Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Drive unit failure

Startet av alex313, fredag 03. oktober 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

Muffinman

Det har vært mye prøv-og-feil med alle disse forskjellige utgavene av driveunit`ene. Det må ha kostet vanvittig mye penger, og jeg kan ikke skjønne at de ser seg råd til å la det fortsette. Derfor _tror_ jeg at de har gjort en skikkelig jobb med nåværende versjoner, selv om bare tiden kan vise om det stemmer. I tillegg har det vært lite støy rundt DU-problematikken i andre "kanaler". Så ja, jeg tror nok kontrollen på dette området er i ferd med å komme på plass. Men det er nok et stort etterslep. Siden mange "gamle" DU`er gradvis får ulyd når de er kjørt 20-30k er neppe jobben gjort enda. Om "mellomrevisjonene" som er montert i svært mange biler er betydelig mer holdbare enn de første får man kanskje fordelt de resterende byttene over lang tid, og det er nok langt sunnere for pengestrømmen i selskapet.

o.b.lix

Sitat fra: Sven-E på fredag 15. januar 2016, klokken 19:49
Men jeg mistenker litt at det ikke ble bedre, fordi hjulene allerede hadde blitt skjev-slitte.


Hjulstillingskontroll skal da skje med nye dekk, ellers blir det feil? I så fall sa mitt verksted de gangene jeg har hatt fossiler på slik kontroll.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Svada. Utstyret monteres på felgene.


pwb

En på jobben skal inn å bytte DU nå snart (S85), men han håper de kan utsette DU bytte og heller ta bremsene da han veldig gjerne vil ha bremser som virker. Han har fått 3 timer til 3 forskjellige ting, rart de ikke kan ta alt på en gang.

Saberhagen

Noen som vet hvor lang tid de pleier å bruke på DU bytte?

Har hatt bilen inne på service + garantiarbeid siden forrige torsdag (07.12). Fikk tlf nå på torsdag (14.12) at DU må byttes, og de regner med at bilen vil muligens være klar på mandag.

Er driiiittlei av leiebilen jeg har fått som bruker så lang tid på å bli varm om morningen. Savner forvarming av bil så mye nå - hvertfall med tanken på kulden vi har hatt i det siste.

jazzwheel

Jeg gjorde hjulstilling på min bil på et ikke-Tesla verksted. De sa de var fint lite interessert i gjøre det igjen, da det var veldig tidkrevende og kronglete sammenlignet med feks Audi. Ikke vet jeg hva som er årsaken, eller om Tesla har spesialverktøy for dette.

Saberhagen

Sitat fra: Sven-E på lørdag 16. januar 2016, klokken 14:56
Sitat fra: Saberhagen på lørdag 16. januar 2016, klokken 13:57
Noen som vet hvor lang tid de pleier å bruke på DU bytte?
Jeg fikk beskjed om at det skulle ta 3-4 timer.
(Men det tok 8 dager , enda det var Tesla som kalte meg inn til bytte.)

Det spørs nok på hvor mye kø de har der DU-bytet skal gjøres.

Hmm.. Bilen min har allerede vært hos dem i 9 dager. Om det tar ytterligere 8 dager for å få den fikset tror jeg det kommer til å klikke for meg.

pej

Det er nå feil på min sen-2015 85D. Klanker som bare det. Tror de famler i blinde fortsatt...
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Hetlsh

#1118
Sitat fra: pej på søndag 17. januar 2016, klokken 11:06
Det er nå feil på min sen-2015 85D. Klanker som bare det. Tror de famler i blinde fortsatt...

S85D har ikke spline lenger slik som på de store DU'ene
. Det er en hel aksling som gjør forbindelsen. Det er nok noe annet som er løst eller bare stabiliseringskontroll ESP som slår inn og lager klakk lyd hvis det er glatt som er helt normalt?. Det har skjedd på min også og da konkluderte Tesla med at det var ESP klakk lyd og jeg har kjørt 37.000 km etter det uten problemer

Muffinman

Produksjonsfeil på en eller noen få biler er ikke det samme som designfeil. Så langt tyder alt på at de "små" driveunitene er holdbare.

Saberhagen

Noen som vet om jeg har fått den "nye" typen av DU?

Dette står i brevet om hva som er byttet ut:


ASY,P-TRAIN,SPORT,MECH,COMPLETE (1002633-01-P)

U-NUT M6x0.6-3.5 (1006518-00-A)

RIVET PUSH-PULL 8X18X28.5 (1006535-00-A)

SIDE MOTOR MOUNT ASSEMBLY (1028034-00-B)


I tillegg lurer jeg på hvordan det er når man henter bilen. Jeg fikk bare nøklene og fikk beskjed om at brevet var sendt via mail. Ingen service advisor som kom og tok en prat. Dette syntes jeg var litt rart?

Muffinman

#1121
Samme som jeg fikk. Det skal visstnok være nyeste revisjon til P-bilene. Siden du har fått byttet motorfeste (nederste linja) er det vel første bytte?

Litt uvanlig at de ikke tok en prat, men det kan jo være at de ikke hadde folk på jobb pga sykemeldinger eller annet. Om det var bare DU-byttet som ble gjort spiller det kanskje ingen rolle?

HKS

Sitat fra: Saberhagen på mandag 18. januar 2016, klokken 21:03
Noen som vet om jeg har fått den "nye" typen av DU?

ASY,P-TRAIN,SPORT,MECH,COMPLETE (1002633-01-P)
Jepp, P er siste revisjon så vidt jeg vet.
Jeg fikk også denne installert i min bil (vanlig 85) i sommer.
Tesla Model 3 Long Range

Muffinman

Hmm, teknikeren sa at denne var kun for P-bilene mens Q var for standard. Kanskje min er nedgradert til S85, eller noen andre oppgradert til P85  ;D

Skal vel uansett ikke ta alt som sies bokstavelig.

Cookie Monster

Var nok bare en Teslagjøn ;D

For performance heter de sport. Vanlig er base og har et annet delenummer men de slutter på samme bokstav (revisjon).

Eks se bilde under (Det jeg fant i farta i rotet på pc'en min :P)

Der ser man forskjell på base og sport. High speed encoder er drive units for høyere toppfart på 250 for P85D og nyere rwd fra når AP hw kom med toppfart på 225.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA