Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støy fra trafo og høyfrekvent lyd

Startet av Gogs, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 21:34

« forrige - neste »

Gogs

I dag ladet jeg Zoe for første gang, og naboen slo på telefonen etter noen timer. Han lurte på hva den voldsomme lyden fra ladingen var for noe, og etter nærmere sjekk kommer det en plagsom høyfrekvent lyd fra bilen når den lader samt høy støydur fra trafoen. Er dette vanlig? Noen flere som har opplevd dette og hva er så løsningen? Kan man pakke inne trafoen i støydempende plater eller noe? Eller bør jeg bare kontakte forhandler og be ham sjekke om alt er i orden?
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

ladov

Ja og ja, trafo og bil bråker..

Trafoen står i kjelleren sammen med fryseboksen og den overdøver greit den men vi hører ikke noe til den i resten av huset med mindre det er heeelt stille, da kan vi så vidt høre den utenfor døra til kjellertrappa.

Bilen lager en høyfrekvent lyd under lading men jeg vil ikke si det er høyt. Kanskje som utedelen til en varmepumpe. Vi har en 11kW-lader så bilen er stort sett ferdigladet før leggetid, dessuten er nærmeste nabo litt tunghørt. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Baard

Sitat fra: Gogs på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 21:34
I dag ladet jeg Zoe for første gang, og naboen slo på telefonen etter noen timer. Han lurte på hva den voldsomme lyden fra ladingen var for noe, og etter nærmere sjekk kommer det en plagsom høyfrekvent lyd fra bilen når den lader samt høy støydur fra trafoen. Er dette vanlig? Noen flere som har opplevd dette og hva er så løsningen? Kan man pakke inne trafoen i støydempende plater eller noe? Eller bør jeg bare kontakte forhandler og be ham sjekke om alt er i orden?

Vi har 11kW lader, men jeg synes ikke trafo lager særlig med lyd. Lyden er så svak at det umulig kan være til sjenanse for noen. Bilen derimot lager som du sier en høyfrekvent pipelyd under lading. Den kan nok være sjenerende om den står nær innpå et soveromsvindu eller lignende.....

En annen ting er varmepumpen/vifta. Når jeg har satt på komforttimeren så hører jeg jo at varmepumpen/vifta går når vekkerklokka ringer.

Bilen står i garasje 4-5 meter i fra soveromsvinduet. Hører ikke pipingen der, men hører varmepumpa/vifta.
Renault Zoe, 2014

autofil

Prøvekjørte i dag og koblet til laderen når vi var ferdig med turen. Ja, en markant piping fra bilen. Hørte ikke noe fra laderen.

Klykken

Gjelder dette alle Zoe? Disse tingene hadde ikke jeg godtatt i det hele tatt fra en helt ny bil. Har de ikke testet bilen før levering/lansering??
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

tinker

Det kommer en strømlyd fra bilen når den lader ja, samme lyd som boostfunksjonen på induksjonsplater lager. Syns ikke det er noe problem, du hører den bare når du er rett i nærheten av bilen.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Klykken

Litt krisemaksimering av de som kommenterer her, altså? Høres (leses?) ikke bra ut i alle fall når naboen klager, men skal ikke uttale meg før jeg har kunnet opplevd det selv.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

edyrli

Naboen har fått ZOE, det er en ganske tydelig hylelyd under lading ja. Minner om en gammel TV, litt lavere frekvens og betydelig kaftigere. Høres tydelig opptil ca 10 meter fra bilen.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Gogs

Sitat fra: edyrli på torsdag 16. oktober 2014, klokken 11:40
Naboen har fått ZOE, det er en ganske tydelig hylelyd under lading ja. Minner om en gammel TV, litt lavere frekvens og betydelig kaftigere. Høres tydelig opptil ca 10 meter fra bilen.

Dette stemmer på en prikk ifølge vår erfaring. Må bli enig med naboen på en eller annen måte. Avtale å kun lade på dagtid? Vår trafo står helt inntil veggen til naboen, og både de og leieboeren deres syntes IKKE dette var noe gøy.
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

Øyvind I

Har jo hørt noe tilsvarende fra andre elbiler også uten at jeg kan sammenligne direkte. Er vel litt som luft-luft varmepumpe at man må tenke litt (uten km jeg aner om lydforhold mot elbil)
10 Alfa Romeo 159 2.0 Ti
01 Alfa Romeo GTV 3.0 V6
14 Renault Zoe Intens Supercharge

Klykken

Viften starter på i3 i ny og ned for å holde optimal batteritemp under lading fra standardkladden. I alle fall på sommers tid. På vinteren vil jeg tro at batterivarmeren startes, og den er såvidt meg bekjent vifteløs.

Viften blir kanskje litt i samme gaten med tanke på støy under lading. Men den gir ikke fra seg høyfrekvent lyd, hos meg i alle fall.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Gogs

I Zoe er det en høyfrekvent pipelyd fra bilen og en lavfrekvent during fra transformatoren. Viften og ladelyden som jeg var vant til fra peugeot iOn var ingenting i forhold. Nå skal det sies at vi bor i horisontaldelt rekkehus, og det er derfor naboen har klaget på støyen. Trafoen er helt inntil husveggen utenfor hans leilighet i 1. etasje, og like utenfor vinduet til leieboeren hans i kjelleren. Men det er mange som bor tett i Norge, så et slikt støynivå er ikke bra. Vi har blitt enige om at jeg kun lader med type2 på dagtid og med "hytteladeren" på nattetid, siden jeg har forstått at denne bråker mindre.
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA