Drive unit failure

Startet av alex313, fredag 03. oktober 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: KristofferH på fredag 26. juni 2015, klokken 07:00
Motoren går ikke andre veien.

Delvis riktig. Motoren går samme vei under regen, det er bare magnetfeltet som går tregere enn rotor istedenfor raskere. Men når man rygger går motoren andre veien ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

sven erik

Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. juni 2015, klokken 09:00

Delvis riktig. Motoren går samme vei under regen, det er bare magnetfeltet som går tregere enn rotor istedenfor raskere. Men når man rygger går motoren andre veien ;)

tesla i oslo som frklarte at det er noe av problemet at det blir slitasje når  motoren plutslig  går andre veien for å bremse farten og akslingene fortsetter den veien som er fremmover

BMW850

Regenerering er jo endel av hovedprinsippet til Tesla´s rekkevidde. Håper ikke dette medfører riktighet...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

nortrahof

Sitat fra: Balrog på fredag 26. juni 2015, klokken 01:26
Det er 3 lyder du kan få:

"klunk" = rykk ved akselerasjon med klakkelyd. Både rykkingen og klunket forsvant med ny software for de fleste. Neppe noe issue for 2015+ modeller.

"sirkelsag" (=bzzz) høres ut som en sirkelsag på laang avstand. Frekvensen endres ikke med "turtallet" på motoren, men kommer og går. Høres gjerne i lave hastigheter. Later ikke til at dette er noe som er løst. Mange som har fått byttet DU får lyden tilbake etter noen tusen km.

"ballonglyd" = høyfrekvent lyd som ikke er til å ta feil av, akkurat som når du slipper luften ut av ballongen og holder munnstykket så smalt at du får den fæle pipelyden omtrent som hvis en kvinnelig politiker skriker "moooornaaaJeeeens!" Forsvant også på min bil etter SW-oppgradering. Neppe noe issue for 15+ modeller.

Tror nok at det er individuelt i hvilken kategori man plasserer lyden - spesielt for de to siste?

Lyder fra drivverk og elektronikk kan skyldes så mangt.
Etter beskrivelsen av "klunkelyden" som opptrer ved overgang fra rekuperering til akselerasjon, så har dette sikkert sin årsak i et mekanisk slakk? Dette kan være aksielt slakk i gearkassen/motoren eller opplagringen av denne. Det er slett ikke sikkert at alle "klunkelyder" har samme årsak?

Når det gjelder "ballong" - og "sirkelsag-lyd" så er det vel en mulighet for at dette er ulik beskrivelse av samme lyd? Lyden kan sikkert både ha en mekanisk og elektrisk årsak - alt etter hva det er.
Opptrer denne lyden i forbindelse med "klunking", ville jeg tro at dette er en lyd som fremkommer hvis tannhjul i gearkassen kommer ut av posisjon og subber mot et opplagringspunkt?
Denne lyden kan også ha en annen og elektrisk årsak. Ved de store strømmer som oppstår under akselerasjon, vil ledninger bli utsatt for til dels store krefter og derfor bevege seg og forårsake lyden. Dette er faktisk samme krefter som får motoren til å gå rundt! Da invertere slår av-og-på stømmen mange ganger i sekundet, kan denne lyden derfor komme fra inverter eller motor. At slikt kan opptre plutselig, kan være at ledninger finner en annen stilling og eller at oppklamring svikter. Da kan man få resonans på spesielle frekvenser i inverteren der ledningene beveger seg mer. Det kan derfor være en lyd som opptrer over bestemte pådrag- og hastighetsområder.
Jeg merker at min TMS har en slik "inverterhyling" i frontmotor en kort tid ved lave hastigheter når jeg "gir på ekstra". Det er omtrent samme lyden man hører på jernbanestasjonen når BM 71/73 drar i gang ("Flytogstypen").

Slik "inverterhyling" er vanskelig å bli helt kvitt og er sjeldent farlig. Det eneste man bør sjekke med jamne intervaller, er at ikke klamring har løsnet og slike fester på kraftkablene gnager på isolasjonen. (Dette er et kjøretøysikkerhetsmessig moment som jeg regner med at blir omfattet av PKK på alle elbiler!)
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

stefse

Sitat fra: sven erik på fredag 26. juni 2015, klokken 23:55

tesla i oslo som frklarte at det er noe av problemet at det blir slitasje når  motoren plutslig  går andre veien for å bremse farten og akslingene fortsetter den veien som er fremmover

Hvis det skulle skjedd måtte man byttet mellom forover og revers hele tiden. alt for mye massekrefter til at det lar seg gjøre pået blunk.

På tradisjonelle gear er tennene på tannhjulene herdet bare på ene siden (for å spare penger) Da er det selvsagt herdet den siden som får belastning når motoren driver bilen fremover. Ingen fossilmotor vil klare å belaste tennene på 'bremsesiden' særlig mye.
Tesla har jo snudd opp ned på det. Å glemme en sånn triviell ting kan medføre prematur gearslitasje, særlig om man regenerer hardt og mye.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

eldanz

Sitat fra: sven erik på fredag 26. juni 2015, klokken 23:55

Når bilen blir wattet forover (pådrag) så er statorfeltet (tidsforskjøvet) forran feltet i rotoren. Når wattpedalen slippes blir statorfelet liggende bak rotorfeltet og strømretningen går da tilbake til batteriet; regen., men rotoren går samme vei. Det er strømmen som skifter retning; altså lader batteriet.
Når bilen rygges byttes to av fasene og statoren skifter rotasjonsretning, da roterer hjulene motsatt vei. Statorfeltet blir liggende bak rotorfeltet, i tid.
Se disse artiklene som jeg synes forklarer en induksjonsmotor (asynkron) ganske bra:
http://my.teslamotors.com/no_NO/roadster/technology/motor
http://www.lillemarius.com/August/august%20teknikk.htm
https://snl.no/asynkronmaskin
Asynkron betyr at sinustoppene, i en vekselstrøm(AC), ikke opptrer på samme tidspunkt; derav ligger forran eller bak.

PS
Innlegg vedr. motor burde vel legges til en annen tråd.
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

o.b.lix

Sitat fra: eldanz på lørdag 27. juni 2015, klokken 14:35
Når wattpedalen slippes blir statorfelet liggende bak rotorfeltet og strømretningen går da tilbake til batteriet; regen., men rotoren går samme vei.

Ja, men belastingen på tannhjul og drivakslinger er motsatt - med samme belastning som om man rygget - det var vel poenget her.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

krl

Helt klart.. Dette har ikke direkte noe med motoren å gjøre, det er drivverket som ikke tåler å bli strammet opp i en retning av pådrag, for deretter å bli strammet opp i motsatt retning ved regen (begge deler er forsåvidt pådrag, men med ulikt fortegn).

Det er alltid noe slark i et drivverk uten forspenning, og det må dimensjoneres svært godt for å unngå økende slark over tid. Dette er en selvforsterkende prosess, i og med at slaget mellom pådrag og regen blir større og mer belastende for tannhjulene etterhvert som avstanden mellom tennene øker.

Hvis Tesla ikke endrer drivverket betraktelig, så tviler jeg på at DU-ene kommer opp på en levetid på over 50.000 til 100.000 km. De to tingene som kan gjøres i software er å få ned dreiemomentet under nullovergangen, noe som tilsynelatende allerede er utført, og å redusere antall nulloverganger.

Antallet overganger fra pådrag til regen ved manuell kjøring får Tesla gjort lite med, men ved bruk av cruise-control opplever jeg 10-20 ganger flere nulloverganger enn ved manuell kjøring. Spesielt ved svake utforbakker hvor det ligger en bil foran tar det helt av med veksling mellom pådrag og regen. Noe som sannsynligvis graver istykker drivverket mye raskere enn fornuftig manuell kjøring.

stefse

Overganger mellom gass/brems er vel mer en utfordring for lagere og innfesting av akseltappene i gearboksen. Særlig i kombinasjon med raske temperatur skifte. (Har noen sjekket om det er temperaturavlesing på kassen?) Ødelagt lager kjennetegnes ved karakteristisk synge og rumlelyd som endrer frekvens med hastighet.

Tannslitasje skjer over tid og oppstår spesielt ved høy belastning og varmgang.
For å motvirke tannslitasje må angrepsflaten på tennene økes, og smøringen bedres samt materialet fullherdes. 

Begge disse faktorene fører til økt klaring, merkbart ved dette klunket. Det er mange ting å tenke på, men rakettforskning er det ikke. Felles for disse tiltakene er at gearboksen blir fysisk større/tyngre.

Martin Schanke har en doktor i emnet, Tesla burde kanskje ringt han for noen kjappe synspunkt. ;)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

nortrahof

Asynkron betyr at sinustoppene, i en vekselstrøm(AC), ikke opptrer på samme tidspunkt; derav ligger forran eller bak.

Denne forklaringen vet jeg ikke om stemmer??

Jeg trodde i min villfarelse at "asynkron" betyr at motoren ikke roterer synkront med påtrykt frekvens.
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

eldanz

Sitat fra: nortrahof på lørdag 27. juni 2015, klokken 16:47

Jeg trodde i min villfarelse at "asynkron" betyr at motoren ikke roterer synkront med påtrykt frekvens.

Det er egentlig det samme. Se forklaringen her:

Sitat fra forklaringen:"For å få indusert rotorspenninger, og dermed strøm og moment, må det være en relativhastighet (hastighetsforskjell) mellom statorfeltet og rotor. Rotoren vil derfor alltid gå asynkront med dreiefeltet fra statoren, derav navnet asynkronmotor."

Les gjerne hele artikkelen.
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

nortrahof

Sitat fra: eldanz på lørdag 27. juni 2015, klokken 17:08
Sitat fra: nortrahof på lørdag 27. juni 2015, klokken 16:47

Det er egentlig det samme. Se forklaringen her:

Sitat fra forklaringen:"For å få indusert rotorspenninger, og dermed strøm og moment, må det være en relativhastighet (hastighetsforskjell) mellom statorfeltet og rotor. Rotoren vil derfor alltid gå asynkront med dreiefeltet fra statoren, derav navnet asynkronmotor."

Les gjerne hele artikkelen.

Da har du forklart deg dårlig. Jeg leser noe helt annet i den forklaringen du siterer til.
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Jejl

Da har vi også byttet DU etter 27000km. Det kan ikke være så veldig mye jobb, da en og samme mekaniker byttet 3 stk DUer nå på en lørdag.
Synes ikke det er noen stor ulempe å levere fra seg bilen når vi bor 5 minutt fra servicesenteret, og vi får lånebil som vi kjørte 12-13 mil i mens bilen ble reparert, og får tilbake bilen nesten ferdig oppladet (til 81%).

sven erik

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 27. juni 2015, klokken 15:09
Når wattpedalen slippes blir statorfelet liggende bak rotorfeltet og strømretningen går da tilbake til batteriet; regen., men rotoren går samme vei.

Ja, men belastingen på tannhjul og drivakslinger er motsatt - med samme belastning som om man rygget - det var vel poenget her.
ja det er det som er poenget og det er overgangen  når de snur som  ting skjer feil på tesla

Øggen

Synes virkelig det er morro å høre de forskjellige forklaringene på denne sirkelsag lyden. Min bråker en del og ble fortalt at detkommer av fuktighet i invertern

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA