Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarmer

Startet av RonyTheRunner, onsdag 08. oktober 2014, klokken 18:05

« forrige - neste »

RonyTheRunner

Hei. Noen som vet Moe-golf har batterivarmer? Ser at Kia Skryter av det for Kia Soul EV. Har egentlig regnet med at VW har noe av det samme når bil er koblet til strømnettet. Men ingen av bilene har vel noe varsling av batteri under kjøring?

RonyTheRunner

OK. Spellchecker er noe drit.... E-golf... Og altså varming av batteri - skulle det stå.

Handyman

VW har valgt en batteriteknologi som ikke taper seg noe særlig i kulde. Det skal derfor, etter det jeg vet, ikke være behov for batterivarme på e-up eller e-golf.
Står en del om teknologien i e-up her:http://www.greencarcongress.com/2013/09/20130911-vw.html
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thomas Parsli

"Compared to other lithium-ion cells (e.g. from the field of consumer electronics), the battery system's cells are particularly resistant to heat and cold; no separate battery cooling or heating is required."

Dette er celler fra Panasonic som har en kjemi som skal tåle høye temperaturer uten å bli skadet.
At de tåler kulde er nytt for meg. Fasit får vi når en VW har stått en uke i -25 om noen måneder.

Usansett, hvis bilen ikke har et aktivt system er en "batterivarmer" som regel noe man bruker for å unngå at batteriene fryser i streng kulde.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Handyman

Høy temperatur ser ut til å være den største bekymringen ang. batteriene, snarere enn lav temperatur:
http://chargedevs.com/newswire/vw-e-golf-doesnt-need-an-active-cooling-system/
http://green.autoblog.com/2014/03/31/vw-e-golf-will-not-have-active-cooling-system-lithium-battery/
http://www.torquenews.com/2250/vw-e-golf-leaf-will-have-air-cooled-battery
Dersom batteriteknologien VW har valg, også innebærer at batteriene ikke kan "fryse", er det jo et stort pluss.
Siden de ikke har veskekjøling av batteriene, er jeg usikker på om de også mangler varmemulighet. Hvis det er behov for varme, kan det jo hende at dette er løst med varmekabler/-matter??
Hurtiglading av kalde batterier tar normalt lenger tid, og det antar jeg også vil gjelde for disse batteriene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA