Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Drive unit failure

Startet av alex313, fredag 03. oktober 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

sn0le

Duringen ved 115 km/t ble omtrent borte da jeg byttet skiltholderen bak.
Den gamle fra i sommer var av tynn hardplast.
Den nye er litt tjukkere fet plast som er litt mjuk.
Mistenker at det er resonans i den som har gjort det.
Irriterte meg GRØNN før, mens nå hører jeg ikke den lyden lengre.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Trustno1

Sitat fra: Amoss på onsdag 22. april 2015, klokken 18:31
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 22. april 2015, klokken 16:08
Jeg opplever det gjerne slik at bakmotoren prøver en liten akselerasjon etter man har stoppet, derav følelsen av at man blir dultet borti bakfra. Dette skjer gjerne i kø for meg også, hvorvidt det er med eller uten TACC har jeg ikke tenkt over.
Sannsyneligvis er dette noe som blir fikset i software.

Hmm... Dere som opplever dette, har dere "creep" påslått?

Jeg kjører ikke med creep.
Verdt å merke at dette ikke oppleves som noe problem, kun en "minor annoyance"
Det er langt fra daglig jeg opplever dette, men kommer sikkert an på kjøremønsteret. Jeg har heller ikke tatt bryet med å melde det til Tesla, satser på det fikses i en softwareoppdatering etterhvert.

BMW850

Sitat fra: sn0le på onsdag 22. april 2015, klokken 22:02
Duringen ved 115 km/t ble omtrent borte da jeg byttet skiltholderen bak.
Den gamle fra i sommer var av tynn hardplast.
Den nye er litt tjukkere fet plast som er litt mjuk.
Mistenker at det er resonans i den som har gjort det.
Irriterte meg GRØNN før, mens nå hører jeg ikke den lyden lengre.

Skal ikke se bort ifra det. Skilthullene bak er jo tilpasset US skilter. Hullene burde ha vært lenger ifra hverandre. Skiltplata er veldig "løs" i endene har jeg lagt merke til.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

lurium

Jeg slo av creep mode pga dette problemet, forsvant helt etter det.
Så lurer nå meg på om ikke creep mode faktisk kan påføre slitasje på drivverk.

Bonk3rs

SitatMy biggest concern is that the same issues keep coming back, so I'm concerned that Tesla still does not know the root cause of the problems or does not plan on addressing them in the current generation.

Here are my replacements:

06-Jan-2014 - 8079 Miles - ASY,P-TRAIN,MECH,COMPLETE,RC,REMAN,MDL S (1025276-00-F)
06-Aug-2014 - 23449 Miles - ASY,P-TRAIN,MECH,COMPLETE,RC,REMAN,MDL S (1025276-00-A)
08-Oct-2014 - 29913 Miles - ASY,P-TRAIN,MECH,COMPLETE,RC,REMAN,MDL S (1025276-00-A)
20-Mar-2015 - 42931 Miles - DRIVE UNIT - BASE WITH SHIMS - REMANUFACTURED (1025276-00-K)

I'm up to almost 45,000 miles and already the latest replacement is starting to hum above 70 mph.

The first replacement was for the humming above 60 mph. Second was for the buzzing at low RPM. Third was for humming again (this time it was above 70 mph). Fourth was for buzzing again. Now fifth will be for humming again over 70 mph. In each case, (except for the 3rd replacement), the drive unit was perfectly silent as expected after getting the drive unit replaced. The longest I've had a drive unit before needing a replacement is 15k miles. As far as threshold for replacement, there have been a few times for the above replacements where I reported the issue but the technician didn't hear it when the car was in for service but it would inevitably get worse to the point where they agreed to replace it.

Clearly there have been different revisions. I'm not sure why my first replacement was a -F and then there were two -A's followed by a -K. Clearly Tesla is doing something to try to fix things. Unfortunately the same issues just keep returning.

FWIW, I've never had the "clunk" issue that the shims were supposed to address. I don't drive particularly aggressively. Sure, I will floor it every once in a while, but that's rare. My lifetime wh/m is around 330 and that's mostly because of winter. My summertime average is around 309 wh/m.
VIN 15639 | S85 | Pearl White | Obeche Matte | Tech | Leather | Pano | Air | 19" Primacy | Studio Sound | Premium Lighting | Dual Chargers | HPWC | Shelf

Burde kanskje tipse denne karen om at han sjekker resonans i bakluka og vibrasjoner i skiltet bak før DU nr.5 blir skiftet... ;)
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

sn0le

Kan hende han har en annen type lyd da?
Min lyd hørtes ut som frieksos og kom så fort jeg nærmet meg 110-115 km/t.
Om jeg satte bilen i fri og trillet like fort, så var lyden der fremdeles.
Nå er lyden borte, og eneste jeg gjorde var å skifte skiltholderen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Sjøhyene

#756
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 22. april 2015, klokken 21:38
"Alle" har den durelyden i den hastigheten.  Det er en ressonans i bakluken, som begynner å vibrere rundt det turtallet/frekvensen.  Irriterende.

Nei nei nei, ikke dra alle over en kam her nå da. Jeg hadde denne durelyden ved ca 110+ kmt og den var 100% sikkert relatert til DU. Lyden gikk på og av avhengig av om den var i pådrag eller regen.
Byttet DU og lyden er helt borte og aldri hørt den igjen siden.
Den ultimate testen er om lyden forsvinner i det man går over til regen eller 0kW pådrag. Gjør den det er det nesten garantert DU relatert.

Durelyd pga resonans bak har jeg aldri hørt. Eneste jeg hører nå i de hastighetene er vinden som blåser forbi.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

D.O

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 23. april 2015, klokken 10:14
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 22. april 2015, klokken 21:38
"Alle" har den durelyden i den hastigheten.  Det er en ressonans i bakluken, som begynner å vibrere rundt det turtallet/frekvensen.  Irriterende.

Nei nei nei, ikke dra alle over en kam her nå da. Jeg hadde denne durelyden ved ca 110+ kmt og den var 100% sikkert relatert til DU. Lyden gikk på og av avhengig av om den var i pådrag eller regen.
Byttet DU og lyden er helt borte og aldri hørt den igjen siden.
Den ultimate testen er om lyden forsvinner i det man går over til regen eller 0kW pådrag. Gjør den det er det nesten garantert DU relatert.

Durelyd pga resonans bak har jeg aldri hørt. Eneste jeg hører nå i de hastighetene er vinden som blåser forbi.
samme hos meg. Fikk først lyd på ca115 men rett før bytte hadde jeg rumling også ved 70kmt, og selvfølgelig slakk/klunk. Etter byttet ble alle lyder borte og bilen som ny.

Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

D.O

Sitat fra: sn0le på onsdag 22. april 2015, klokken 21:35
Det kan hjelpe å sette den i flymodus og tilbake igjen.
Ulydene du hører er når telefonen går over til EDGE pga manglende 3G/4G-dekning.
Menge ganger så vil telefonen bruke lang tid på å koble seg opp på 3G/4G igjen selv om dekningen er tilbake.
Ved å sette tlf i flymodus og så vanlig modus så fremskynder man den prosessen.
Så det er faktisk noe i det tipset. :D
Ang mobil forstyrrelse så er det aldri noe som har plaget meg i p85, kan legge telfonen stort sett hvor som helst. Men i p85d er det helt jevlig, her må jeg flytte på den i tide og utide for å slippe forstyrrelse.  :o
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

ksandal

hvor mange biler i Norge har byttet DU tro? 500?  1000?
Vet det kom et "dårlig parti" i startyen fra Tesla, men trodde de nye bilene nå ikke skulle ha slike problem?

Ellers er det egentlig rart at Tesla tørr og la folk ha "insane" ubegrenset.

Bmw ,audi og andre sier jo at garantien bortfaller om en bruker "launch mode" mer en f.eks 10 ganger, mens vi Tesla folk gjør dette hver dag til og fra jobb 10 ganger for dagen :-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

cairnz

Sitat fra: ksandal på torsdag 23. april 2015, klokken 12:05
hvor mange biler i Norge har byttet DU tro? 500?  1000?
Vet det kom et "dårlig parti" i startyen fra Tesla, men trodde de nye bilene nå ikke skulle ha slike problem?

Ellers er det egentlig rart at Tesla tørr og la folk ha "insane" ubegrenset.

Bmw ,audi og andre sier jo at garantien bortfaller om en bruker "launch mode" mer en f.eks 10 ganger, mens vi Tesla folk gjør dette hver dag til og fra jobb 10 ganger for dagen :-)

"vi" tror jeg er et mindretall. De fleste av "oss" kjører som normale folk, hvor "bånn gass" sjeldent er i bruk fra 0.
Elbilist

Dennis

#761
Er nå mange Tesaler her i område som ser ut til å benytte full pedal fra stillestående ofte. Men Rosenkrantz gata i Drammen med alle lyskryssene innbyr veldig til rattlås rally da ;D

Bare hatt bilen i litt over 3 uker og allerede møtt 4 andre Teslaer som ville kjøre drag der.

eldanz

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 23. april 2015, klokken 12:48
Er nå mange Tesaler her i område som ser ut til å benytte full pedal fra stillestående ofte. Men Rosenkrantz gata i Drammen med alle lyskryssene innbyr veldig til rattlås rally da ;D

Bare hatt bilen i litt over 3 uker og allerede møtt 4 andre Teslaer som ville kjøre drag der.

Hei Cookie Monster;
Jeg har et forslag til en god og hyggelig benevnelse på "pedalen" som du nevner; La oss kalle den for Wattpedal det er både en riktig og en hyggelig og anderledes benevnelse enn hva fosilbilistene kaller sin pedal .
Da blir det å gi watt , watte på og bånn watt ;D ;D ;D ;D

Forøvrig så burde Rosenkranz gata flyttes et bedre egnet sted 8)

Det kan bli diskusjon på Leangkollen på lørdag! Vel møtt :)
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

Bonk3rs

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 23. april 2015, klokken 10:14
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 22. april 2015, klokken 21:38
"Alle" har den durelyden i den hastigheten.  Det er en ressonans i bakluken, som begynner å vibrere rundt det turtallet/frekvensen.  Irriterende.

Nei nei nei, ikke dra alle over en kam her nå da. Jeg hadde denne durelyden ved ca 110+ kmt og den var 100% sikkert relatert til DU. Lyden gikk på og av avhengig av om den var i pådrag eller regen.
Byttet DU og lyden er helt borte og aldri hørt den igjen siden.
Den ultimate testen er om lyden forsvinner i det man går over til regen eller 0kW pådrag. Gjør den det er det nesten garantert DU relatert.

Durelyd pga resonans bak har jeg aldri hørt. Eneste jeg hører nå i de hastighetene er vinden som blåser forbi.

Bra! Det var bekreftelsen jeg ventet på.
Det jeg lurer på da, er hvordan du fikk Tesla overbevist om at dette var DU-relatert?
Det er vel som det pleier, at det har alt å si hvem man kommer i kontakt med hos dem.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

amund

Sitat fra: eldanz på torsdag 23. april 2015, klokken 16:02
Wattpedal det er både en riktig og en hyggelig og anderledes benevnelse enn hva fosilbilistene kaller sin pedal .

Jeg foreslår spenningspedal, teknisk feil men humoristisk sett en meget bra dobbelt betydning.  8)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA