Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvirra av importør: Ulik "lade-innmat" i import-Leafer?

Startet av nyfrelst, lørdag 04. oktober 2014, klokken 16:43

« forrige - neste »

nyfrelst

Jeg skal til å kjøpe en 2014 Nissan Leaf Tekna-modell fra Belgia, og har valget mellom flere farger hos importøren jeg er i kontakt med.
En av bilene koster imidlertid 5000,- kr ekstra, pga at den visstnok er annerledes utstyrt inni bilen, for at den skal lade raskere. Ladekabelen som følger med er lik som på de andre som stod der (det stod 250V 20A, tror jeg?, er amøbe på elektronikk). For å få utbytte av denne raskere ladinga må jeg kjøpe en 6,6 kw ladekabel, så med den kabelen som følger med vil den lade med normal hastighet.
Jeg har aldri hørt om dette før, jeg trodde det kun var ladekablene som var forskjellige, og ikke noe inni selve bilen. Men jo, det var visst noe de hadde betalt €600 ekstra for.

Jeg kommer nok ikke til å gå for den, men derimot en av de andre (som jeg forøvrig har fått en meget god pris på.)

Men er dette fakta?

Rio

En vanlig Leaf har en 3,3 kW lader. Noen har dog en 6,6 kW lader, som betyr du kan lade dobbelt så raskt hvis du har tilgang til 32 A uttak (fremdeles 230 V), inkl 32 A type 2 offentlige uttak.

Det halverer altså ladetiden for normallading.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

6,6kW lader koster 6500,- i Norge, så 5000,- ekstra på en lite brukt bil høres ok ut.

Ladekabelen (Type-1) koster rett over 2000,- så morroa hadde kostet 7000,- mer totalt.
For en del er dette godt anvendte penger, for andre totalt bortkastet...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

TorC

Ja det er fakta.

Men det er samme "forskjell" på biler solgt i Norge også. Noen har 3,3 kw lader, andre har 6,6 kw.

Du bør tenke grundig gjennom før dropper å betale de 5000,-. Det er flere her på forumet som har angret på at de ikke gikk for 6,6 kw.

Hvis du går inn på forumet for Nissan Leaf, og deretter søker etter "6 kw" så vil du nok få opp en del relevant.

Med 6,6kw kan du fortsatt bruke den 10 amp ladekladden (altså ca 2,2kw effekt siden det forsvinner litt effekt i laderen), og du kan bruke de justerbare helt opp til 16 amp, men i tillegg kan du bruke type 2 kabel som gjør at du kan lade 3 ganger så raskt som kladden som fulgte med bilen. Det kan være gull verdt når man er på tur... Bilens anvennlighet blir faktisk ekstremt mye større når man kan få inn over 25% ekstra rekkevidde i løpet av bare en times lunchpause.

Du jo ikke kjøpe kabelen samtidig med bilen, men det er jo innmari kjipt å angre på at man ikke gikk for den store laderen... Men som Parsli har skrevet:
Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 04. oktober 2014, klokken 17:12
For en del er dette godt anvendte penger, for andre totalt bortkastet...

Noe av disse pengene vil du jo også få tilbake når du selger bilen. Stor lader tror jeg er en av de mer essensielle tilvalgene/kravene folk kan ha når de ser etter bruktbil.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Spruck

Anbefaler deg på det sterkeste å velge 6,6 kWh!

Kjøpte selv dette nå i høst med tanke på å være fremtidsrettet. Ettersom vi skal til å bygge hus, kan jeg legge opp egen kurs til dette. Dermed kan bilen lades en god del mens middagen fortæres, før det er ut og avgårde igjen. På Ikea i Stavager er det også nylig kommet ladestolper med type2 kontakt og større effekt. En time eller to med lading der kan være forskjellen på om jeg må stoppe for hurtiglading for å komme meg hjem. Jeg håper og tror at vi bare vil se flere av denne typer stolper på div. shoppingsteder fremover..

KM

Hvit 2014 Leaf Tekna
Estimert 35.000 km/år

Jan-Børre Olsen

For bare 5000kr ekstra og null ekstra leveringstid hadde jeg kjøpt 6.6kW lader selv om jeg så langt ikke har hatt eneste anledning til faktisk å kunne bruke 6.6kW funksjonen. Faktisk lader jeg 80% av tiden med 6A og kjører nesten 3000km i mnd.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Fallskjerm

Jeg bruker 6.6 kw alderen hver dag.

Kjører ca 8,5 mil en vei og lader opp batteriet fullt på 3-5 timer.

Prøvde også i går fleksiladingen til grønn kontakt på Notodden og fikk over 30 % (ca en time) på batteriet mens vi var inne på bergbys og spiste.

Jeg vil helt klart anbefale denne ombord laderen
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
BMW IX 50 (solgte LC 150)for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

skysurfer

Jeg slenger meg på de andre kommentarene og vil anbefale deg å gå for en 6,6 kw utgave. De ekstra kronene vil jeg tro du får igjen den dagen du selger bilen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

medic.66

Ikke vær i tvil. Gå for 6.6 laderen. Jeg har ikke dette og angrer sykt på det. Det går nemlig ikke an å ettermontere den større laderen. Så de pengene er vel anvendte som du garantert ikke kommer til å angre på et sekund.
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 tekna kWt solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang

E_S

Jeg har denne laderen i min, og det er veldig kjekt å kunne utnytte f.eks. en type 2-kontakt med 32A til å kunne lade bilen f.eks. fra 15% til 80% på et par timer fremfor "halve dagen". Anbefales! Den gjør også at man på langtur kan lade bilen helt opp mens man slår ihjel et par timer på et kjøpesenter med egnet uttak fremfor å stå resten av dagen med en vanlig stikkontakt dersom hurtigladeren er kaputt, noe som dessverre ikke er ukjent.
:)

JanBrede

Mye fornuftige kommentarer her allerede, har selv både opplevd å redde langturer når hurtigladere har vært ute av drift, og fått bilen fulladet raskere enn jeg får handlet. :)

En "feil" i teksten til TorC her; forutsatt at jeg ikke har misforstått det TorC skriver
6,6 kW lader gir dobbelt så mye som vanlig lader på max, altså 100% mer på en time.
Ca 32% pr time, tilsvarer ca 32 km pr time (enkel tilnærming)
Har selv opplevd 40% pr time i enkelte tilfeller

Sitat fra: TorC på lørdag 04. oktober 2014, klokken 17:24
....

Med 6,6kw kan du fortsatt bruke den 10 amp ladekladden (altså ca 2,2kw effekt siden det forsvinner litt effekt i laderen), og du kan bruke de justerbare helt opp til 16 amp, men i tillegg kan du bruke type 2 kabel som gjør at du kan lade 3 ganger så raskt som kladden som fulgte med bilen. Det kan være gull verdt når man er på tur... Bilens anvennlighet blir faktisk ekstremt mye større når man kan få inn over 25% ekstra rekkevidde i løpet av bare en times lunchpause.


Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

BE

Sitat fra: JanBrede på fredag 10. oktober 2014, klokken 18:43
Mye fornuftige kommentarer her allerede, har selv både opplevd å redde langturer når hurtigladere har vært ute av drift, og fått bilen fulladet raskere enn jeg får handlet. :)

En "feil" i teksten til TorC her; forutsatt at jeg ikke har misforstått det TorC skriver
6,6 kW lader gir dobbelt så mye som vanlig lader på max, altså 100% mer på en time.
Ca 32% pr time, tilsvarer ca 32 km pr time (enkel tilnærming)
Har selv opplevd 40% pr time i enkelte tilfeller

Sitat fra: TorC på lørdag 04. oktober 2014, klokken 17:24
....

Med 6,6kw kan du fortsatt bruke den 10 amp ladekladden (altså ca 2,2kw effekt siden det forsvinner litt effekt i laderen), og du kan bruke de justerbare helt opp til 16 amp, men i tillegg kan du bruke type 2 kabel som gjør at du kan lade 3 ganger så raskt som kladden som fulgte med bilen. Det kan være gull verdt når man er på tur... Bilens anvennlighet blir faktisk ekstremt mye større når man kan få inn over 25% ekstra rekkevidde i løpet av bare en times lunchpause.


Det er nok du som missforstår TorC. TorC sier "at du kan lade 3 ganger så raskt som kladden som fulgte med bilen." Det stemmer, for den medfølgende klatten er bare på 10A, mens biler med 6.6kW-lader kan lade med 32 Ampere, hvilket er over 3 ganger så raskt.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

JanBrede

Bra jeg tok forbehold om missforståelse da ;)

Da blir vel riktig korreksjon fra:
"Bilens anvennlighet blir faktisk ekstremt mye større når man kan få inn over 25% ekstra rekkevidde i løpet av bare en times lunchpause. "

Til:
Bilens anvendlighet blir faktisk ekstremt mye større når man kan få inn over 30% ekstra rekkevidde i løpet av bare en times lunchpause.
;)
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

Mippen

Jeg har klart meg fint uten 6,6kw laderen. Jeg har til nå bare kunnet hatt behov for å bruke det en gang og det er desidert flest husholdningskontakter der ute, men når det er sagt hadde jeg vist om det var et valg hadde jeg bestilt med pga det er kjekt å ha. Det kommer flere og flere type 2 uttak hvor man kan dra nytte av denne ekstra laderen. Man må såfalll ha en ekstra ladekabel også med overgang fra type 1 til type 2.

For min egen del har jeg klart meg fint med en raskere 16a ladekabel og hurtiglading. På min neste bil skal jeg ha dobbeltlader :)
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA