Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Unormal dekkslitasje????

Startet av olaover1, torsdag 16. oktober 2014, klokken 19:21

« forrige - neste »

gausel

Sitat fra: moonbuggy på fredag 17. oktober 2014, klokken 01:24
Den enkleste forklaringen er at en bileier (leaf ?) kjører fornøyd rundt med gode dekk, mens du fikk hans gamle på bakhjulene ;)
Helt klart forklaringen!! Detta er jo helt "perfekt" utslitte dekk! Alle vet jo at bakhjula slites svært lite iforh til framhjula på en forhjulstrekker, forutsatt korrekt hjulstilling som det åpenbart har vært her. Får håpe dette ikke blir vanlig måte å skaffe seg nye dekk på blant elbilister! :P
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

Thomas Parsli

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 17. oktober 2014, klokken 10:57
Siden enkelte Leaf eiere virker så kjipe at de griner når de driter så skaffer de seg hanskje billige dekk også  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Hvis du synes enkelte Leaf-eiere er kjipe burde du lese mer på Tesla-forumet!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kjell Leaf

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 17. oktober 2014, klokken 12:26
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 17. oktober 2014, klokken 10:57
Siden enkelte Leaf eiere virker så kjipe at de griner når de driter så skaffer de seg hanskje billige dekk også  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Hvis du synes enkelte Leaf-eiere er kjipe burde du lese mer på Tesla-forumet!

Thomas
Det var spøk ;D ;D ;D Ja, jeg leser Tesla forumet opp og ned og baklengst, faktisk god underholdning ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Powerflux

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 17. oktober 2014, klokken 12:57
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 17. oktober 2014, klokken 12:26
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 17. oktober 2014, klokken 10:57
Siden enkelte Leaf eiere virker så kjipe at de griner når de driter så skaffer de seg hanskje billige dekk også  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Hvis du synes enkelte Leaf-eiere er kjipe burde du lese mer på Tesla-forumet!

Thomas
Det var spøk ;D ;D ;D Ja, jeg leser Tesla forumet opp og ned og baklengst, faktisk god underholdning ;D
Bring me up to speed on this one ;D ;D
Høres ut som festlig lesing, har du en link til en morsom tråd rundt dette ;)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Thomas Parsli

Det er vel syting i nesten alle trådene der nå...

* Bilen viser seg å falle i pris
* Tesla driver innovasjon
* Gamle biler kan ikke oppgraderes til nye biler
* Biler som er i produksjon kan ikke avbestilles (så man får D-modellen) uten at man taper depositum
* Tesla lyver (bruker samme norm som resten av bransjen) om effekten på nye modeller, så effekten på gamle virker nå lavere
* Nye sikkerhetsfunksjoner gjør den "gamle" modellen usikker/ubrukelig


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Haavard

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 17. oktober 2014, klokken 08:23

Omtrent som vår bil, bortsett fra at etter 2.5 år og over 50.000km har fortsatt sommerdekkene bra mønster.
De er heller ikke ujevnt slitt.

Samme her :)
Tesla Model S 85 (2014) Tesla Model X LR Raven (2019)
Nissan Leaf (2012) Nissan E-NV200 (2014)

Gordon Retriever

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 17. oktober 2014, klokken 18:40
* Bilen viser seg å falle i pris
* Tesla driver innovasjon
* Gamle biler kan ikke oppgraderes til nye biler

Skandale...  :o Helt uhørt at Tesla nekter å tilby firehjulsdrift for ettermontering. (Eller "retrofit" som det heter på teslandsk.)

Mippen

Skjønner litt hvorfor enkelte klager... Elton Musk har sagt at Tesla er en bil for framtiden. At den kan oppgraderes og at den bare blir bedre og bedre. Det er jo sant det, men når det kommer helt nye ting på bilen. For eksempel en ny drivlinje så er det helt umulig å bygge om bilen til dette. Men det er ikke mest firehjulstrekk de klager over. Det er autopilot. Mange trodde bilen kunne oppgraderes med dette, men det viste seg å ikke stemme. På den andre siden har det vært hintet om endringer lenge, så folk som har valgt å ikke vente har seg selv å takke. En av grunnene til at jeg ventet med å bestille min.

Men tilbake til topic. Er trådstarter helt sikker på at bakdekkene ikke har stått på foran først?
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

#23
Sitat fra: Mippen på fredag 17. oktober 2014, klokken 22:26
Skjønner litt hvorfor enkelte klager... Elton Musk har sagt at Tesla er en bil for framtiden. At den kan oppgraderes og at den bare blir bedre og bedre. Det er jo sant det, men når det kommer helt nye ting på bilen. For eksempel en ny drivlinje så er det helt umulig å bygge om bilen til dette. Men det er ikke mest firehjulstrekk de klager over. Det er autopilot. Mange trodde bilen kunne oppgraderes med dette, men det viste seg å ikke stemme. På den andre siden har det vært hintet om endringer lenge, så folk som har valgt å ikke vente har seg selv å takke. En av grunnene til at jeg ventet med å bestille min.

Men tilbake til topic. Er trådstarter helt sikker på at bakdekkene ikke har stått på foran først?
Elon som han heter (alle på Tesla forumet er jo på fornavn med han) er jo verdens ærligste og snilleste mann som ikke utvikler Tesla for pengenes skyld, kun for miljøet. (det har jeg lest på Tesla forumet). Han vil da ikke la noen eiere i stikken ? Har tidligere fått inntrykk av at Tesla-eiere fikk reisning når de hørte navnet Elon, men nå ser det kanskje ut som at en del av de må ha hjelp av viagra  ;D ;D ;D ;D

Når det gjelder dekkene som denne tråden handler om, prøv å søke etter samme dekk på nettet og se om andre skriver om enorm slitasje, for dette virker utrolig rart. Har du vinterdekk ? Blir de tidlig slitt ?

Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Powerflux

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 18. oktober 2014, klokken 00:58prøv å søke etter samme dekk på nettet og se om andre skriver om enorm slitasje, for dette virker utrolig rart.

Det høres lurt ut!!
Til sammenligning har sommerdekkene mine nå over 21000 km på seg og det er knapt synlig slitasje.
Bilen lever 70% av sitt liv i 80/90/100 soner!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Mippen

Elon ja ;). Hehe, ikke sant. Profilen hans er jo å utvikle miljøvennlig transport men det ligger nok et ønonomisk motiv bak det hele også.

Er det samme dekktype foran og bak?
Fremtiden er elektrisk.

olaover1

Mippen. Dekkene har IKKE stått foran først. De ble satt på i april og tatt av 16/10-14. Dekkene er av samme type rundt om og ble kjøpt som en pakke fra Byttdekk.com. Ang vinterdekka. Hakka 7 så er de jevnslitt etter første sesong. Kjøpte bilen ny i november 2013. Var en ganske snøfri vinter i fjor så der er det 6mm igjen rundt om. Synes dette var ganske så irriterende og ville med dette bare spørre om flere har vært borti lignende.
Jeg har muligens bare vært maks uheldig med dekkvalget. Ang treadwear verdi og prod dato har jeg ikke fått sjekket dette enda da jeg ikke er hjemme før på mandag. Hvor mye kan egentlig justeres i bakakselen på Leaf? Kan feilen ligge der?? Jeg aner ikke.
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

X-Trail

Bakakselen kan ikke justeres og så lenge vinterdekka er jevnt slitt så er bilen iorden. Svaret er nok dekk kvaliteten. Har sett dette flere ganger på andre biltyper også uten å kunne forklare årsaken. Fellesnevneren på disse har vært rimelige lavprofildekk :)
Stolt eier av ELise♡

olaover1

#28
Har da fått sjekket prod dato. Det står 2112 og 2212 på bakdekka som er utslitt og 1313 på framdekka som er halvslitt. Sikkert er svært dårlig "årgang" jeg har fått da. Kjedelig, men sånn er det vel bare da. Kansje noe her på forumet kan komme med gode forslag til et dekk som varer litt lenger enn dette for Leafen, i dim 225/40/18
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

Hrafn

2112 og 2212 - betyr det ikke at du har fått dekk i 2014 som var produsert i mai 2012 ? Kan det være riktig ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA