Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

D-dagen 9. oktober 2014

Startet av audioboy, torsdag 02. oktober 2014, klokken 21:47

« forrige - neste »

sigurdi

#30
Da var fly og Hotel bestilt, blir leeeenge til Torsdag og en laaaaang Torsdags natt.
Eventen starter kl 0400 norsk tid he he he
Klarte ikke å ventet lengre, siden prisen allerede hadde steget med over 1000kr siden i går. :-(

Får poste litt nyheter her fredag morgen.
Horten
Model X90D (18.03.17)

satheesh.net

Sitat fra: sigurdi på lørdag 04. oktober 2014, klokken 19:32
Da var fly og Hotel bestilt, blir leeeenge til Torsdag og en laaaaang Torsdags natt.
Eventen starter kl 0400 norsk tid he he he
Klarte ikke å ventet lengre, siden prisen allerede hadde steget med over 1000kr siden i går. :-(

Får poste litt nyheter her fredag morgen.

Hmm ... Lurer på om jeg skal joine deg ... ::)

Real EoN

VELDIG glad for at jeg har nattuke på jobben neste uke  :) Håper eventen blir streamet !!
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

sigurdi

#33
Sitat fra: satheesh.net på lørdag 04. oktober 2014, klokken 22:11
Hmm ... Lurer på om jeg skal joine deg ... ::)
Det hadde vært svært hyggelig.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Brede

Sitat fra: Real EoN på lørdag 04. oktober 2014, klokken 22:16
VELDIG glad for at jeg har nattuke på jobben neste uke  :) Håper eventen blir streamet !!

Samme her!!  ;D

petersv

Like greit å ha arvet døgnrytmen til arvingene nå, kl4. er jo langt på dag! :P

sigurdi

Sitat fra: petersv på søndag 05. oktober 2014, klokken 10:57
Like greit å ha arvet døgnrytmen til arvingene nå, kl4. er jo langt på dag! :P
Jepp det er jeg enig i men 04 derimot er svært tidlig he he he he he  ;)
Begynner jo kl 7 Amerkansk tid (ups glemte PM)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Veggen

Sitat fra: sigurdi på lørdag 04. oktober 2014, klokken 19:32
Da var fly og Hotel bestilt, blir leeeenge til Torsdag og en laaaaang Torsdags natt.
Eventen starter kl 0400 norsk tid he he he
Klarte ikke å ventet lengre, siden prisen allerede hadde steget med over 1000kr siden i går. :-(

Får poste litt nyheter her fredag morgen.

???
Du skal altså fly til USA kun for denne eventen?
Og dermed med et trylleslag nulle ut CO2 gevinsten ved å kjøre elektrisk i årevis fremover?
Kan jeg foreslå å finne en livestream istedet og dermed bidra til å redusere etterspørselen etter flyreiser i samme slengen.
Beklager på forhånd den utidige moralismen... ::)

sigurdi

#38
Ganske sikker at jeg ikke har sakt eller skrevet at jeg kjøper elbil pga miljø, og tror ikke du finner poster fra meg som sier noe annet heller. ;-)

Men liker å diskutere så bruker nok dette også i argumentasjon for elbil he he he

Jobber med store diesel motorer som ikke bruker liter/h menn tonn fuel pr time.
(Så å kjøpe elbil er vel i strid med både utdannelse og jobb valg også he he he)

Men er nok ikke privat fly desverre, så at flyet bruker mye ekstra fuel pga min vekt og håndbagasje istede for et tomt sete eller noen andre sitter i det, er vel lite sansynlig.
Skulle jeg spandere et CO2 sertifikat for å lette min samvittighet, hadde ikke flyet sluppet ut mindre CO2 og andre miljøavgifter for den del.
Kan si at jeg valgte flyselskapet som har det flyet med lavest utslipp pr passasjer, men det hadde vært regelrett løgn.
Valgte pga pris her også gitt.

Og sjekk tall på hvor mye CO2 live streaming din slipper ut, finnes tall på dette også og Internet blir om den ikke er , noe av det mest forurensende vi bruker tida vår på.
Søker opp litt tall senere, nå må jeg rydde i hus og hage sier konemor. ;-)

Oppdatert info fra original innlegg:
Fikk en liten pause:
Avstand Oslo Los Angeles 8586km (direkte, fly blir nok 9500km)
Dreamliner utslipp 60g/sete/km.
60 x 9500x2=1,1 tonn CO2.
(Som med min diesel bil (har ikke elbil pga at bilen vi trenger er ikke produsert ennå))

Jeg kjører ca 16000km pr år med diesel bil som bruker 0,9l/mil.
1600*0,9*2,66= 3,8 tonn pr år pga jeg ikke har byttet til elbil. :-(

Internet og CO2 utslipp:

Eks: Se en live stream på 4000MB gir utslipp på bare:  80kg CO2. (20g pr MB)
Så reise rundt jorden for å se live gir ca 1 tonn mer i CO2 utslipp en å se eventen på TV.
Foretrekker live når jeg har mulighet. :-) Bra noen er mer miljøbeviste en meg.  ;)

Tall fra 2011: 1% mer en all flytrafikk i verden.
http://www.vl.no/samfunn/databruk-like-forurensende-som-flytrafikk-1.58706

Schrodeigers katt fra 11.09.14 mener at dette er blitt noe bedre nå med like mye CO2 utslipp.
http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt/dmpv73001714/11-09-2014
http://www.thehindu.com/sci-tech/energy-and-environment/internet-emits-830-million-tonnes-of-carbon-dioxide/article4279734.ece
http://www.energuide.be/en/questions-answers/do-i-emit-co2-when-i-surf-the-internet/69

Kilder:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/regn-ut-co2-utslippet/a/155931/
http://www.paratluftfart.com/dreamliner-fact-sheet_9EiWk.pdf.file
http://no.avstand.org/Los%20Angeles
Horten
Model X90D (18.03.17)

SR

Kan tyde på at D-en står for automated driving (mangler dog en A......), hvis vi skal tro "lekasjene" på Bloomberg.  Men kan vel fortsatt håpe på at X-en treffes av "something else".

http://www.bloomberg.com/news/2014-10-03/tesla-said-to-add-popular-automated-driving-functions.html
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

PK

God tur Sigurdi...  Skulle ønske jeg kunne være med :)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Veggen

Sitat fra: sigurdi på søndag 05. oktober 2014, klokken 14:51
Ganske sikker at jeg ikke har sakt eller skrevet at jeg kjøper elbil pga miljø, og tror ikke du finner poster fra meg som sier noe annet heller. ;-)
Men liker å diskutere så bruker nok dette også i argumentasjon for elbil he he he

;) Godt tilsvar.
Men utslippsproblematikken er nå der uansett dine personlige motiver.
Du får i alle tilfelle ha god tur og rapporter for all del tilbake til oss som holder oss for gode til den den slags ekstravaganser.
Hilsen en Hortenser. (Ser du en blå P85+ i byen får du hilse på :) )

sigurdi

#42
Sitat fra: Veggen på søndag 05. oktober 2014, klokken 21:01
Sitat fra: sigurdi på søndag 05. oktober 2014, klokken 14:51
Ganske sikker at jeg ikke har sakt eller skrevet at jeg kjøper elbil pga miljø, og tror ikke du finner poster fra meg som sier noe annet heller. ;-)
Men liker å diskutere så bruker nok dette også i argumentasjon for elbil he he he

;) Godt tilsvar.
Men utslippsproblematikken er nå der uansett dine personlige motiver.
Du får i alle tilfelle ha god tur og rapporter for all del tilbake til oss som holder oss for gode til den den slags ekstravaganser.
Hilsen en Hortenser. (Ser du en blå P85+ i byen får du hilse på :) )

Blir nok en once in a lifetime opplevelse (blir første og siste turer så langt for en event).
Angrer kanskje litt nå, på at jeg er ganske impulsiv når jeg har lyst til noe, men går nok over på Torsdag kveld/natt.

Hilse skal jeg og det er svært lett å kjenne meg igjen når jeg er ute og lufter min 22 år gammel VW Carawelle 2.4 uten turbo og verdens styggeste blå/grøn farge, tror den må være camelon pga den holder på å gå over i brun.  ;D.
(Har sett en til med samme farge, men lenge siden nå, så mulig min er siste gjenlevende, ombygde 10 seter, var bare minibusene som hadde denne fargen)

Er egentlig ikke bil interessert, ser på det mer som et nødvendig onde for å komme seg fra A til B på en noenlunde økonomisk måte, med det vi har med oss av ting og tang.

Grunnen til at vi ikke har byttet ut den vi har for lenge siden er at jeg har hatt sansen for elbiler siden før Leaf kom på markedet og håpet i det lengste at denne kunne kjøpes og utføre vårt transport behovet, noe som dessverre ikke var og er tilfellet.

Andre biler som dekker vårt behov, synes jeg enten er for dyre, eller ser akkurat ut som den vi har (minus den brune fargen), som gjør akkurat samme jobben.

Sansen for elbiler er ikke primært pga miljø aspektet, men pga elektrisk fremdrift er suveren når det gjelder holdbarhet, vedlikehold, effekt ved lavt turtall, størrelse sammenlignet med effekt osv osv.

Elektrisk motor  og da spesielt AC motorens er en fantastisk oppfinnelse med levetid og egenskaper. 

Må innrømme at jeg er litt (men bare litt) smittet av miljø aspektet, dette er da også mye letter å bruke i diskusjon og argumentasjon for elbil, siden elmotorens fantastiske egenskaper gir liksom ikke same effekt.
Bensin og diesel motorer har jo vært i hundrevis av år og fantastiske til fremdrift blir det påstått. 
At ting må gå opp og ned for at en skal få en sirkulær bevegelse kan jeg bare ikke klare å få en logisk forklaring på og at det skal være det mest energi effektive.

Er med på at vi mennesker må gjøre noe drastiske virkemidler, pga alt vi gjør og tenker å gjøre får store følger for våre etterkommere og en gang må vi begynne for å komme i mål.
Men at dette må gjøres slik norge gjør nå er helt sikkert, normal personen (slik som meg) endrer ikke oppførsel dersom dette ikke lønner seg økonomisk og gir helst en økonomisk gevinst.

(Vi er som barn og hunder, en godbit eller gulerot er beste metoden for å oppnå målet, trenger bare større gullerot)

Jobber med noen av verdens beste 4 taktere, (medium speed 720 rpm), nyeste har motor virkningsgrad på 46% som da bare er slått av de store 2 takts motorene (70-100rpm)
Hoved service er ved 24000-36000h noe som tilsvare 1 million km+ om en regner om til km på en bil.
AC elektromotorene som både blir brukt til å drive pumper (kontinuerlig drift) og fremdrift av fartøyet blir det ikke gjort noe med.
Kanskje byttes lager AC motorene på pumper ved neste hoved service (da 2 millioner km), ikke pga de er slitt men pga at vi har tatt motor av for å overhale selve pumpen. ;-)

Vi har nok ikke helt normalt kjøremønster, siden det aller meste av daglig transport skjer primært med sykkel og fottøy.
Eks da eldstemann begynte å klage utpå høst/vinter at det var så glatt på veien og alle andre fikk buss kort, fikk han piggdekk. ;-)

Når det gjelder rapportering fra eventen er jeg redd det ikke skjer før jeg er tilbake på hotellet, min gamle arbeids giver ville vist ikke betale mobil regningen min lengre.
Har heller ikke klart å overføre mobil nummeret mitt til min nye mobil leverandør. (Har bare hatt tre måneder på seg)
Har forresten vært en fantastisk fin uke, uten mobilen som ringer og forstyrrer meg mens eg diskuterer på elbil forum.  8)

Men steiki nå er jeg langt på viddene.

Håper og tror Tesla på D-Dagen viser :

Model S med AWD og Auto Drive, samt se og prøvekjøre Model X Alfa versjon. (Evig opptimist)
Horten
Model X90D (18.03.17)

herr x

Sitat fra: sigurdi på søndag 05. oktober 2014, klokken 22:03Håper og tror Tesla på D-Dagen viser :

Model S med AWD og Auto Drive, samt se og prøvekjøre Model X Alfa versjon. (Evig opptimist)
Slik blir det nok! Det hadde ikke hvert snillt av Tesla å invitere kun de som reservert Signature X og siden ikke vise den frem. Du kan nok også regne med prøvekjøring ettersom eventet er på en flyplass. Mange som kommer har ventet i over 2,5 år på å få se bilen, så de må nok se til at de som har reservasjoner blir fornøyde med eventet.
Ønsker at jeg hadde kunnet bli med, men det er ikke enkelt å impulsivt reise med småbarn hjemme :(

D kan for øvrig også stå for "Dagen D" (D-day) hvor Tesla viser alt de har arbeidet på siden siste presentasjon for halvannet år siden. Dog lite sannsynlig ettersom Elon skrev "på tide å vise frem D" i sin tweet.
Model X, 90D

sigurdi

Ser ikke ut som flystripen blir stengt, da skulle det vært annonsert i flight plan.

Men den ene flystripen der P85D ble tatt bilde av var stengt samme dag som bildet ble tatt.
Godt mulig det blir vist film av P85D i full fart nedover flystripen.

Men plass til både prøvesitting og prøvekjøring er det inne på Tesla/SpaceX sitt område. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA