Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabler, hvilke kan jeg bruke til min Leaf?

Startet av acedynamite, mandag 13. oktober 2014, klokken 10:23

« forrige - neste »

acedynamite

Jeg trenger en ladekabel å ha liggende i bilen til å lade med.
Hvilke et det lurt å kjøpe? Finnes det type 2 kabel til Leaf? Er rimelig grønn på dette feltet...
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

Fallskjerm

Jeg vet ikke hvilken ombordlader du har.
Det er to typer som er levert med i europeiske Lefene 6.6 Kw og 3.3 Kw

For bruk på de nye ladestolpene (type 2, mode3)

Her trenger du en kabel som har en type2 støpsel i ladestolpe enden og type1 mot bilen
Hvis du har 6.6 Kw lader trenger du en kabel med 6mm2 tversnitt på kabelen (32 amper)
Hvis du kun har 3.3 Kw trenger du kunn 2.5mm2 tversnitt på kabelen (16 amper)

Så ble vell bilen levert med en standar 10 amper kabel med kladd.

Hvis du ønsker å bruke en kabel som gir mulighet for 16 amper må dette kjøpes i tillegg f. eks www.elbilhjelpen.no

Hvis du har 6.6 Kw lader så ønsker du også kanskje en kabel som kan lade med 32 amper se også på www.elbilhjelpen.no

Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
BMW IX 50 (solgte LC 150)for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

emil

Kan legge til at det har vært problemer med enkelte Type2 ladebokser som gjør at de ikke vil lade med 16A kabel tilkoblet. Med 32A kabel har det fungert fint selv med 16A lader i bilen, så anbefalingen er å kjøpe 32A Type2-Type1 ladekabel selv om den gjerne koster en 100-lapp eller to mer og har litt tykkere kabel.

acedynamite

Har kun den laderen som kom med bilen.
Finnes det noen butikk eller adresse i Oslo området hvor man får kjøpt ladekabler, eller er det bare å få tak i på nett?
Eller er det noen som har en type 2 kabel til salgs i Oslo området?
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

nofuelno

Sitat fra: acedynamite på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:34
Har kun den laderen som kom med bilen.
Finnes det noen butikk eller adresse i Oslo området hvor man får kjøpt ladekabler, eller er det bare å få tak i på nett?
Eller er det noen som har en type 2 kabel til salgs i Oslo området?
Selges hos nofuel.no på Lysaker.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA