TMS 19 eller 21?

Startet av Mippen, lør 11. okt 2014, kl. 15:44

« forrige - neste »

Mippen

Skal bestemme meg for felger til bilen min. Liker best 21" men kjører til tider på svært dårlige veier, så 19 er kanskje best? Har noen testet ut de 21" store hjulene på skikkelig dårlige veier?
Fremtiden er elektrisk.

Muffinman

Har kjørt 20.000 på dem i sommer uten problemer av noe slag. Det skal mer til enn jeg trodde for å skade dem tydeligvis. Men så kjører jeg alltid forsiktig over større ujevnheter uansett felg.

Sjekk at bilen ikke leveres med Continental dekk. Da ville jeg heller sett meg om etter brukte felger hvor dekkene er erstattet av kvalitetsdekk. Continental = mye støy, høyt forbruk, sporing, dårlig grep og latterlig slitestyrke. I praksis kjøper du felger uten dekk.

Mippen

Det gjør jeg også men det er ofte slaghull som ikke er så lett å spotte
Fremtiden er elektrisk.

Teslaguten

Sitat fra: Muffinman på lør 11. okt 2014, kl. 16:07
Har kjørt 20.000 på dem i sommer uten problemer av noe slag. Det skal mer til enn jeg trodde for å skade dem tydeligvis. Men så kjører jeg alltid forsiktig over større ujevnheter uansett felg.

Sjekk at bilen ikke leveres med Continental dekk. Da ville jeg heller sett meg om etter brukte felger hvor dekkene er erstattet av kvalitetsdekk. Continental = mye støy, høyt forbruk, sporing, dårlig grep og latterlig slitestyrke. I praksis kjøper du felger uten dekk.

Enig med Muffinmann.
21" med Continental er ubrukeleg. Bytta til Michelin Pilot Super Sport, og det vart ein heilt ny bil. Bedre på alt, og dei toler dårleg veg om du kjøyrer med forstand.

Største bakdelen med 21" er auka forbruk og støy. Droppar temperaturen under 15C, går forbruket opp med ca 10%.

Om Tesla hadde turbin design i 19" hadde ikkje eg kjøpt 21", estetisk er 21" flotte til bilen.
Blir det tur til USA kjøper eg Tsportline.com 19" med Michelin PSS.
Model X #1094
P85D RN6614200

Teslanewbie

Sitat fra: Mippen på lør 11. okt 2014, kl. 15:44
Skal bestemme meg for felger til bilen min. Liker best 21" men kjører til tider på svært dårlige veier, så 19 er kanskje best? Har noen testet ut de 21" store hjulene på skikkelig dårlige veier?

Trur p85d bare kommer med 21" .... Er ikke sikker på om du får på 19" grunnet bremsene som kanskje har en annen dimensjon en. S85d ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Mippen

Får høre med selgeren om hvilken dekk som står på 21" felgene.
Fremtiden er elektrisk.

Philippo10

Av prøvekjøringene jeg har hat med 21" og 19" synes jeg at 19" har bedre kjørekomfort.
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Trustno1

Sitat fra: Teslanewbie på lør 11. okt 2014, kl. 16:23
Sitat fra: Mippen på lør 11. okt 2014, kl. 15:44

Trur p85d bare kommer med 21" .... Er ikke sikker på om du får på 19" grunnet bremsene som kanskje har en annen dimensjon en. S85d ?

Rimelig sikker på at 19" går på P85D også. Om du ser på konfiguratoren hos tesla så er 19" vinterfelger en opsjon.

darthy001

Som nevnt over her så er 19" valg som vinterhjul. Jeg bestilte nokian-pakken med 19"-felger idag. Regner med at de ikke er så ute og kjører at de priser opp dette uten at man kan bruke det.

Muffinman

Sitat fra: Philippo10 på lør 11. okt 2014, kl. 20:00
Av prøvekjøringene jeg har hat med 21" og 19" synes jeg at 19" har bedre kjørekomfort.
Med luftfjæring er forskjellen veldig liten.

Sponzo

Har du luft understell så kan du trygt velge 21"

Min P85 med 21" (20" på vinter) har mye bedre komfort enn min forrige Audi A5 med 19"

Mippen

De må tåle slike veier
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Pilot2 sport fikk jeg opplyst på 21" felgene.
Goodyear eagle på 19"
Fremtiden er elektrisk.

Muffinman

21" tåler veiene vist på bildene, sannsynligvis uansett hvordan du kjører. Det man må ta hensyn til med 21" er felgkanten som er utsatt.

Mippen

Ja, felgkantene er skummel. Kjører en del inn til fortauskanter osv. Noen som har testet slik beskyttelse til felgkanten? Har vært inne på tanken men er litt redd for at den kan løsne og lage stygge merker på bilen.
Fremtiden er elektrisk.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA