Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading

Startet av torjen6, torsdag 23. oktober 2014, klokken 01:54

« forrige - neste »

torjen6

No vert det kjekt å reise til Danmark på ferie med Zoe.

100 stk 43 kw ladere
150 stk 22 kw ladere
100 stk 11 kw ladere

Ein kan bestile ladekort hos Clever (www.clever.dk) dei har ein bra app som viser ladestasjoner på eit kart etter ein har valgt type lading.
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

moonbuggy

Sitat fra: standahm på fredag 31. oktober 2014, klokken 12:07
Hei
Får min bil neste torsdag, har fått installert 3.6 kW ladestasjon, men har noen spørsmål:  Trafoen bråker litt på tomgang, har fått en kontaktor (rele) fra rotekassa på jobben - er det noe jeg burde tenke på rundt dette med å slå av og på spenningen via en slik kontaktor. Kunne jo bare bruke sikringen som bryter hvis det vil gå noen dager/uker uten lading.

Har TN nett på jobben (tidligere Skagerak (netteier) bygg), så burde kunne greie meg med en enkel Schuko løsning for litt lading, men ikke minst forvarming av bilen på ettermiddagen.  Har bestilt original ladekladd (5000,-), men den kommer ikke før senere i desember i følge forhandleren.  Finnes det noe annet enn den 'husmor-kladden' til 6000,- som noen har nevnt annetsteds her?
Jeg har kjøpt herfra: http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/36-evr3-type-2-max-22-kw.html
Denne lader er "spesiallaget" for Renault. Kan også brukes som enfase lader, via billig overgangskabel.

moonbuggy

Prisen er 745 Euro. (Jeg kjøpte 1 fase 32A - annen bil). Gratis frakt. I tillegg kommer VAT osv. ca. 1800kr.
Hvilke overganger, spørs hva du kobler til. Du kan enten lage de selv eller kjøpe. Alt er mulig mot denne, også shuko.

jkirkebo

Sitat fra: moonbuggy på fredag 31. oktober 2014, klokken 16:45
Prisen er 745 Euro. (Jeg kjøpte 1 fase 32A - annen bil). Gratis frakt. I tillegg kommer VAT osv. ca. 1800kr.
Hvilke overganger, spørs hva du kobler til. Du kan enten lage de selv eller kjøpe. Alt er mulig mot denne, også shuko.

Ganske nøyaktig rundt 8000 kroner da, med dagens euro-kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

edakcots

Med de utbyggingsplanene til Renault vil hytteladeren og andre kabler etter hvert være skjelden i bruk, vent og se...
Trodde aldri jeg skulle skryte av en fransk bil noen gang da jeg synes de gjør mye rart, men ZOE er for meg den perfekte familiebilen for folk flest:

Ladeinfrastruktur
Lengst rekkevidde
5 seter
Best i krasjtest
Ladestasjon hjemme
Utstyr som R-link etc
Pris
Varmepumpe
Leveringstid

Jada, alle merker har en eller to av det som er nevnt ovenfor, men ZOE har alt. Av 9 punkter nevnt ovenfor er det ingen andre i nærheten som kan levere dette.

Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

jkirkebo

Sitat fra: edakcots på fredag 31. oktober 2014, klokken 18:18
Med de utbyggingsplanene til Renault vil hytteladeren og andre kabler etter hvert være skjelden i bruk, vent og se...

Jaha, har Renault tenkt å begynne å bygge ut sakteladingsplasser med TN-nett overalt? På arbeidsplasser, i P-hus og på gatenivå? Jeg tviler...

Tesla har jo en ganske god hurtigladedekning, men alikevel utgjør det bare ca. 15% av ladingen min. Over halvparten av ladingen min er 10-16A lading utenfor hjemmet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

Totalt uaktuelt her også siden det ikke fungerer å lade bilen når jeg likevel ikke bruker den - på jobb. Kjekt med en bil som fungerer perfekt i alle andre situasjoner enn den daglige  ;)

tinker

De aller fleste har jo ikke mer enn 5 mil en vei til jobb, og da trenger man jo strengt tatt ikke lade på jobb...

Med 2 mil hver vei til jobb har jeg for min del har jeg aldri hatt ordentlig behov for saktelading annet enn hjemme.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

torjen6

#23
Faktisk i Bergen kommer det sakte lader nesten over allt, fleire boretslag og bedrifter bygger ut type 2 lade plasser med støte frå Hordalad Fylkeskommune.
Vi får 3 ladere på skolen der eg jobber, så takk til HFK som er framtenkt. Dei fleste Vidargåade skular i heile fylke for sakte ladere type 2 om det er Bergen eller Husnes.
Og Bergen får Skandinavias største hurtig lade plass, hvis du har 20 % strøm igjen på ein Zoe så tar det kun 15 min til 80% og så lenge har nok kone mor tid å vente på meg før eg kjem heim til middag, står i kø allikevell, lite med kolitivfelt her.
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

torjen6

Kjempe nyhet, Tesla, Nissan og BMW har Hemlige samtaler om felles ladekontakt standard for heile verden.
Tesla vil nok kjøre hardt på at deiras lade kontakt er den beste.
Det er og å lesa at i Japan blir BMW i3 levert med ChaDeMo lader, som er stadar for Japanske elbiler.

Vonar at dei kjem til enighet om ein lade stadar, er jo ingen tvil om kva som er best.
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

Trond.m

Sitat fra: torjen6 på fredag 31. oktober 2014, klokken 23:45
Faktisk i Bergen kommer det sakte lader nesten over allt, fleire boretslag og bedrifter bygger ut type 2 lade plasser med støte frå Hordalad Fylkeskommune.
Vi får 3 ladere på skolen der eg jobber, så takk til HFK som er framtenkt. Dei fleste Vidargåade skular i heile fylke for sakte ladere type 2 om det er Bergen eller Husnes.
Og Bergen får Skandinavias største hurtig lade plass, hvis du har 20 % strøm igjen på ein Zoe så tar det kun 15 min til 80% og så lenge har nok kone mor tid å vente på meg før eg kjem heim til middag, står i kø allikevell, lite med kolitivfelt her.
Hva mener du med "sakte ladere type 2".  Hvis du mener 7.2 kW Type 2 (32 A 1 1-fas 230V) så vil ikke Zoe lade der.

torjen6

Det er trolig bare i Norge hvor det overhode er aktuelt for offentlige ladestasjoner å velge enfas 230V, og de som arbeider med dette går nok også inn for 3 fas 400V, en kan nok ikke forvente 100% detaljering i et slik oppslag.
Det er vel ingen som har lovet et antall enfas 32A type 2 kontakter. Disse blir jo unntakene på offentlige stasjoner men kanskje ikke så uvanlig hjemme.
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

valvolainen

Avhengig av hva slags nett som er i nærheten er det jo bare dette som blir bygget i f.eks oslo, 3,6kw stasjoner. Mangelene på merking, noe jeg har frustet over før, vil jo bare øke forvirringen hos zoe eiere, da ladestolper som har 3,6kw ubrukelig 230V IT nett som ikke fungerer å lade på, er klin umulig å skjelne fra stolper som har 22kw 400v TN.

emil

Sitat fra: torjen6 på lørdag 01. november 2014, klokken 08:38
Kjempe nyhet, Tesla, Nissan og BMW har Hemlige samtaler om felles ladekontakt standard for heile verden.
Tesla vil nok kjøre hardt på at deiras lade kontakt er den beste.
Det er og å lesa at i Japan blir BMW i3 levert med ChaDeMo lader, som er stadar for Japanske elbiler.

Vonar at dei kjem til enighet om ein lade stadar, er jo ingen tvil om kva som er best.

Det vel ingen tvil om at Type2 kontakten er den mest allsidige og beste og kontakten som alle bør satse på i fremtiden. Den klarer jo enfase, trefase og tilogmed 120kW+ DC på Tesla.

I Japan leveres "alle" biler med CHAdeMO for DC-lading og Type1 kontakt for AC-lading. I USA leveres biler med Type1 for AC men også Type1-Combo for DC på Europeiske biler og CHAdeMO på Asiatiske.

K S

Sitat fra: torjen6 på fredag 31. oktober 2014, klokken 14:56
No vert det kjekt å reise til Danmark på ferie med Zoe.

100 stk 43 kw ladere
150 stk 22 kw ladere
100 stk 11 kw ladere

Ein kan bestile ladekort hos Clever (www.clever.dk) dei har ein bra app som viser ladestasjoner på eit kart etter ein har valgt type lading.

Har du sjekket Clever sine sider? Såvidt jeg så, så koster ladekort 350 dkk, pris per kWt 5,50 dkk....ved månedsabonnement til 99 dkk så koster en kWt 3,50 dkk.....klarte faktisk å kjøre på omtrent samme pris med VW Tiquan diesel..... (ned mot 0,6 l per mil og 12 kroner per liter diesel....elbilen ligger på minimum 1,5 kWt per mil....)

Men muligheten er bra. Men for vår del er nok elbilen for bruk i Norge....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA