Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer fra dere som har fått Soulen

Startet av birkeland, fredag 10. oktober 2014, klokken 15:40

« forrige - neste »

K S

Sitat fra: John Richard på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 18:53
Har lest igjennom tråden her nå, og kan jo oppsummere litt.

Soul EV har batterivarmer som sikrer rett temperatur for batteriene ved lading.

Bilen har timer slik at du kan spille inn temperaturen du ønsker på ett gitt klokkeslett. Og dermed ha varm/kjølig bil og 100% batteri før du kjører.

Soul EV har selvsagt varmeapparat og air condition. Og oppvarmet ratt. Exclusive har også kjøling i forsetene, samt varme i baksetene. Høy komfort!

Bruk av disse vil selvsagt gjøre at kjørelengden blir  kortere da alt dette krever strøm.

Skal bare være obs på at en ved bruk av 10 A lader (feks medfølgende) så brukes gjerne mer energi enn lader gir, slik at batteriet blir tappet LITT. Ved bruk av 16 A lader så får en både ladet og varmet bilen :-) For ikke å snakke om 32 A lader da :-)

birkeland

Når det gjelder å forvarme bilen til et gitt tidspunkt: Er det noen som vet hva som skjer hvis man setter bilen til å være 23 grader C kl 0730 om morgenen og kanskje er forsinket slik at man ikke får satt seg inn i bilen før kl 0800? Vil bilen fortsatt være varm? Eller slutter oppvarmingen ved det definerte tidspunktet (jeg vet at bilen starter oppvarming/nedkjøling ca 30 minutter før innstillt tidspunkt. Spørsmålet er altså hva som skjer når tidspunktet blir overskredet).

Ang batterivarmer: Er det noen som vet hvordan denne fungerer? Har den sammenheng med viften i bagasjerommet, eller er det noen form for "varmeteppe" el.l?

Vurderer forøvrig å utlove "dusør" til de som kan finne ut hvordan vi kan styre lading og temperatur via en app;)

K S

Sitat fra: birkeland på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 19:56
Når det gjelder å forvarme bilen til et gitt tidspunkt: Er det noen som vet hva som skjer hvis man setter bilen til å være 23 grader C kl 0730 om morgenen og kanskje er forsinket slik at man ikke får satt seg inn i bilen før kl 0800? Vil bilen fortsatt være varm? Eller slutter oppvarmingen ved det definerte tidspunktet (jeg vet at bilen starter oppvarming/nedkjøling ca 30 minutter før innstillt tidspunkt. Spørsmålet er altså hva som skjer når tidspunktet blir overskredet).

Ang batterivarmer: Er det noen som vet hvordan denne fungerer? Har den sammenheng med viften i bagasjerommet, eller er det noen form for "varmeteppe" el.l?

Vurderer forøvrig å utlove "dusør" til de som kan finne ut hvordan vi kan styre lading og temperatur via en app;)

Mener oppvarmingen avsluttes på innstillt tidspunkt. Hvordan batterivarmer funker vet jeg ikke, jeg antar den virker :-) Viften er nok for kjøling vil jeg tro, alternativt for å utnytte evt varme fra batteri til oppvarming av kupe???

Ona IX

Sitat fra: birkeland på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 19:56
Vurderer forøvrig å utlove "dusør" til de som kan finne ut hvordan vi kan styre lading og temperatur via en app;)

Du kan jo bare sette opp en løsning som miev og liknende bruker? (altså OVMS)
Hva blir dusøren min?

kringon

OnaX: Det er jo ikke gitt at OVMS støtter Soul out of the box når det gjelder å skru på klima etc.

Jeg tenker det er ganske sikkert at alle lese-funksjoner fungerer enkelt, men skrive-funksjoner hadde jeg beregnet å skrive en custom driver for.

Litt mye styr på jobben til at jeg får gjort noe med dette enda. Optimalt, så skulle jeg hatt tak i API'et som KIA bruker selv. Hva med å tromme sammen et frivillig team på 10-12 folk med forskjellig kunnskap (el.ingeniører, programmerere, designere) og lansere forslaget for KIA -> Starte en Open Source utvikling av en app?

Vistnok så vil de ha dette via et "Telemetrics Senter", og siden de ikke har dette i Europa, så nekter de å lage en Europeisk app. Dette er jo BS -> Jeg gjetter de har sovet i timen og tenkt de kan kutte noen små kostnader ved å skippe app, fordi app = uviktig. Etter mitt syn er dette den største mangelen til bilen.

Krukset er å finne ut hvordan man kan få koblet seg på API'et til bilen uten for mye ræl. Å eksponere det for bruk av en app er enklere.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

heidu

Høres ut som en kjempeidé, dog har jeg lite å bidra med i forhold til de nevnte kunnskapene. Likevel, kan jeg være med å teste ut eventuelle løsninger og gi feedback som vil bidra til mer informasjon.


JTveter

Positivt hvis noen klarer å få til dette. Mangelen på "fjernstyring" er absolutt en negativ faktor på Kia, men for meg var rekkevidde det absolutt viktigste kriteriet.
KIA Soul Titanium Grey, Solgt
Mitsubishi Outlander PEHV 2016 Titanium Grey
Tesla Model 3 2019

birkeland

Jeg var innom en KIA forhandler (en annen enn der jeg har kjøpt bilen). Det burde vært obligatorisk for selgere av KIA Soul EV, å lese dette forumet, for han visste myyyye mindre enn meg. Han kom til og med med løgner om bilen.

Jeg spurte om det var noen app på gang og det var det ikke snakk om. Den boksen inni bilen som kommuniserer med SIM-kort er for det amerikanske mobilnettet som ikke fungerer i Norge. Det visste vi forøvrig.

Jeg spurte deretter om det var mulig å få kommandoene (API-kallene) for å styre lading og klimaanlegget remote, og det var ikke på tale. Jeg fortalte at jeg ville koble på en boks som leste ut telemetri fra bilen, og som kunne sende enkle kommandoer, men da mente han at garantien ville ryke. Jeg forsøkte å fortelle ungjyplingen at det vil være det samme som å trykke på knappene på dashbordet, men han hadde låst seg fast i garantiunnskyldningen sin. Nå hører det med til historien at jeg tror han følte seg litt dum som ikke kunne svare på mange av spørsmålene mine.

Kan ikke se at det skal være noen stor forskjell på å trykke på knappen for lading inni bilen, som å sende den samme komandoen via en OVMS-boks.

Men iallefall. Jeg jobber i en bedrift med ett par hundre IT-konsulenter, så jeg blir gjerne med i en prosjektgruppe som kan forsøke å finne ut noe vettugt med OVMSen. Eneste aberet, er at jeg ikke får bilen før i mars, så jeg vil nok være ganske udugelig med tanke på testing fram til den tid. Men trengs det annen kompetanse i mellomtiden, så skal jeg se hva jeg kan få til.

K S

Sitat fra: birkeland på lørdag 25. oktober 2014, klokken 20:00
Jeg var innom en KIA forhandler (en annen enn der jeg har kjøpt bilen). Det burde vært obligatorisk for selgere av KIA Soul EV, å lese dette forumet, for han visste myyyye mindre enn meg. Han kom til og med med løgner om bilen.

Jeg spurte om det var noen app på gang og det var det ikke snakk om. Den boksen inni bilen som kommuniserer med SIM-kort er for det amerikanske mobilnettet som ikke fungerer i Norge. Det visste vi forøvrig.

Jeg spurte deretter om det var mulig å få kommandoene (API-kallene) for å styre lading og klimaanlegget remote, og det var ikke på tale. Jeg fortalte at jeg ville koble på en boks som leste ut telemetri fra bilen, og som kunne sende enkle kommandoer, men da mente han at garantien ville ryke. Jeg forsøkte å fortelle ungjyplingen at det vil være det samme som å trykke på knappene på dashbordet, men han hadde låst seg fast i garantiunnskyldningen sin. Nå hører det med til historien at jeg tror han følte seg litt dum som ikke kunne svare på mange av spørsmålene mine.

Kan ikke se at det skal være noen stor forskjell på å trykke på knappen for lading inni bilen, som å sende den samme komandoen via en OVMS-boks.

Men iallefall. Jeg jobber i en bedrift med ett par hundre IT-konsulenter, så jeg blir gjerne med i en prosjektgruppe som kan forsøke å finne ut noe vettugt med OVMSen. Eneste aberet, er at jeg ikke får bilen før i mars, så jeg vil nok være ganske udugelig med tanke på testing fram til den tid. Men trengs det annen kompetanse i mellomtiden, så skal jeg se hva jeg kan få til.

Har nok ikke med SIM Kort for det Amerikanske telenettet å gjøre, det kreves en sentral sentralt fra Kia.
Ellers er det jo trist at enkelte Kia forhandlere er så uvitende. Kan anbefale Kia Sørvest på Sandnes.

kringon

Dette får bli juleprosjektet mitt -> Får sende noen forespørsler til KIA på forhånd, så jeg vet hva jeg kan jobbe med :)

Før jul er alt opptatt med jobb, unger og skole.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Igloo

Noen som kunne tenke seg å lage en Facebook side eller lignende? Kalle den "Vi vil ha uvo app til Kia modeller i Norge". Eller noe i den duren...
For det er vel ikke bare soul ev som kan tilkobles app'n? Får man med mange nok, så åpner kanskje Kia Norge øynene?!?!
Kia Soul Ev

Din Model 3 ble reservert 05/04/2016
RN1071XXXXX

Selchiev

Jeg lurte på; jeg vet at man har mulighet å sette på forhåndsprogrammert oppvarming, jeg vet at det mangler app. Men er det mulig å fysisk gå ut å trykke på oppvarming i bilen mens den står med strøm på? Altså gå ut trykke på en knapp, gå inn og ta en kaffe, kjøre.?

Hanzo

Sitat fra: Selchiev på mandag 27. oktober 2014, klokken 15:14
Jeg lurte på; jeg vet at man har mulighet å sette på forhåndsprogrammert oppvarming, jeg vet at det mangler app. Men er det mulig å fysisk gå ut å trykke på oppvarming i bilen mens den står med strøm på? Altså gå ut trykke på en knapp, gå inn og ta en kaffe, kjøre.?

Dessverre så er en så enkel funksjon bare delvis tilgjengelig. Du må programmere klimaanlegget, og si at den skal være varm klokken 09:00 eksempelvis. Så om du vil ha bilen varm om en halvtime, må du inn i programmet og sette den til å aktivere på det tidspunktet klokka er der og da. Veldig tungvint, men altså mulig

Leo

Det går jo ann å "starte" bilen mens det står og lader, slik at radio o.l virker. Har ikke testet om om AC/heat fungerer da(?) Men om det går så er jo det ett alternativ.

K S

Sitat fra: Selchiev på mandag 27. oktober 2014, klokken 15:14
Jeg lurte på; jeg vet at man har mulighet å sette på forhåndsprogrammert oppvarming, jeg vet at det mangler app. Men er det mulig å fysisk gå ut å trykke på oppvarming i bilen mens den står med strøm på? Altså gå ut trykke på en knapp, gå inn og ta en kaffe, kjøre.?

Såvidt jeg har funnet ut av, så må du forprogrammere varme til minimum 30 minutt før kjøring. Jeg har ikke fått til å programmere oppvarming til 20 minutt frem i tid. Og dette går i intervaller på 00-10-20-osv så hvis klokken er 0831 må du programmere til 0910. Hvis andre har annen erfaring, gi lyd! :-)
Men er bilen kald og en setter på setevarme, varme i ratt så gir varmepumpen kjapt varme, men ved forvarming strekker en rekkevidden kanskje 5-10 km i forhold til å varme opp bilen med batteri.....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA