Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kabel ditt og kabel datt.

Startet av Rolfern, tirsdag 07. oktober 2014, klokken 21:21

« forrige - neste »

Rolfern

Strålende fornøyd eier av Leaf Acenta siden tidlig september. Prøver å bruke bilen mest mulig, den gamle patrolen har nå blitt bil nummer to.
En ting jeg lurer på er dette med kabler. Vurderer en tur til Bryne fra Stavern om et par uker. Ser under planleggingen at noen hurtigladere har kabel type 2. Andre steder ser jeg at de vanlige uttakene bruker kabel type 2. Snakker man om samme kabel? Hva bør jeg kjøpe for å bruke de 10/16A uttak med type 2? Har det noe for seg å kjøpe noen annen kabel enn den originale? Blir jo smårar av alle kabeltypene...

emil

Type2 er ikke (semi)hurtiglading for Leaf. For Leaf er det kun CHAdeMO hurtiglading og der sitter alltid kabel på ladestasjonen.

Ladestasjoner med fast Type2 kabel kan du ikke bruke, og skal du lade fra en stolpe med Type2 kontakt må du ha en Type2-Type1 kabel til rundt 2000kr. Men du får kun 3.3kW fra den lademetoden og det er bare ca 50% raskere enn det du får med den originale ladekabelen som følger med bilen.

Kjører du fra Stavern er første hurtiglademulighet ved E18 i Arendal. Det stykket kan bli litt i lengste laget. Du kan enten kjøre via Odd stadion i Skien og toppe opp på semihurtig CHAdeMO der eller ta et stopp på 1-2t på Brokelandsheia eller lignende og lade med vanlig ladekabel. Arendal-Kristiansand er et greit strekk med lademuligheter både i Sørlandsparken og i sentrum, og videre vestover er også lademulighetene greie.

Rolfern

Takk for oppklaring. Da blir det nok til at originalkabelen blir. Tenkte å kjøre svært tidlig og ta frokosten på Brokelandsheia, så den er jeg ikke så bekymret for. Mer urolig for strekningen Flekkefjord-Bryne. Er vel omtrent like langt, men finner ingen ladepunkter, verken sakte- eller hurtigladere. Vurderer om rv 44 er flatere og dermed lønner seg selv om den er litt lenger fra Flekkefjord.

emil

På sikt vil en Type2-Type1 kabel være obligatorisk, og når du saktelader på tur er de 50% ekstra man får med 16A gull verd (også muli med en 16A ladekabel med vanlig kontakt). Men over nyttår blir det hurtiglader både på Brokelandsheia og ved Statoil Telemarksporten så da blir strekningen Arendal-Drammen straks mye bedre å kjøre.

Rolfern

Gleder meg til tur... Får låne med meg 16A-kabel fra en kompis. Får forske litt på Flekkefjord-Bryne. Hørt at en av Statoilstasjonene i Vestfold langs E18 også får hurtiglader.

TorC

De få gangene man sitter å venter på at bilen skal lade er 16 amp eller type2 bokstavelig talt gull verdt. Sitter du der i kald bil og bare venter på å få inn et par ekstra kwt for å komme deg frem blir irritasjonen over å bare ha 10 amp temmelig overvelmende. Det roer faktisk nervene å lade på maks hastighet, da er situasjonen litt utenfor din kontroll. Det å sitte å vite at du kunne ha dratt inn 50% mer er en lidelse jeg ikke unner andre enn visse avdankede norske politikere. Jeg har vært der flere ganger, og det er ikke hyggelig. Selv med en god film på PC`n...  (Tips: skaff deg et par kjemiskenvarmepads og en lett 230v vifteovn med lang ledning).


Så skaff deg enten en 16 amp (evt en du kan låne fast til langtur), eller en type2. Helst begge deler...Og en liten lett vifteovn med lang ledning...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rolfern

Takk for tips. 16a er underveis og varmeovn med lang ledning skal inn i bilen som fast inventar i de kalde månedene.

Electrix

Sitat fra: Rolfern på mandag 27. oktober 2014, klokken 21:42
Takk for tips. 16a er underveis og varmeovn med lang ledning skal inn i bilen som fast inventar i de kalde månedene.
Er det ikke bedre å brukeforvarmingen til bilen? Eller planlegger du å benytte denne fra en kontakt samtidig som du lader fra en annen mens du venter?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

leaf-newbe

nå er vel 16A lading minst 60% raskere en 10A lading.
min erfaring sier at lading med 10A fra --- til 100% tar over 15 timer litt etter hvor kaldt det er
mens --- til 100% med 16A tar ca 7,5 timer har aldri registrert at det har tatt 8 timer med 16A.
det kan virke som om ladetiden på 10A er mere påvirket av temperatur.
i følge leafspy så lader 10A med 2kw.
mulig dette har med at det går forholdsvis mye av efekten til varming når det er kaldt.
skal præve å logge litt mere nå som temperaturen begynner å synke.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

TorC

Sitat fra: leaf-newbe på onsdag 29. oktober 2014, klokken 23:41
nå er vel 16A lading minst 60% raskere en 10A lading.

På de "gamle" bilene var bilens lader bare 3,3 kw. Så 50% er nok mer korrekt.

Sitat fra: leaf-newbe på onsdag 29. oktober 2014, klokken 23:41
min erfaring sier at lading med 10A fra --- til 100% tar over 15 timer litt etter hvor kaldt det er
mens --- til 100% med 16A tar ca 7,5 timer har aldri registrert at det har tatt 8 timer med 16A.
det kan virke som om ladetiden på 10A er mere påvirket av temperatur.
i følge leafspy så lader 10A med 2kw.
mulig dette har med at det går forholdsvis mye av efekten til varming når det er kaldt.
skal præve å logge litt mere nå som temperaturen begynner å synke.

Godt mulig du bare lader i minusgrader, men ellers vil en 10 amp kladd fullade bilen på 10 timer nesten uansett hvor tom den er. Estimatet i bilen er temmelig omtrentlig... Jeg har kjørt min bil forbi turtle, og bilen ble fulladet på ca 8 timer på 12 amp kladd. Det var imidlertid i pluss 10 grader.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA