Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkeviddetest

Startet av Frode Størseth, lørdag 04. oktober 2014, klokken 08:27

« forrige - neste »

jim_smyth

Fikk bilen i midten av mars, har ikke skiftet dekk ennå og ja, det har blitt varmere, men det er ikke sååå stor forskjell bare på det der... Vi får se fremover.

Lasse70

Jeg kjørte Jessheim Tjøme uten å lade. Jeg kjørte litt over 16 mil og hadde ca 3 mil igjen når jeg var hjemme.

Dagen etter kjørte jeg Tjøme Notodden. Når jeg startet hadde jeg 79% batteri og når jeg var fremme ca 12 mil hadde jeg over 3mil rekkevidde igjen. Veldig fornøyd.

Måleren sier ofte litt mindre enn reel rekkevidde.
Kia Soul EV sort med rød bestilt 6sept. Levering ca februar 2015. Ble forsinket og byttet til grå og fikk bilen etter ca 1 uke. Utrolig fornøyd.

Lasse70

I dag kjørte jeg fra Arendal til Tjøme uten å lade. 190 km. Når jeg kom hjem hadde jeg 12km igjen, dvs total rekkevidde 20,2 mil. Temp ute var 8-13 grader, snitt hastighet var 71 km på hele turen. Utrolig fornøyd og veldig gøy å se at jeg klarte det. :-)
Kia Soul EV sort med rød bestilt 6sept. Levering ca februar 2015. Ble forsinket og byttet til grå og fikk bilen etter ca 1 uke. Utrolig fornøyd.

Le

Sitat fra: Lasse70 på tirsdag 14. april 2015, klokken 22:29
I dag kjørte jeg fra Arendal til Tjøme uten å lade. 190 km. Når jeg kom hjem hadde jeg 12km igjen, dvs total rekkevidde 20,2 mil. Temp ute var 8-13 grader, snitt hastighet var 71 km på hele turen. Utrolig fornøyd og veldig gøy å se at jeg klarte det. :-)

Høres veldig lovende ut!!!

dinsdale

Tenker å kjøre Oslo-Ål i sommer. noen som har gjort det?

Regner med lading på Sokna, men det er vel flere steder..... Trenger jo kun 1 lading i teorien, men er greit å være sikker.

Hvor oppdatert er egentlig ladekartet på KIA?

Stangseth

Ikke særlig oppdatert tror jeg. Kjørte Bergen - Geilo - Telemark - Haukeli til Bergen i påsken, og ser at det mangler mange hurtigladere i NAV. Brukte ladestasjoner.no for å planlegge turen.

Gnilre

#126
Ladekartet på Kia er dårlig på hurtigladere. Hallingdalen er jo pepret med hurtigladere. Kjører man via Drammen er det ladere Noresund, Flå, Nesbyen, Gol og Ål. Jeg planlegger tur til Aurland i sommer. Det kan bli en litt større utfordring. Spørsmålet blir om jeg bør ta turen opp til Geilo for å hurtiglade enda mer eller om jeg klarer å snike meg over Hol-Aurland ved å lade til 83% på Ål. Sjekk dette ladekartet: http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet
Sitat fra: dinsdale på onsdag 15. april 2015, klokken 13:43
Tenker å kjøre Oslo-Ål i sommer. noen som har gjort det?

Regner med lading på Sokna, men det er vel flere steder..... Trenger jo kun 1 lading i teorien, men er greit å være sikker.

Hvor oppdatert er egentlig ladekartet på KIA?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

dinsdale

Mtp nye hurtigladere og hvor viktig disse er, burde man på Kia kunne legge inn dette selv. Det finnes jo en egen knapp som skal vise hvor nærmeste lader er, og denne er jo da litt verdiløs.

Om man kan legge til selv og linke disse til denne knappen er jo det gull.

jim_smyth

Kjørte i barnehagen... Tur/retur er nesten 26km og ligger mer enn 250m over byen ellers. Det var litt stedvis kø, men ellers gikk det relativt greit. Kjørte ikke mtp strømøkonomi og bruke kjøleanlegget (for første gang :) ).
Snittforbruk ble 12,9kwh/100km. Da ble jeg imponert. Det tilsvarer (selv om det var en kort tur og dårlig datagrunnlag) at jeg kunne kjørt 209km på denne måten. Prosenttapet var på 12% (tror jeg), og det stemmer bra.

Jeg merker at regenereringsgiret gjør jobben sin veldig bra og at det ikke gjør noe om man kjører opp sånne bakker istedenfor på flata så lenge man skal ned igjen også. Da kommer man i "null" og bilen har et bra snittforbruk.
Til sammenlikning dro jeg i helga på et kjøpesenter som det er flatt å kjøre til. Snittforbruket som ble oppgitt på den turen var ca 12,5kwh/100km om jeg husker rett, men det var en halvparten så lang og mindre krevende tur (bykjøring), og med litt lavere hastighet sammenliknet med i kjøringen over.

For bykjøring holder Kia'n med nesten normal kjøring 212km og vel så det, er min erfaring.

moby666

Samme erfaring som jeg har. Småkjøring/bykjøring så er det ingen problem å kjøre 20 mil.
På motorveien i over 100 så blir forbruket høyere og noe mer enn 13-15 mil blir vanskelig. Uansett så er Soul klasseledende på rekkevidde også på motorvei.

Trond.m

Sitat fra: moby666 på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:58
Samme erfaring som jeg har. Småkjøring/bykjøring så er det ingen problem å kjøre 20 mil.
På motorveien i over 100 så blir forbruket høyere og noe mer enn 13-15 mil blir vanskelig. Uansett så er Soul klasseledende på rekkevidde også på motorvei.
VAR klasseledende  ;) Zoe med den nye motoren har jo 240 km NEDC rekkevidde. Den har også lavere luftmotstand, så i høye hastigheter vil det nok bli stor forskjell i effektiv rekkevidde.

Hansi

Sitat fra: TM på onsdag 22. april 2015, klokken 16:01
Sitat fra: moby666 på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:58
Samme erfaring som jeg har. Småkjøring/bykjøring så er det ingen problem å kjøre 20 mil.
På motorveien i over 100 så blir forbruket høyere og noe mer enn 13-15 mil blir vanskelig. Uansett så er Soul klasseledende på rekkevidde også på motorvei.
VAR klasseledende  ;) Zoe med den nye motoren har jo 240 km NEDC rekkevidde. Den har også lavere luftmotstand, så i høye hastigheter vil det nok bli stor forskjell i effektiv rekkevidde.

Det gjenstår å se, personlig holder jeg en knapp på Kiaen fremdeles :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

grorudklovnen

For de fleste er nok rekkevidden på vinterstid mer interessant enn motorveiskjøring på sommeren.

jim_smyth

Testet litt "hastekjøring" idag til og fra kjøpesenter. Målet var å se hvor effektivt B-giret er. Begynte nemlig å bygge meg opp en teori om at det er nesten det samme hvor hardt eller kupert man kjører med Soul så lenge du tar nesten all bremsing på B-giret.

Bynære strøk og litt tunnel. Hard på gassen, rask i svingene og noen ganger klampen i bånn ut av kryss og rundkjøringer. Forsøkte å ta det meste av bremsingen på giret. Vinterdekk. Ca 14-15 kjørte km.
Forbruk;  14,8kwh/100km som tilsvarer ca 182km rekkevidde.

Fornøyd.

jim_smyth

#134
Sitat fra: jim_smyth på fredag 03. april 2015, klokken 12:04
Drammen - Fredrikstad (105,5km). Start 100%.
Estimert rest 44km og 32% kapasitet. Tilsvarer 149,5 - 155km total rekkevidde avh. av regnemåte. Fulgte fartsgrensen. Største strømtrekk er Oslofjordtunnelen (7% strømtrekk fra start til slutt) og 110km/t på motorveistrekningen. Fint og tørt påskevær med 3-8 grader.
Ny tur Fredrikstad - Drammen. 109km og 43% batteri i rest. Tilsvarer 14,12kwh/100km og 191km rekkevidde. Pen kjøremåte og på eller under fartsgrensen med ca 10km/t.
Digger bilen mer og mer...

Edit: og fortsatt vinterdekk...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA