearl white, luft, pano, tech, park, karbon, sort skinn

Bushy

laumb. kan du ikke bremse oppdateringen. så kan du få låne gtech måler. har større tro på den en mobil film.. dette kan være greit å få noe fakta på ser jeg...
S75D sept. 17

Øyvind.h

Sitat fra: Bushy på lørdag 01. november 2014, klokken 12:41
laumb. kan du ikke bremse oppdateringen. så kan du få låne gtech måler. har større tro på den en mobil film.. dette kan være greit å få noe fakta på ser jeg...
+1

Dette må måles nøyaktig om det skal ha en verdi.

1. Jeg har blitt til bilens krefter, og opplever den ikke som like sinnssyk nå som første gangen jeg kjørte fra butikken.
2. Hvor heftig akselerasjonen oppleves varierer blant annet med hvilken hastighet jeg holder når jeg trykker pedalen i bunn, hvilken SOC batteriet har, om batteriet er skikkelig varmt, grep/underlag osv. Min erfaring er at det at stiplet power-limit linje er borte er ingen garanti for at bilen er klar for å hente ut 100% av kreftene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hgs

@laumb, kan du filme en test med regen også? Jeg er en av de som mener denne definitivt ble mykere etter 6.0. Om det har skjedd noe med regen etter denne fixen har jeg kjørt for lite til å mene noe om.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

laumb


Sitat fra: Bushy på lørdag 01. november 2014, klokken 12:41
laumb. kan du ikke bremse oppdateringen. så kan du få låne gtech måler. har større tro på den en mobil film.. dette kan være greit å få noe fakta på ser jeg...

Hvis vi venter til neste helg kan du jo komme så tar vi og gjør det da?
lader til 100, kjører testen, kjører hjem og lader opp og tar turen igjen?

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 01. november 2014, klokken 13:09
Min erfaring er at det at stiplet power-limit linje er borte er ingen garanti for at bilen er klar for å hente ut 100% av kreftene.
Dette samsvarer med min erfaring (kun med tidligere sw versjoner, har ikke prøvd med 6.0). Selv om stiplet linje er forsvunnet i oppvarmingsprosessen har jeg latt meg overraske over "dårlig" drag flere ganger tidlig på turen. Etter noen mil er ting slik de skal være.

Bushy

Sitat fra: laumb på lørdag 01. november 2014, klokken 13:23

Sitat fra: Bushy på lørdag 01. november 2014, klokken 12:41
laumb. kan du ikke bremse oppdateringen. så kan du få låne gtech måler. har større tro på den en mobil film.. dette kan være greit å få noe fakta på ser jeg...

Hvis vi venter til neste helg kan du jo komme så tar vi og gjør det da?
lader til 100, kjører testen, kjører hjem og lader opp og tar turen igjen?

skal bort en ukes tid fra tirsdag. bor ved hamar. men kan sende deg den i posten, har ikke brukt den på mange år. og trenger den nok ikke på en stund heller. så kan du ikke sende meg adressa di. så sender jeg, så kan du leke deg noen uker...
S75D sept. 17

petersv

Kan hende det er mest merkbart på P, så kanskje lurere å sende den til han lengre opp i tråden her med P85 og 5.9? Ev. kan jo Robin teste, og sende den videre til han ;) Hvis han ikke har 6.0 pending enda?

Bushy

Ja det er vel der dem vil spare inn mest sikkert. Men som sagt.  Bare å si ifra. Dem som vil teste. Ganske interesant tema egentlig.
Jeg får nå ikke noe glis før i "april" så god tid for min del
S75D sept. 17

Teslanewbie

Redusert kreft har jeg hevdet siden jeg fikk v6.0 . Dette er svindel fra tesla . Jeg kjøpte en bil som skulle Gjøre 0-100kmh på 4.4s . Hvis de reduserer effekten etter kjøp som det ser ut i dette tilfelle så vil jeg ha pengene igjen som jeg betalte for å få performance !
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

D.O

Jeg tror det ligger en begrensning som ikke synes i display. Og at det er styringen av batteri pga temp som gjør dette, og ikke nødvendigvis sw6. Jeg merket ingen forskjell før .73. Sw6 endret gass responsen/overgang regen til det mykere. Men full pedal var like kraftig hos meg, helt til .73. Men samtidig er det kaldere nå. Har nå lagt på piggdekk, så får ikke testet før vpren
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA