Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trafikkskule med berre elbilar.

Startet av arnkl, mandag 22. januar 2018, klokken 17:24

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: hsa77 på lørdag 27. januar 2018, klokken 18:53
Gjennomsnittsbilen i Norge lever vel noe sånt som 17 år, så biler vi må ha sertifikat for å kjøre kommer nok til å dominere ihvertfall i 20-30 år fremover...

Det er forskjell på gjennomsnittlig levetid på en bil, og alder på "dominerende" biler.

Vil tro at alderen til dominerende biler er nærmere 10 år, eller kanskje enda lavere. Da tenker jeg at du ser på snittalder til bilene som daglig dominerer veiene våre.

Biler over 10 år er gjerne redusert til "konebil" eller i elbilisters tilfelle langtursbil, mens de nyere bilene tar seg av de daglige gjøremål.

Dermed vil nok overgangen til mer smarte biler som ikke trenger sjåfør kunne gå raskere enn mange tror. Bare se på smart telefonen. Ikke mange som ikke har det i dag, mens det egentlig er et relativt nytt konsept. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lepet65

Hvis du ikke har `manuellappen' i framtiden, får du ikke kjøre veteranbiler fra fortiden.

jkirkebo

Sitat fra: Lepet65 på søndag 28. januar 2018, klokken 09:48
Hvis du ikke har `manuellappen' i framtiden, får du ikke kjøre veteranbiler fra fortiden.

Neppe. Det blir nok som i USA der man kjører opp med automat men har lov å kjøre manuell allikevel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Forstår egentlig ikke dette skillet.

Svært mange kan clutch fra moped og MC, og vil påstå det er vesentlig større forskjell på å ta lappen på en manuelt giret Polo og så hoppe oppi f.eks en https://broom.tv2.no/underholdning/broom/hummer/h2/2003-2009/151

og ta lappen på en Automatgiret Polo, og så kjøre en manuel versjon.

I Norge i dag er det første fullt lovlig, mens i det siste eksempelet blir du lovbryter.

Kona tok lappen før 19. Januar 2013 og kan dermed kjøre en 3 hjuls Harler eller Piaggio MP3, men altså ikke jr. sin manuelt girte Polo om hu ikke hadde tatt oppkjøring med manuelt giret bil. ???

Jentungen fikk ikke lov å kjøre opp på egen Yamaha MT 125 ABS uten skolesett, og måtte låne en Honda Shadow med skolesett men uten ABS og havnet som følge av det på legevakta etter at framhjulet låste seg. Etterpå bygget jeg og monterte skolesett uten at sensor engang satt bak på sykkelen: https://leieting.no/nb/listings/137831-skole-sett-for-yamaha-mt125

Med lappen i boks kunne hun minutter etterpå lovlig kjøre denne:

Og etter å ha kjørt Chin til og fra skole i 2 år gjennom tunnell, må hu ta tunnelkurs for å kunne kjøre en lik bil bare med 4 hjul???

Mye som skurrer spør du meg.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA