Vinterpakken - pros and cons?

Startet av Fush, man 06. okt 2014, kl. 20:49

« forrige - neste »

Fush

Hei,

Har lest mye frem og tilbake rundt vinterpakken, og det ser ut til at oppvarmede dyser og viskere ikke ser ut til å ha noen effekt for de aller meste. Fungerer ikke dette i det hele tatt, eller er det mer enn "det koster for mye i forhold til effekt" greie?
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

Anew

Rakk ikke å få med meg så mye vinter i fjor, så de oppvarmede dysene fikk jeg ikke prøvet ut, og oppvarmede vindusviskere fikk jeg glede av én gang (men da var det jo kjekt å ha). Det viktigste spørsmålet er vel om baksetene kommer til å bli brukt? Barna setter stor pris på setevarmen.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

RaBalder

Varme i baksetet var vel en del av vinterpakken. Og den tror jeg er god å ha.

Ingenting annet negativt enn at den koster penger. Funksjonene kan man jo la være å bruke dersom man ikke liker dem, f.eks. varme under viskerne.

Øyvind.h

Har du ofte passasjerer i baksetet på vinteren ville jeg absolutt tatt vinterpakken. Varme dyser har ingen funksjon såfremt du bruker normal spylevæske. Varme viskere kan muligens være praktisk i enkelte situasjoner, men opplevde ikke behov for dette forrige vinter. Jeg skulle derimot gjerne hatt varme lenger ned, nedenfor viskerne der det er plast. Der måtte jeg rense ut snø et par ganger forrige vinter. Men det måtte jeg vel strengt talt gjøre på min forrige eksosbil også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

B_Tesla

Jeg valgte ikke vinterpakke, men det blir kanskje litt synsing dette da jeg ikke har fått bilen enda. Men min vurdering ved bestilling var at det eneste som var av verdi der var baksetevarmer i mine øyne. De kommer til å bli neglisjerbart brukt hos meg, så derfor valgte jeg det ikke. Er gift, men har ikke barn enda, så bli mange år før det er barn der som ikke er i barneseter. Hadde jeg idag hatt barn på 2-5 år hadde jeg nok valg den.

Videre har jeg valgt å se på kjøpet som et totalt tap, og skriver av hele verdien på de neste 8 år. Er det noe igjen da er det bare en bonus. Derfor er alle valg hos meg gjort med tanke på mine ønsker, og ikke verdi ved salg.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

tonl

Man har anledning med å forvarme bilen via app. Så behovet for å ha baksetevarme er vel minimal?

B_Tesla

Både ja og nei. I bilen vi har kjører fruen med full grill på konstant gjennom vinteren. Justerer kanskje ned nå og da. Men litt varme er det alltid.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

cra

Behovet for bajskoker bake kan nok variere, men for vår del var det et "must". Det kom som standard i Leafen, så jentene er vant til det, og vi har også brukt det litt om sommeren når vi har vært på langturer. Da kan jentene sove med hvert sitt tynne pledd og en liten lunk i setet, mens vi voksne kan ha det svalt og behagelig.

Funksjonene utenom varme i baksetene har jeg ikke fått testa enda, men for min del var disse bare "bonus" som kom med bajskoker i baksetet. :)  Hadde je gikke hatt unger hadde jeg antakelig spart de få kronene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El-Ing

Har du skinnseter ville jeg valgt pakken pga baksetevarmer da skinn er kaldt å sette seg i om vinteren uansett om du har forvarmet bilen.
Grå S85 mottatt 28.2.

Muffinman

Sitat fra: El-Ing på tir 07. okt 2014, kl. 22:26
Har du skinnseter ville jeg valgt pakken pga baksetevarmer da skinn er kaldt å sette seg i om vinteren uansett om du har forvarmet bilen.
Lurer på hvorfor dette ikke er tilfelle på min bil?

SitatVinterpakken har vel ellers ikke varme i dysene, men i feltet nederst på frontruten der viskerne hviler når de ikke er i bruk.
Vinterpakken har også varme i spyledysene.

El-Ing

Hehe, behovet for setevarme er helt klart subjektivt, jeg setter hvert fall pris på det om vinteren, det samme gjør de som sitter i baksetet hos meg.

Ang varme i spyledyser så ser jeg at jeg var litt kjapp der, enten så husker jeg feil, eller så har spec endret seg siden i fjor. Jeg redigerte min forrige post for å ikke forvirre - takk for korreksjonen :)
Grå S85 mottatt 28.2.

Muffinman

Husk at luften i bilen blir varm før interiøret. Trikset for å unngå kalde seter er å starte forvarming i god tid. Da er setene (og rattet) varme i det øyeblikket man setter seg inn, og man slipper å vente de to-tre minuttene før setevarmen gjør sitt. Om bilen er isfri etter 10 minutter vil 10 minutter ekstra (20 totalt) gjøre at alt er varmt ved avgang.

MyTess

Er det varme i sidespeilene? Kona klager over at rimen ikke forsvinner der? Jeg har kjørt for lite til å se det selv.

Spørsmålet er om varme i sidespeilene er del av vinterpakka? Jeg har nå fått med vintrpakka, så neste spørsmål er om det er noe knapp for å varme sodespeilene!

Leif1

Varmen i speilene slår seg på sammen med bakrutevarmen.
Konvertitt fra S til X

Jejl

Blir vindusspylervæsken betydelig oppvarmet i dysene?
Vet av egen erfaring og testing at lunken sylervæske gir MYE mindre "duggfilm" på ruten i minusgrader.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA