Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Unormal dekkslitasje????

Startet av olaover1, torsdag 16. oktober 2014, klokken 19:21

« forrige - neste »

olaover1

Da kom tiden for å legge om til vinterdekk igjen og overraskelsen var mildt sagt større en stor da BAKdekka skulle av. Har kjørt ca 20 tusen, dekka var spill ny da de kom på og nå er det ca 1 til 1,5 mm jevnt over på dem. Altså helt utslitt. Slitasjen er også helt jevn over det hele(nesten). Dette kan da ikke være normalt? Hva kan være feil?
Dekkene er av typen Hankook Ventus S1evo2 K117 225/40R18 92Y XL.
Framdekka var ca halvslitt. Også jevnt slitt over hele da jeg mener selv jeg har vært påpasselig med å holde rett lufttrykk. Noen ideer??
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

Electric

Sitat fra: olaover1 på torsdag 16. oktober 2014, klokken 19:21
Da kom tiden for å legge om til vinterdekk igjen og overraskelsen var mildt sagt større en stor da BAKdekka skulle av. Har kjørt ca 20 tusen, dekka var spill ny da de kom på og nå er det ca 1 til 1,5 mm jevnt over på dem. Altså helt utslitt. Slitasjen er også helt jevn over det hele(nesten). Dette kan da ikke være normalt? Hva kan være feil?
Dekkene er av typen Hankook Ventus S1evo2 K117 225/40R18 92Y XL.
Framdekka var ca halvslitt. Også jevnt slitt over hele da jeg mener selv jeg har vært påpasselig med å holde rett lufttrykk. Noen ideer??

Siden de er slitt jevnt over så er det ikke noe hjulstilling som er veldig gal. 20k er relativt pent, og med litt el-bilkjøring så slites det nok mer dekk enn på en fossil (bilene er raske og vil slite mer gummi enn fossilt). Tror uansett jeg hadde styrt unna den dekktypen neste gang.

olaover1

Dette er alt greit det, MEN dette er jo dekkene bak? Og Leafen har jo drifta i front. Den har jo virkelig antydning til å spise mer dekk enn en vill Tesla. Her må noe være riv ruskende galt men hva?? Har aldri opplevd maken jeg. Kan dekkene være av særdeles dårlig kvalitet eller kan det være feil med hjulstilling? Hjeeelp!
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

pberg

Det virker helt unormalt for bakdekk på en forhjulstrekker,  men det er vanskelig å si hva slags feil i hjulstillingen som kan forårsake det der. Prøv å hør med forhandler av dekkene.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Mippen

Feil hjulstilling pleier som oftest å slite dekkene enten mest på innsiden eller mest på utsiden av banen på dekket. Her ser det ut som hele dekket er slitt. Kjører du med for mye/lite luft bak kanskje? Mye tung last?
Fremtiden er elektrisk.

olaover1

Har kjørt med pittelitt mer luft enn anbefalt og kjører som regel mest alene og brukt bilen mest som pendlebil. 8-10 mil hver dag. Ingen ekstra last. Fatter ikke dette. Skal spørre forhandler først og høre om de har noen erfaringer med dette.
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

Electric

Sitat fra: olaover1 på torsdag 16. oktober 2014, klokken 21:48
Har kjørt med pittelitt mer luft enn anbefalt og kjører som regel mest alene og brukt bilen mest som pendlebil. 8-10 mil hver dag. Ingen ekstra last. Fatter ikke dette. Skal spørre forhandler først og høre om de har noen erfaringer med dette.

Bakdekk ja...good point. Jeg mener at 6-8000 pr milimeter er vanlig. 25000 km er vel da normalt kanskje. Dessuten slites vel høyhastighetsdekk raskere....tror de er benevnt "W". http://www.dekkimportorene.no/hastighetsmerking.html

Vel - jeg har hatt tyske fossilbiler med noe krefter i, og da var ikke 20k noe bombe på skifting. Tror jeg byttet etter 12000 engang også. Rart de slites så forskjellig - høres ut som ulike dekk foran og bak egentlig.

olaover1

Her er det iallefall helt like dekk og de var helt nye ved påsetting. Har også en Bayersk bakhjulstrekker med nok pulver som ruller mange mil, men til og med på den har jeg aldri opplevd maken. Klarte iallafall 2 sesonger på bakdekka der selv med bilen full av unger og stæsj. Den har også alltid hatt høyhastighetsdekk og er tyngre en Leafen. 
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

Electric

Sitat fra: olaover1 på torsdag 16. oktober 2014, klokken 22:03
Her er det iallefall helt like dekk og de var helt nye ved påsetting. Har også en Bayersk bakhjulstrekker med nok pulver som ruller mange mil, men til og med på den har jeg aldri opplevd maken. Klarte iallafall 2 sesonger på bakdekka der selv med bilen full av unger og stæsj. Den har også alltid hatt høyhastighetsdekk og er tyngre en Leafen.

Virker i utgangspunktet rart at bakdekken skal ryke raskere enn foran på en FWD. Jeg hadde quattro/turbo/trim og da ryker forhjulene enda raskere enn normalt. Isolert er jeg vel fortsatt ikke sjokkert over 20k km og så lite igjen.

Kjell Leaf

Sitat fra: olaover1 på torsdag 16. oktober 2014, klokken 21:02
Dette er alt greit det, MEN dette er jo dekkene bak? Og Leafen har jo drifta i front. Den har jo virkelig antydning til å spise mer dekk enn en vill Tesla. Her må noe være riv ruskende galt men hva?? Har aldri opplevd maken jeg. Kan dekkene være av særdeles dårlig kvalitet eller kan det være feil med hjulstilling? Hjeeelp!
Her må det da være noe galt med hjulstillingen. Du skal nok bruke opp mot to sett med framdekk før bakdekkene er utslitt.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

moonbuggy

Den enkleste forklaringen er at en bileier (leaf ?) kjører fornøyd rundt med gode dekk, mens du fikk hans gamle på bakhjulene ;)

Belloq

#11
Har en følelse av at hankok ikke er et merke som leverer like gode dekk som resten av de store gutta Bridegestone , michelin etc . Kan jo være noe der?

vet at det varierer veldig på gummikvalitet, og noen dekk slites nesten skremmende raskt .

men er enig i at det er snodig at de er mer slitt bak ja :)
P85 2014

Thomas Parsli

#12
Sitat fra: olaover1 på torsdag 16. oktober 2014, klokken 21:48
Har kjørt med pittelitt mer luft enn anbefalt og kjører som regel mest alene og brukt bilen mest som pendlebil. 8-10 mil hver dag. Ingen ekstra last. Fatter ikke dette. Skal spørre forhandler først og høre om de har noen erfaringer med dette.

Omtrent som vår bil, bortsett fra at etter 2.5 år og over 50.000km har fortsatt sommerdekkene bra mønster.
De er heller ikke ujevnt slitt.

Hankook Ventus er jo et billigmerke (ned mot halv pris av Continental og Michelin) så jeg er ikke så overrasket over at de blir raskt slitt. Men at bakhjulene blir utslitt når fordekkene er greie virker helt merkelig.

Har du sjekket at de er fra samme batch eller produksjonsdato som forhjulene?
Hankook Ventus gjorde det elendig i 2013 men bra i 2014 så de har åpenbart gjort endringer i konstruksjon og gummiblanding.

Kan du ikke ta bilde av alle fire dekkene (de er jo tatt av bilen nå)?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

olaover1

Takker så mye for mange innspill. Skal få tatt bilder av alle dekk så snart jeg rekker det.
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

Kjell Leaf

Sitat fra: moonbuggy på fredag 17. oktober 2014, klokken 01:24
Den enkleste forklaringen er at en bileier (leaf ?) kjører fornøyd rundt med gode dekk, mens du fikk hans gamle på bakhjulene ;)
Haha, ja det var faktisk ingen dum forklaring. Siden enkelte Leaf eiere virker så kjipe at de griner når de driter så skaffer de seg hanskje billige dekk også  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA