Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det går for sakte med utbygging av hurtigladere

Startet av mortnbh, tirsdag 07. oktober 2014, klokken 09:42

« forrige - neste »

Bjørg Sveen Fjeldberg

Sitat fra: mortnbh på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 09:42
Jeg opplever utbyggingen av hurtigladere som ekstremt treg. Synes det har stått mer eller mindre stille de siste to årene.
Jeg kjenner at dette tærer på mitt engasjement for å kjøre miljøvennlig.
Ishavsveien har bestemt seg for å rane sine kunder og Transnova. Skikkelig useriøs aktør. Jeg kjøper meg heller en dyr bensin bil og kjører nedover mot sørlandet enn å betale de summene de krever.
Grønn kontakt har ingen planer om å gjøre noe nedover E18
Heller ikke Fortum.
Statoil derimot har noen planer, men dessverre har de enda ikke kommet opp med noen dato for når de tror de er oppe med sine stasjoner.

Jeg ser ikke det helt stor med mange hurtigladere inne i storbyene, men derimot langs hovedfartsårene må det snart komme opp ladere med minst 5 mil avstand rundt hele landet.

Jeg var overraskende positivt over å se hvor mange ladere det var mellom Oslo og Lillehammer. Ikke vanskelig å kjøre den veien, heller ikke ned mot svenskegrensa. Jeg har ikke prøvd meg opp mot Fagernes og den veien, men ser det popper opp ladere som gjør at man kan komme seg opp på fjellet.

Ellers i landet kjenner jeg ikke til. Men min tålmodighet med Ishavsveien er lik null. Tro meg de kommer ikke til å levere i det hele tatt og er til stor skade for utviklingen av elbiler i Norge

svingen

Da var den "siste" dato til transnova som ishavei fikk og til og få opp laderen.
er enda ingen ladere oppe,sendt mail til transnova men dem gir vel bare ny utsetelse,makan til søppel!
sendt mail til samferdselsdepartementet og spurt om dem ikke kan se hva transnova driver med her men fikk da til svar att det var avtale mellom isahavei og transnova og det hadde ikke dem noe med.........tenkte transnova var under samferdselsdepartementet  men det er det da ikke .....eneste som er sikkert ingen ting skjer :(
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

grorudklovnen

#17
Sitat fra: svingen på mandag 03. november 2014, klokken 22:34
.........tenkte transnova var under samferdselsdepartementet  men det er det da ikke .....eneste som er sikkert ingen ting skjer :(
he he

Det står følgende på transnovas sider:

Post

Transnova - Statens vegvesen Vegdirektoratet
Pb 8142 Dep
0033 Oslo
---------------

Alle disse tilhører SD.

abc

Inside information sier at også Shell nå begynner å se på montering av hurtigladere. Går sikkert vinter og vår bokstavelig talt før de vil snakke om det, men det er i alle fall på agendaen nå.

Hansi

Sitat fra: abc på mandag 03. november 2014, klokken 23:00
Inside information sier at også Shell nå begynner å se på montering av hurtigladere. Går sikkert vinter og vår bokstavelig talt før de vil snakke om det, men det er i alle fall på agendaen nå.

Jeg tenkte meg de ville begynne med det da jeg hørte reklamen deres, "energy lives here"
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

timingbeltkiller

Utviklingen ser ut til å gå i retning av kommersielle hurtigladere med pris for X ladet kilometer minst like høy som tanket diesel for X km.

Det er derfor viktig å kjøpe elbil med tilstrekkelig rekkevidde til at du klarer deg med å lade hjemme. Eller å holde seg til elbilprodusenter med gratis/engangsbetalt adgang til SC nett.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

svingen

Syns ikke prisen får de vanlige aktørene dvs ikke ishaveien har en grei pris 95% trenger jo ikke lade fast og folk er nok klar får og betale mere får å hurtiglade en gang i blant,selv trenger jeg hurtig lading i snitt 2 ganger i mnd hvis dem var der som de skulle være og hvis det da koster meg ca samme som en bensin bil Gjør det meg ikke så mye får å være ærlig,men slipper jo det problemet med ishaveien som ikke kommer med lader ;-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Ferry

For min del er det ikke noe problem å betale ganske stiv pris for hurtiglading. Det er kun på de lengste turene jeg trenger det, og da kun en liten splash'n'dash underveis. Jeg starter med full tank, og skal bare littegrann lenger enn hva full tank holder til. Bilhold koster blod uansett om det er elektrisk eller fossil, så noen tiere til hurtiglading i ny og ne betyr ingenting for mitt bruksmønster. Your mileage may vary..

emil

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 04. november 2014, klokken 06:45
Utviklingen ser ut til å gå i retning av kommersielle hurtigladere med pris for X ladet kilometer minst like høy som tanket diesel for X km.

Skulle gjerne betalt kWh pris lik hjemme når jeg hurtiglader, men vet at det aldri vil skje. Ellers sparer jeg så mye på de daglige turene i forhold til fossilbil at jeg gjerne kan betale rundt 50-100kr for en fullading av Leaf de gangene jeg skal på langtur. En tur Arendal-Oslo vil trenge ca 35kWh. 15-18 av disse lades "gratis" hjemme og da er det ca 20kWh som må lades på veien. Selv med 100kr og ca 10kWh pr lading og vil totalkostnaden bli veldig mye rimeligere sammenlignet med bensin og bom.

En tur som Arendal-Trondheim vi har tatt mye i fossilbilen vil nok aldri bil gjennomførbar på en dag i Leaf uansett. Da blir det med overnatting hos familie i Oslo først (og gratis påfyll av 15-20kWh). Alternativt blir det leie/lån av fossilbil.

Jeg forsvarer ikke med dette skyhøye ladepriser og forferdelige betalingsmåter (abonnement/rfid/sms/easypark), men jeg vil heller ha dyre ladestasjoner på plass enn ingen ladestasjoner.

Olav Von Elfahrer

Til sammenligning: hvor lang tid tok det å anlegge et komplett nettverk med bensinstasjoner i Norge?

Leon

#25
Sitat fra: abc på mandag 03. november 2014, klokken 23:00
Inside information sier at også Shell nå begynner å se på montering av hurtigladere. Går sikkert vinter og vår bokstavelig talt før de vil snakke om det, men det er i alle fall på agendaen nå.

Både Kongsberg og Hokksund har i lengre tid allerede hatt hurtigladere plassert  på Shell stasjoner, selv om disse kanskje ikke er utplassert i Shell regi. Disse driftes av Grønn Kontakt.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Zero-talent

Helt greit å betale, men ishavsvei-modellen er helt uaktuell. Da lar jeg heller være å kjøre elbilen. Håper flere private langs e18 gjør som Lasses på Rugtvedt og tar initiativ til å sette opp hurtigladere for å tiltrekke seg kunder. Ishavsveien har planlagt etablering på Rugtvedt i flere år uten at noe skjer, så da er det godt at andre tar ansvar.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Svein el-freak

Hva med Esso? De skilter med 100% veimat, hadde passet utmerket å stoppe der om man må lade.
De må jo merke at de pumper mindre og mindre opp fra tankene sine?
I dag tidlig sto det 4 biler på Esso Nittedal, ingen ved fossilpumpene.
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

Panduck

Sitat fra: Svein Leaf på torsdag 20. november 2014, klokken 10:03
Hva med Esso? De skilter med 100% veimat, hadde passet utmerket å stoppe der om man må lade.
De må jo merke at de pumper mindre og mindre opp fra tankene sine?
I dag tidlig sto det 4 biler på Esso Nittedal, ingen ved fossilpumpene.

Esso...

"Vår vurdering er at bilister med el-bil i stor grad velger mellom de mange mulighetene en har for lading i forbindelse med parkering hjemme, på arbeidssted og parkeringsplasser med gratis lading – behovet for ladetjenester utover dette er fortsatt forbundet med stor usikkerhet.

Med vennlig hilsen
Esso Norge AS"

Ja, det er sikkert derfor jeg kontinuelig havner i ladekø på Fortum sine ladepunkt. Jeg tror nok pipa har en litt annen lyd om ikke så alt for lenge.

cavallino

Det er utrolig fortvilende å lese sånt. Ja det er ikke den helt store butikken i å sette opp en lader helt vilkårlig langs E18, fordi man  tør ikke å dra på noe særlig langtur med el-bilen. (Bortsett fra Tesla). Nettopp fordi det ikke finnes noe system i hvor disse laderene står. Jeg skulle gjerne hatt bare elbil, men da må jeg vite at jeg kan stoppe å lade 3-4 ganger mellom feks Oslo og Trondheim. Men i dag er det ikke noe alternativ å kjøre elbil på denne strekningen, om man ikke har Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA