Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem har byttet batteri?

Startet av TEK, tirsdag 28. oktober 2014, klokken 11:01

« forrige - neste »

krister461


sigurdi

Teslas priser på batterier i dag er kunstig høye, pga en solgt batteripakke betyr en mindre bil solgt.
Så mye av fortjenesten på bilen som ikke ble levert ut må hentes inn på batteriet.
Når dette er garanti, er det nok bare for at dette skal vises riktig i regnskapet.
Slik vil det være frem til batterileveransene er større en etterspørselen på biler.

Litium ion har en tapas kurve som gjør at under 70% det blir regnet som dødt.
Taper seg litt raskere i starten, så går det sakte (om det blir passet på), før det akselererer kraftig fra 70%. Normal oppsatte batterier så må enkelt celler som er helt døde, fjernes fra batteripakken for at de ikke skal ta med seg resten i dragsuget.
Har selv tatt ut døde celler i mindre litium batterier for å bygge opp nye som har levd i mange år.
Tesla har en slags sikring/navlestreng på hver enkelt celle, så dør en celle vil den nok ganske effektivt bli koblet bort fra cellebanken/modulen ved at "sikringen" ryker.
Så ikke sikkert at samme reduksjons regler gjelder her. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

laumb


Sitat fra: bull på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 21:41
Hva gjør Tesla med batteriene som fjernes? Lurer på om Tesla har et resirkuleringsprogram her i Norge :)

Grorud holder på med siste tester i et eget rom som er avsatt for å reparere batterier lokalt.
Bør være operativt om ikke veldig lenge. :)

P85D+

245.000,- er "billig" for 85 KW

Normalpris er USD 450 - 600 pr KW
Avhengig av Housing, BMS, balanseringen/kvalitet.
P85D og 85D

Brede

Sitat fra: TeslaSignature på onsdag 29. oktober 2014, klokken 00:37
245.000,- er "billig" for 85 KW

Normalpris er USD 450 - 600 pr KW
Avhengig av Housing, BMS, balanseringen/kvalitet.

Om signaturen til TEK er riktig så dreier det seg her om 60-batteri.

TEK


Trustno1

Mulig jeg er pirkete, men å oppgi hvor mange kW batteriet er på blir som å oppgi hvor mange hester man har på bensintanken :)

RaBalder

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 12:23
Mulig jeg er pirkete, men å oppgi hvor mange kW batteriet er på blir som å oppgi hvor mange hester man har på bensintanken :)

...er du enda i tvil om hvilket batteri han har, så er det et 60kWh batteri  ???

Trustno1

Sitat fra: RaBalder på onsdag 29. oktober 2014, klokken 12:30
...er du enda i tvil om hvilket batteri han har, så er det et 60kWh batteri  ???

Takk for oppklaringen.

Beklager om innlegget mitt var støtende, poenget var ikke å pirke på noen.

Men når samme feilbenevnelse går igjen i flere poster så syntes jeg egentlig det er greit å nevne det. Er en god del som faktisk ikke er klar over at det er en vesentlig forskjell på betydningen av kW og kWh.

TEK

Da ble det mye prat om andre ting, men da ser det ut som det bare er 2 som foreløpig har byttet batteri? Ikke så omfattende som DU.

Trøndertesla

Jeg byttet batteri i september 2013, ca. ei uke etter at jeg fikk bilen. 4-5 dager senere hadde de fått tak i et nytt batteri i ekspressfart og byttet det ut. Batteriet konka midt i en forbikjøring på motorveien og jeg hadde heldigvis nok fart til å rulle over kulen og inn på nærmeste bensinstasjon. Det kom en masse meldinger, men husker ikke på eksakt hva det var, men budskapet var "Kjør inn til siden", "Alvorlig feil med bilen" etc. De mente det var en diode som var ødelagt, men det var aldri et tema å reparere batteriet.

Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

sveih

Hvordan har det seg at prisen på batteriet er kjent?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA