Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Folk selger før de får ny bil

Startet av Mippen, søndag 26. oktober 2014, klokken 09:48

« forrige - neste »

Mippen

Det er vel helt umulig å kalkulere et prisfall. Det som er sikkert er at dyre biler vanligvis har større prisfall enn billigere biler. Når det er sagt er Tesla et kupp uansett som bruktbil eller som ny bil, og det sitter en del folk på vent med budsjett på rundt 500.000kr. Når bilen er innen rekkevidde for de kan det være at prisene stabiliserer seg da det er stor etterspørsel etter biler i denne prisklassen.

Husk at dette er folk som har tesla som ønsker å oppgradere sin bil som nå selger. Det betyr ikke at folk som ikke har tesla og som ønsker seg en, men som ikke vil bruke like mye penger på en helt ny ikke er i målgruppen.

Det kan derfor slå flere veier... Det er for eksempel ikke slik at alle skal ha en bil med 4wd. Bmw, audi og mercedes selges både med og uten dette for eksempel.
Fremtiden er elektrisk.

kos

Hei
Sjekk opp hva du får av ny tesla før man snakker om prisfall. Noen av teslaene er også skadet.
Prisfallet på en tesla er langt under normalt og når vi får se hva du får av ny bil tror jeg ikke at det blir så mange som skifter. Vel er bilen med 4x4 bedre på vinterføre, men , men en 4x4 med 600 hk er ikke lett å kjøre selv med 4x4.

det er i denne sammenheng den samme bilen og samtidig så venter vi på oppgraderinger....sikkert noen som får en  aha.

Vind

Dette er litt hype.  Antall Tesla til salgs på Finn er langt under tilsvarende tall for andre merker.  Søk på BMW 3 eller 5 serie eller Audi A4 / A6 så ser du ganske mange biler til salgs.  Det er også vanlig at det kommer en del biler til salgs når nye modeller blir lansert eller kommer på markedet. 

Tesla er blitt som med Apple, hver nyhet skaper oppslag, Om det er en brann i en bil eller bøyd telefon (hundrevis av biler brenner hver dag, men kun Tesla får omtale).

Markedet vil stabilisere seg, og prisen på en Tesla uten 4wd og Autopilot vil alltid være mindre enn med - men her kommer jo kjørelengde, kvalitet på dekk, eierens bakgrunn osv inn.  Det som er litt forskjellig for Tesla er at mange som skulle kjøpe bil til 4-500 000 har strukket seg til 6-700 000.  Noe som gjør at mange er litt mere sensitive for pris - og har regnet med ett uforsvalrig lavt verditap.  Det beste da er faktisk å sitte på bilen en stund.

For kjøpere er dette interessant, jeg tror man kan få en god deal nå på en under ett år gammel Tesla 85 om AWD og autopilot ikke er viktig.  Personlig ville jeg aldri godtatt en avtale hvor tidligere eier disponerte bilen - uten å få godt betalt for det.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Ferry

Sitat fra: kos på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 00:24
Vel er bilen med 4x4 bedre på vinterføre, men , men en 4x4 med 600 hk er ikke lett å kjøre selv med 4x4.

Generellt sett har du sikkert rett, men jeg er ikke så sikker på om det gjelder Tesla. Med det samme resonnementet burde 420 hk og RWD også være håpløs på glatta, men det er den visstnok ikke. Jeg har ikke prøvd hverken TMS eller noen annen bil med noe i nærheten av slike ytelser. Elektromotoren er veldig enkel å regulere og kontrollere, så det skulle ikke være noe i veien for å gjøre Teslaen snill som et lam. Det er ikke en blodtrimma 911 fra 80-tallet med 2 s turboforsinkelse vi snakker om. Ikke at jeg har prøvd det heller..

arthur

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 27. oktober 2014, klokken 21:30
Sitat fra: arthur på mandag 27. oktober 2014, klokken 04:55
At et hus selges med overtagelse noe frem i tid skyldes vel at både kjøper og selger har en del ting å gjøre før man faktisk er i hus så ser ikke helt den sammenligningen. En drifts-risiko ved bil er jo også en helt annen enn for et hus.
Hvorfor i all verden skal en kjøper kjøpe nå og få bilen om 6 mnd ? Mye bedre å vente 6 mnd eller til sommeren med å finne seg Tesla til mye lavere pris.

Nei si det! Ikke har jeg sagt at jeg vil/le gjøre det, og ikke vil jeg anbefale noen å gjøre det så hvorfor du spør meg om det kan bare du selv svare på.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA