Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TPMS - Dekktrykksmåler

Startet av skysurfer, fredag 10. oktober 2014, klokken 09:15

« forrige - neste »

skysurfer

Hei. Jeg har nå fått min Leaf som visstnok skal ha dekktrykksmåler. Problemet er bare at jeg finner ikke et eneste ord om dette i instruksjonsboka. Når jeg blar igjennom menyen på knappene til venstre for rattet så kan jeg velge TPMS og reset. That's it. Har dere uten dekktrykksmålere denne funksjonen i menyen?
Har også testet med Leaf spy pro, uten at den rapporterer noe dekktrykk.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

BE

"Norsk" bil eller importbil? De norske har ikke TMPS.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Electric

Sitat fra: BE på fredag 10. oktober 2014, klokken 10:17
"Norsk" bil eller importbil? De norske har ikke TMPS.

Ventilene på selve dekkene burde også være mulig å se på....de ser litt spesielle ut - mer oppbygde og avanserte enn orginale svarte 3-4 cm med topp som stikker ut. Hvis du ikke har det på dekkene, vil det være en oransje varselstrekant i displayet som sier at dekktrykket er feil (fordi ventilene ikke er tilstede). Hvis du ikke har ventilene i dekkene og det ikke lyser i displayet, så er det nok usikkert på at du har TMPS selv om det kan velges. Det kan jo være også at TMPS finnes, men at det ikke er ventiler på plass i ventilene, så da funker det ikke.  Som det sies her så har ikke de norske TMPS - og det blir vel påbudt nå fra 1. november eller hva det var. Dvs. biler som registeres etter 1. november - det gjelder ikke med tilbakevirkende kraft (naturlig nok).

skysurfer

Bilen er en "Norsk" men bestilt så sent at den skulle komme med TPMS. Skal ta en kikk på ventilene.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

BE

Påbudet om TMPS gjelder bare nye bilmodeller lansert etter 1. November. Det vil si at det ikke blir påbudt på dagens modeller av Leaf. Det forundrer meg da om Nissan vil legge til denne kosten på bilene så lenge det ikke er påbud om det.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------


emil

Sitat fra: BE på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:01
Påbudet om TMPS gjelder bare nye bilmodeller lansert etter 1. November. Det vil si at det ikke blir påbudt på dagens modeller av Leaf. Det forundrer meg da om Nissan vil legge til denne kosten på bilene så lenge det ikke er påbud om det.

Sånn jeg har forstått det gjelder det biler førstegangsregistrert etter 1. november 2014. Produksjonsdato er uinteressant.

Ellers har jo USA Leaf hatt sensorer siden første leverte bil, så det bør ikke være noe stort problem å få det på europamodellene. Sansynligvis har europabilene i lang tid blitt produsert med den nødvendige hardwaren og så kan det enables i software og sensorer monteres på felgene når det er nødvendig.

Electric

Sitat fra: emil på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:43
Sitat fra: BE på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:01
Påbudet om TMPS gjelder bare nye bilmodeller lansert etter 1. November. Det vil si at det ikke blir påbudt på dagens modeller av Leaf. Det forundrer meg da om Nissan vil legge til denne kosten på bilene så lenge det ikke er påbud om det.

Sånn jeg har forstått det gjelder det biler førstegangsregistrert etter 1. november 2014. Produksjonsdato er uinteressant.

Ellers har jo USA Leaf hatt sensorer siden første leverte bil, så det bør ikke være noe stort problem å få det på europamodellene. Sansynligvis har europabilene i lang tid blitt produsert med den nødvendige hardwaren og så kan det enables i software og sensorer monteres på felgene når det er nødvendig.

Emil: jeg har også forstått det slik. Jeg tror ikke trafikkstasjonene slår opp i når bilene er trykket ut av fabrikken. Derav vil det måtte monteres dekktrykksmålere på biler som ikke har dette OG registreres etter 1. november. USA-biler slipper dette selvsagt siden det har vært standard der lenge.

Quote fra vegvesenet: "For biler registrert før 1. november 2014 blir det ikke krav til dekktrykksensorer."

BE

Det kan godt være jeg tar feil, ingenting er bedre enn om det gjelder alle biler registrert etter 1. november. Jeg trodde faktisk EU tok hensyn til at eksisterende modeller gjerne ikke er bygget for TMPS og derfor slipper å ha dette installert. Det er jo gjerne litt arbeid å få dette på plass i eksisterende modeller, selv om det bør være lett med Leaf som allerede har dette på alle US-modeller.

Lurer på hva forhandlerne da gjør med alle modellene de har på lager som ikke har TMPS allerede montert eller tilrettelagt på bilen, må de da bygges om før registrering? Dette gjelder generelt for alle biler som ikke har dette systemet, og det kan for bli veldig dyrt. Det forundrer meg ikke om det finnes unntak for eksisterende bilmodeller som nevnt over, i alle fall i en overgangsperiode.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Electric

Sitat fra: BE på fredag 10. oktober 2014, klokken 12:31
Det kan godt være jeg tar feil, ingenting er bedre enn om det gjelder alle biler registrert etter 1. november. Jeg trodde faktisk EU tok hensyn til at eksisterende modeller gjerne ikke er bygget for TMPS og derfor slipper å ha dette installert. Det er jo gjerne litt arbeid å få dette på plass i eksisterende modeller, selv om det bør være lett med Leaf som allerede har dette på alle US-modeller.

Lurer på hva forhandlerne da gjør med alle modellene de har på lager som ikke har TMPS allerede montert eller tilrettelagt på bilen, må de da bygges om før registrering? Dette gjelder generelt for alle biler som ikke har dette systemet, og det kan for bli veldig dyrt. Det forundrer meg ikke om det finnes unntak for eksisterende bilmodeller som nevnt over, i alle fall i en overgangsperiode.

Det blir nok en overgangsperiode - men import og registrering etter 1. november uten TMPS vil bli en merkostnad på X kroner. Jeg tror nok vil ta rimelig mye for disse dekktrykksmålerne - det trengs vel oppgradert dekkomleggingsmaskin til en del verksted også.

http://www.tu.no/samferdsel/2014/04/07/nytt-eu-direktiv-kan-koste-norske-bileiere-dyrt

emil

Sitat fra: BE på fredag 10. oktober 2014, klokken 12:31
Det kan godt være jeg tar feil, ingenting er bedre enn om det gjelder alle biler registrert etter 1. november. Jeg trodde faktisk EU tok hensyn til at eksisterende modeller gjerne ikke er bygget for TMPS og derfor slipper å ha dette installert. Det er jo gjerne litt arbeid å få dette på plass i eksisterende modeller, selv om det bør være lett med Leaf som allerede har dette på alle US-modeller.

Lurer på hva forhandlerne da gjør med alle modellene de har på lager som ikke har TMPS allerede montert eller tilrettelagt på bilen, må de da bygges om før registrering? Dette gjelder generelt for alle biler som ikke har dette systemet, og det kan for bli veldig dyrt. Det forundrer meg ikke om det finnes unntak for eksisterende bilmodeller som nevnt over, i alle fall i en overgangsperiode.

Kravet har vært kjent lenge, så produsentene har hatt god tid til å tilpasse produksjonen. Kriseløsning er jo en et separat display som ettermonteres sammen med sensorer i hjulene.

X-Trail

Snart ett halvt år siden dette ble tatt med i produksjonen av Leaf så jeg regner med lageret med biler uten er tomt.
Stolt eier av ELise♡

E_S

Jeg kjøpte fire nye sensorer på Ebay for en snau tusenlapp. Trenger ikke noe spesielt utstyr for omlegging om man har TPMS, men det er greit å være klar over at det er en "kladd" der slik at den ikke blir ødelagt når det gamle dekket skal løsnes fra felgen.

Har ikke fått kodet mine nye ennå, men tenkte å prøve selv med LeafSpy.
:)

emil

Sitat fra: E_S på fredag 10. oktober 2014, klokken 18:08
Har ikke fått kodet mine nye ennå, men tenkte å prøve selv med LeafSpy.

Oppskriften som følger oppsett av TPMS med LeafSpyPro er enkel som bare det. Kjører uten sensorer i vinterdekkene og må registrere sommerdekkene på nytt om våren.

skysurfer

#14
Testet nå med min "norske" Leaf. Tappet ut luft ned til 20psi og så kom dekktrykk varsellampen på. Har forøvrig samme ventiler som det ble linket til lenger oppe i tråden.

Emil: Vil varsellampen lyse når du kjører uten sensorer?
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA