TMS 19 eller 21?

Startet av Mippen, lørdag 11. oktober 2014, klokken 15:44

« forrige - neste »

Batteritralla

Jeg har har kjørt bilen med:

21" med Conti - Makan til møkkadekk, unngå for enhver pris.

21" med Michelin - Total inntrykket er at det er en bil til 100 000 mer.

19" med Sottozero - bruker minst strøm, og grei og kjøre (ikke kjørt på snø)

19" med Goodyear - greit all round dekk, mye mindre støy enn 21"

Det er bare en ting (ihvertfall om man tar hensyn til Norske fartsgrenser) som er bedre med 21" - og det er bilen ser 8000 ganger tøffere ut med dem...
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

sisc1337

Jeg har kun kjørt bilen med conti. Dekkene virker helt ok til jeg presser akseleratoren i bånn. Da er traction control inn kjapt og korrigerer. Unngår man dette ved bytte til Michelin?
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Mippen

Sitat fra: Muffinman på mandag 13. oktober 2014, klokken 16:59
Jeg har cyclone på vinterhjulene. Samboeren min kommenterte at bilen så veldig puslete ut etter at de mørke 21" ble tatt av og 19" ble montert. Den innstillingen ska hun få en egen Tesla for :)

Seriøst, synes felgene er fine og passer greit på bilen - i det minste så godt som 19" kan gjøre. 19" ser unektelig smått ut når man er vant til 21". En egenskap jeg merker meg er at skitt har en tendens til å feste seg godt på eikene som er minst skråvendt mot rotasjonsretningen, men det er sikkert ikke et problem til sommerbruk. Når bil nummer to kommer på plass er det ikke utenkelig at disse kan bli sommerfelger på en av bilene, kanskje etter en pulverlakkering til samme gråfarge som 21". Synes ikke sølvfargen passer veldig bra på bilen min ihvertfall.

En av felgene  har litt kast på innerkant som sannsynligvis har vært der siden de var nye. Oppdaget  det når jeg kjørte kun felg uten dekk i avbalanseringsmaskina. Lett å se, men klarer å nøytralisere det med balanseringen. Husker jeg gikk to ekstra runder med avbalansering i vinter, den første hos Tesla. Merket det ikke før nylig så det er  for sent å ta opp.

Har du flere bilder av bilen med cyclone felgene? Jeg vurderer grå bil selv og har ikke sett så mange gode bilder av grå biler med de felgene.
Fremtiden er elektrisk.

Muffinman

Tja, her er et fra i fjor. Delfingrå som ikke leveres lenger. Den nye stålgrå er noe mørkere.
Legger også ved et bilde med 21". Skulle ikke tro det er samme bilen...

ELTesla

+1

21" står veldig godt til bilen.
19" blir som nevnt tidligere her litt puslete.

Dette er kun min mening vel å merke (Og kona.... og barna....  :) )

Mippen

helt klart at 19" er mer puslete enn 21". Men jeg tenker mer av praktiske grunner å kjøpe noe mindre selv om jeg har lyst på størst mulig. Fant dette bilder selv på nettet av cyclone felgene. Er normal kjørehøyde på bilen slik som dette eller er den litt hevet her? Vet at den gamle gråfargen er borte. Den nye fargen jeg får. Er siste bilde tatt på Aspøya?
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Her er by the way den nye fargen med 21" mørke felger. Tok det på tesla i Bergen når jeg var inne å reserverte bil.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Synd de ikke leverer den andre gråfargen lenger. Den nye synes jeg er alt for mørk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mippen

Jeg liker godt den nye gråfargen. Syns det er mer liv i den. Må nesten se den live for å se hva jeg mener. Dette var den første i Norge med denne fargen. Her er nærbilde av samme bilen på bilmesse.

Syns kanskje ikke de mørke felgene passer så godt til denne fargen. Tror sølv er finest her.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Sitat fra: Mippen på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:19
Jeg liker godt den nye gråfargen. Syns det er mer liv i den. Må nesten se den live for å se hva jeg mener. Dette var den første i Norge med denne fargen. Her er nærbilde av samme bilen på bilmesse.

Syns kanskje ikke de mørke felgene passer så godt til denne fargen. Tror sølv er finest her.
Jeg tror jeg forstår hva du mener. Blåfargen er jo også artig - dvs den kan gå fra å være svart via grønn til mørkeblå :)
Men den nye gråfargen er fortsatt for mørk etter min smak. Ville ikke ha sølv, men heller ikke mørkt. Da var delfingrå perfekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mippen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:31
Sitat fra: Mippen på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:19

Jeg tror jeg forstår hva du mener. Blåfargen er jo også artig - dvs den kan gå fra å være svart via grønn til mørkeblå :)
Men den nye gråfargen er fortsatt for mørk etter min smak. Ville ikke ha sølv, men heller ikke mørkt. Da var delfingrå perfekt.

Det er derfor den selges i ulike farger for at alle skal finne en de liker. =)
SitatDen kan kjøpes i alle farger så lenge den er sort
- Henry Ford

Fikk mail fra Vianor. De skriver dette... Betyr det at man egenlig ikke kan bruke andre dekk og felger enn standard på eget ansvar?

SitatHei,

Vil anbefale at du kontakter Tesla, Tesla har ganske strenge krav til hvilke felger man kan bruke på en Tesla hvis ikke kan man risikere at man mister garantien.
Tesla samarbeider med Nokian som har de beste premium dekkene til denne typer biler.

Med vennlig hilsen
VIANOR AS
Fremtiden er elektrisk.

Muffinman

Sitat fra: Mippen på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:35
Er normal kjørehøyde på bilen slik som dette eller er den litt hevet her? Vet at den gamle gråfargen er borte. Den nye fargen jeg får. Er siste bilde tatt på Aspøya?
Dette er høyere enn standard på luftfjæring. Muligens en bil med stålfjærer, de er 16-17mm høyere uten last. Bildet er tatt på Aspøya før åpning.
SitatJeg liker godt den nye gråfargen.
Har bestilt bil med levering neste høst med den fargen. Da blir det en av hver variant i oppkjørselen :)

Mippen

Hvor stor tror dere de felgene her er?
Fremtiden er elektrisk.

Muffinman

Mippen

Søren og. Tippet du eller så du det? Ja, de var 19". Samme dimensjon som originale 19". Syns ikke det så så gale ut jeg da. Ikke helt som 21" men syns de var grei size. Kanskje jeg bare skal gå for cyclone 19" på sommerhjulene så får jeg en bil som har ok felger og som tåler litt dårligere vei. Ikke minst mindre støy og bedre forbruk. Hvis jeg ombestemmer meg senere og vil ha 21" turbinfelger, hva selges de for på finn med dekk? Kunne ikke finne noen når jeg søkte. Bare uoriginale.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA