En 100 Ah lithiumpakke til Think vil veie ca 150 kg mindre enn originalen.
Alternativt 200 Ah til 50 kilo mindre enn originalen.
En annen faktor er lithiumpakkens indre motstand, som jeg tror er litt mindre enn originalt
Det gir til sammen bedre akselerasjon og bakkeklatringsevne, og noe øket rekkevidde.
Det er også mulig at en lithiumpakke bedre vil tåle de utladinger som Think'en kan forårsake, 270A. Dette siste vil være avgjørende for om det blir vellykket.
MEN!
Laderen må skiftes eller tilpasses, eller rettere batteri må tilpasses laderen.
Originalladeren kan gi 175 volt, eller nok til å brenne opp over 40 lithiumceller.
Laderens terskelspenninger ca 150 volt, og deretter gir den 15-17% etterlading.
Altså må terskelspenningen nås når batteriet er 80-85 % oppladet.
Ut fra det jeg har lest om lithium, vil levetiden reduseres når cellespenningen under lading blir over 4,1 volt. Altså må pakken ha en overvåkning på hver celle, som sørger for at denne grensen ikke overstiges.
Dessuten tåler ikke cellene at spenningen kommer under 2,5 volt under utlading.
I temperaturer under frysepunktet vil det også oppstå begrensninger.
Alle disse tallene er omtrentlige, da de vil variere med forskjellig kjemi og fabrikat.
Derfor er jeg er skeptisk til å kjøpe en "billig" lithiumpakke.
Her i Norge har vi både lange og dype tuneller, lave temperaturer om vinteren, i kombinasjon med høy luftfuktighet.
En batteriløsning bør utprøves under norske forhold før den kan selges som ferdigvare.
Bortsett fra å blåse opp et par mobiltelefonbatterier, har jeg ingen praktisk erfaring med lithiumbatterier, men jeg har lest litt om emnet, nok til å forstå at det ikke er noe å eksperimenter med for amatører.