Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

P85 nå med 470 HP

Startet av Djur1, fredag 10. oktober 2014, klokken 07:38

« forrige - neste »

Djur1

På de am sidene så annonseres P modellen med 470 HP,
er ikke dette litt opp fra den P modellen som ble solgt tidligere? Er dette sw eller hw i tilfelle?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Amper

#1
motoren i dagens P som vi kjører rundt i kan vistnok leverer opp til 470 hp hvis den får nok strøm...   det har vært testet i benk (jeg husker ikke hvor på nettet jeg leste det, men jeg oppfattet det som seriøs kilde)..

Så hvis en el-kyndig kan ta seg jobben med å finne en løsning slik vi kan få frem de siste hestene så lag gjerne et kit/oppskrift.. vi betaler villig for litt mer power, Pèn begynner å bli litt kjedelig nå.. og drøye 10% økning er godt å ta med seg..

P85D er snop...
P85D :o)

Djur1

Er det mulig at de siste 10 % flere HK kan bli levert som en SW for eksisterende P modeller?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Amper

det kan være mulig.. hvis det ikke er spenningfall som begrenser systemet..

om Tesla vil levere SW oppgradering er nok lite trolig.. de har mer enn nok med og fokusere på nye modeller.. 
P85D :o)

B_Tesla

Det er vel også vist på Dyno-benk at S85 leverer over 400.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

jazzwheel

Det har alltid stått på egenskapersiden som nå er fjernet, altså gjelder det 2013 mod også. Se i google cache:

Model S setter standarden for rekkevidden til elbiler. Model S tilbys med to batterialternativer, begge leverer enestående rekkevidde. Begge batteriene befinner seg i samme kabinett, integrert med kjøretøyet på samme måte for å gi strukturelle, aerodynamiske og håndteringsfordeler. Begge batteriene bruker bilindustrielle litium-ion-celler som er arrangert for optimal energitetthet, termisk behandling og sikkerhet.
NEDC rekkevidde*    390 km    502 km    502 km    
Beregnet rekkevidde ved 88 km/t    370 km    480 km    480 km    
0 til 100 km/t    6,2 sekunder    5,6 sekunder    4,4 sekunder    
Tid på 400 meter    14,2 sekunder    13,7 sekunder    12,6 sekunder    
Topphastighet    190 km/t    200 km/t    210 km/t    
Maks styrke**    285 kW (387 HK)    285 kW (387 HK)    350 kW (476 HK)    
Optimal motorkraft***    225 kW (306 HK)    270 kW (367 HK)    310 kW (421 HK)    
Optimalt dreiemoment**    440 Nm
0-5.900 rpm    440 Nm
0-5.900 rpm    600 Nm
0-5.300 rpm    
Energilagring    60 kWh    85 kWh    85 kWh    
Battery Garanti    8 år, 200.000 km    8 år, ubegrensede km    8 år, ubegrensede km    
Superlading    Valgfritt    Inkludert    Inkludert    
Går inn i produksjon    Leveranser har begynt    Leveranser har begynt    Leveranser har begynt    
     


* Estimert NEDC rekkevidde, i henhold til ECE R101 forskrifter.
** Testet i henhold til ECE R85. Dette er en dynamo test som ikke tar hensyn til batteriet.
*** Total ytelse når batteriet er tatt hensyn til.

Tesla-man

Får ikke dette til å stemme.  Litt spekulasjoner (som alltid er gøy):

På dagens vanlige P er effektbegrensningen oppad på batteriet 470 hk.
På ny P-D er total effektuttak 691hk - langt over hva dagens batteri er oppgitt til å kunne klare.  Enten er begrensningen fjernet f.eks ved at batteriet er forbedret eller erfaring viser at det ikke er behov for begrensning, eller så er det et helt nytt og/eller større batteri.

I tillegg vil nye P gi 470hk - altså samme som dagens batteribegrensning.  Dette kan tyde på at dagens begrensning som ligger i inverteren er borte på fremtidige P'er, mens batteriet fortsatt er det samme som i dag.  -som igjen kan bety at en softwareoppdatering er alt som skal til for å få 470hk I dagens P.  Hadde jo vært gull....


Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Øyvind.h

Bilen heter fortsatt 85, så det er vel rimelig å anta at batterikapasiteten er den samme? Det kan riktignok være nye celler/justert kjemi som tåler utlading bedre, ellers har de rett og slett åpnet for langt høyere belastning av batteriet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tesla-man

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. oktober 2014, klokken 15:17
Bilen heter fortsatt 85, så det er vel rimelig å anta at batterikapasiteten er den samme? Det kan riktignok være nye celler/justert kjemi som tåler utlading bedre, ellers har de rett og slett åpnet for langt høyere belastning av batteriet.

Batterikapasitet har ikkeno med effekt å gjøre. 
Kapasitet kan du sammenligne med størrelsen på en tank som sier lite om hestekrefter.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

sisc1337

Hvorfor merker man da forskjell på høy SOC og lav SOC når man akselerer?
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Mippen

#10
Den nye s60d og s85d har lik ytelse i hk på spec, men s85d er likevel raskere fra 0-60mph og har høyere toppfart. Har de det med batteriet å gjøre eller har det med elektroniske begrensninger? Skulle tro 0-100 hadde med batteriet å gjøre kanskje men toppfarten er vel kanskje begrenset?
Fremtiden er elektrisk.

Tesla-man

@sisc1337

Uten å være ekspert på dette vil jeg tro at når spenningen faller så 'gir' batteriet mindre. 

P=U x I vettu ;)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

sisc1337

da blir det vel litt feil å si at "Batterikapasitet har ikkeno med effekt å gjøre" :)
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. oktober 2014, klokken 15:17
Bilen heter fortsatt 85, så det er vel rimelig å anta at batterikapasiteten er den samme? Det kan riktignok være nye celler/justert kjemi som tåler utlading bedre, ellers har de rett og slett åpnet for langt høyere belastning av batteriet.

Meget mulig de har justert litt på kjemien i cellene, men tror (ren spekulasjon fra min side!) at det egentlig helst går på feitere kabler i batteripakken og mellom denne og inverteren. Antagelig også en annen og bedre inverter.
Model S 85D

Øggen

Da vil jeg ha en slik ved neste driveunit bytte ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA