Underskriftskampanje for å få retrofit av Autopilot

Startet av M@Do, mandag 13. oktober 2014, klokken 23:09

« forrige - neste »

Pompel

S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Olatho

Jeg er delvis enig i at jeg ikke tror de kommer til å tilby alt det nye, men grunnen til at jeg har signert likevel er at jeg håper de vil vurdere muligheter for å ettermontere deler av det. Bytte av frontruta og montere en radar er ikke umulig (bare se på alle som har montert nye lys i frunken, led-bars i grillen osv.
Dermed kan man i alle fall få ACC og skiltgjenkjenning og et par andre funksjoner, uten hele autopiloten.
Å konfigurere feks ACC uten nytt ratt er heller ikke noen umulighet. "Alt" kan jo styres fra skjermen.
Så kommer det selvsagt an på prisen.

pgi

tror dette blir tidenes dyreste acc/autopilot dersom retrofit, er nok mer økonomisk å selge å kjøpe ny bil. timerpriser på bilverksted er ikke å spøke med. hva er timepris foer tesla verksted, har de god kapasitet til å gjøre slike ting?

Pompel

Et par eksempler på at dette ikke lar seg gjøre: (Disclaimer, dette er synsing)

- Gitt ettermontering av kamera i frontruten. Dette brukes til å kjenne igjen skilt og myke trafikanter bl.a. Å ettermontere dette kun for skiltgjenkjenning blir for dumt. Da står vi bl.a. igjen med gjenkjenning av myke trafikanter. Da trengs det en aksjon etter at en trafikant er gjenkjent. Dette ligger nok sannsynligvis i en oppdatert senterkonsoll og bruker de nye bremsene for å raskt bremse ned. Da trengs plutselig enda mer ettermontert.

- Gitt ettermontering av radar under nosecone. Denne brukes for ACC og autobrems. ACC er greit nok, men autobrems krever nok som forrige punkt både en oppdatert senterkonsoll og oppdaterte bremsesystemer.

- Gitt ettermontering av "anything": Dette medfører fragmentering og komplisering av hva bilen(e) egentlig har. Nå blir det slik at enten har du autopilot-pakken, eller så har du den ikke.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

jkirkebo

Sitat fra: cairnz på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 08:43
Ja jeg ser også muligheten i at noen ting kan ettermonteres - uten særskilte problemer. Å få full radar/sonar-dekning er nok bare å glemme, men å få kameraet som er oppe i speilhuset.. i mean, how hard can it be?

Tja, ny frontrute montert koster alene 15.000 kroner. Så kommer kamera og kabling i tillegg. Er noen interessert i å betale 20-30k kun for skiltgjenkjenning?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

cairnz

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:13
Sitat fra: cairnz på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 08:43
Ja jeg ser også muligheten i at noen ting kan ettermonteres - uten særskilte problemer. Å få full radar/sonar-dekning er nok bare å glemme, men å få kameraet som er oppe i speilhuset.. i mean, how hard can it be?

Tja, ny frontrute montert koster alene 15.000 kroner. Så kommer kamera og kabling i tillegg. Er noen interessert i å betale 20-30k kun for skiltgjenkjenning?
Skiltgjenkjenninga kan justere CC til å følge fartsgrensa. Kan spare seg inn det ;)
Elbilist

Teslanewbie

Signert . Ser det litt som at tesla svikter de ildsjelene som fikk hjulene i sving. De burde ha et alternativ . Jeg traff I August når jeg ladet ved en SC i Tyskland  en tysk tesla executive som jobbet på hovedkontoret, vi snakket om ACC og han sa at når dette kommer så kommer den å kunne ettermonteres ....

Bare å se på Finn eller lese i utenlandske fora ... folk som fikk utlevert biler nylig som føler seg snytt ... bilprisene stuper .. ikke greit for en noen uker gammel bil ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Brede

Nei.. Vi som kjøpte Tesla første halvannet året burde uansett kostnadsfritt fått oppgradert til nyeste modell i uoverskuelig fremtid, vi levde jo i troen om at "bedre enn det her blir det ikke" når vi kjøpte bilene våre.  ::)

Teslanewbie

Sitat fra: Brede på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:55
Nei.. Vi som kjøpte Tesla første halvannet året burde uansett kostnadsfritt fått oppgradert til nyeste modell i uoverskuelig fremtid, vi levde jo i troen om at "bedre enn det her blir det ikke" når vi kjøpte bilene våre.  ::)

Du har ikke skjønt hva dette dreier seg om ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

pgi

lurer litt på dette, fantastisk hvis tesla har lovt å retrofitte dette til kundene sine. står dette i kontrakten til dere som har kjøpt bil. har dere det skriftlig eller muntlig at dere skal kunne oppdatere fremtidige endringer? Er det noen her som kan legge noe konkret ut her enten noe skriftlig eller muntlig som sier at acc, autopilot skal være mulig å retroftitte. i så fall er det jo utrolig.

Teslanewbie

denne summerer mine tanker, godt skrevet av en annen:

Tesla has always stated that the car would be upgraded continuously so that it always would stay updated and current. This position encouraged me to order my Tesla even if all the features one would normally expect in a car like this was not yet available. By not offering a retrofit of the hardware needed to use the Autopilot system, Tesla is blocking off the possibility for early adopters and supporters to take advantage of a huge part of the future upgrades. I have previously had no doubts that Tesla would provide a possibility for current cars to install the hardware needed to gain features similar to for example "adaptive cruise control" etc.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

christian1986

Forstår ikke denne diskusjonen egentlig. De fleste av oss som fikk bilen tidlig vet hva det koster å ettermontere noe så "enkelt" som innfellbare sidespeil. Prisen på ettermontering av dobbeltlader har også vert kjent, og egentlig ganske hinsides.

Så, når dette er kjent. Hvorfor blir da folk forundret over at de ikke kan få oppgradert sine biler? Hvor mange tror dere ville tatt seg råd til å legge pengene på bordet? Ser for meg at vi lett snakker om 100k for å få alt på plass. Ledningsnett, ny rute, ekstra hardware, konfigurasjon...

Teslanewbie

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:40
Forstår ikke denne diskusjonen egentlig. De fleste av oss som fikk bilen tidlig vet hva det koster å ettermontere noe så "enkelt" som innfellbare sidespeil. Prisen på ettermontering av dobbeltlader har også vert kjent, og egentlig ganske hinsides.

Så, når dette er kjent. Hvorfor blir da folk forundret over at de ikke kan få oppgradert sine biler? Hvor mange tror dere ville tatt seg råd til å legge pengene på bordet? Ser for meg at vi lett snakker om 100k for å få alt på plass. Ledningsnett, ny rute, ekstra hardware, konfigurasjon...

jeg kjøpte bilen i den troen ( og forsikringen fra Tesla) at nyere sikkerhetssytem skulle være ettermonterbare, bilen var slik utformet at den tok høyde for nye system, dette lå til grunn for mitt valg til å kjøpe bilen ellers hadde jeg ventet ... Hva er det du ikke skjønner?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

pgi

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:47
Sitat fra: christian1986 på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:40

jeg kjøpte bilen i den troen ( og forsikringen fra Tesla) at nyere sikkerhetssytem skulle være ettermonterbare, bilen var slik utformet at den tok høyde for nye system, dette lå til grunn for mitt valg til å kjøpe bilen ellers hadde jeg ventet ... Hva er det du ikke skjønner?
har du dette skrevet i kontrakten, har du noe skriftlig angående dette?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA