Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Priser service Trillingene

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 01. oktober 2014, klokken 12:40

« forrige - neste »

robikris

Har en Citroen Zero som jeg skal ta 20' service på, men da vi ikke har forhandler i Kristiansund, prøvde jeg å få tatt denne servicen på Peugeot i stedet..... Men det kunne de ikke utføre påstod servicemannen der, den måtte utføres på et Citroenverksted, og nærmeste er Molde som ligger 8 mil unna...
Høres merkelig ut for meg, er jo samme bilen som Ion?? Kanskje sjekke Mitsubishi og høre hva de sier....

TB

Det er pussig ja, spesielt med tanke på at Bertel O. Steen i mars 2015 kjøpte 100 prosent av aksjene i Citroën Norge.

http://www.dn.no/privat/dnBil/2015/03/12/1203/Bertel-O-Steen/bertel-o-steen-overtar-citron
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Kulturland

Det var någon som undrade över priser på service i Sverige. Jag har precis varit på ett års service med min Ion (2011 års modell lagerbil från Danmark) hos Hansons bil i Vänersborg och betalade 1964:-. Förövrigt den andra servicen de utförde, Peugeot har verkligen inte satsat på sina elbilar i Sverige.

AmocoCadiz

Sitat fra: Kulturland på fredag 04. mars 2016, klokken 20:16
Det var någon som undrade över priser på service i Sverige. Jag har precis varit på ett års service med min Ion (2011 års modell lagerbil från Danmark) hos Hansons bil i Vänersborg och betalade 1964:-. Förövrigt den andra servicen de utförde, Peugeot har verkligen inte satsat på sina elbilar i Sverige.
På 1 års service skal batteritest utføres, hadde de utstyr til det? Fikk du utskrift av verdiene på batteriet? Interessant å høre om siden du nevner bilen er fra 2011 og 1års service er utført nå i 2016 og må ha stått en god stund?

elektrolux

Kjøp et Clas Olson kWt teller og mål tilført kWt fra tomt batteri.

Bytt pollenfilter om bilen dugger, og smør opp dører og bevegelige deler på bremsene om felgene er varme etter en kjøretur.

Pengene du sparer kan du sette i banken og spare til neste "vedlikeholdsfrie" bil.  ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: elektrolux på fredag 04. mars 2016, klokken 22:17
Kjøp et Clas Olson kWt teller og mål tilført kWt fra tomt batteri.

Bytt pollenfilter om bilen dugger, og smør opp dører og bevegelige deler på bremsene om felgene er varme etter en kjøretur.

Pengene du sparer kan du sette i banken og spare til neste "vedlikeholdsfrie" bil.  ;)
+1

Bilene blir verdiløse etter noen års bruk likevel, ikke så dumt da å ha spart inn 20.000 på unødvendige servicer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

erik e

Verdiløse etter hvor mange år?  10 ? 15 ?  Kanskje 20 år.,da er mye penger spart.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

SteinHolstad

Skal inn til første års service på min 2015 imiev.  Pris hos Bilco Hønefoss AS som er Mitsubishi forhandler - Kr. 2100,- inkl. mva.

Dette da uten filter/visker.  Med filter og visker - 3216,- inkl. mva.

Bestilte da uten filter/visker da visker er fortsatt bra og filter fikk jeg tak i på ebay til Kr. 250,- inkl frakt.
2015 - Mitsubishi imiev

AppleKnocker

Nå husker jeg ikke eksakt hva sjekkpunktene/serviceskjema er for trilling, men for Leaf er det hovedsaklig å bytte bremseveske og pollenfilter pluss sjekk av mer eller mindre banale punkter. Smøring av bremser blir gjerne også pushet.

På fem år blir det 20-25' i serviceutgifter.
Alternativet er å få noen andre til å skifte bremsevæske, ta pollenfilteret selv (alle klarer det etter å ha sett instruksjonsvideo på youtube) og spraye bremsene med zinkspray. Da sitter man igjen med 4-5' i serviceutgifter over 5 år.

Hva angår garanti, så bortfaller den kun hvis det er en årsakssammenheng mellom ikke utført service og feilen som oppstår. Bevisbyrden for dette ligger hos forhandleren. I praksis betyr det at garantien sannsynligvis aldri vil bortfalle pga manglende service på en Leaf eller Trilling så lenge man sørge for å skifte pollenfilter og bremsevæske.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AmocoCadiz

Jokeren i elbilverden er vel spesielt fremdriftsbatteriet og tilhørende komponenter som OBC. På verkstedservice utføres batteridiagnose og test etter produsentens rettningslinjer.
Denne delen er i praksis vansklig å få utført av uavhengige verksted eller selv pga proprietert testutstyr.

I realiteten er nok denne batteri diagnosen heller uklart hva faktisk innebærer, og jeg har selv ikke fått testresultat skriftlig selv om jeg har bedt om det. Med app eller OVMS kan man nok få ut mye info av batteri tilstand og kapasitetstap.

Men på dette punktet kan importør nok hevde at hvis noe skjer med disse komponentene, og service ikke er utført på merkeverksted, at de vil kunne nekte garantirep. I tilegg kommer aspekt ved at garantidekning i realiteten varierer mellom forhandlere hvordan tolkes, i tilegg bruker noen forhandler feilbruk kortet, at man ladet feil ved for mange hurtigladinger eller i for varmt klima osv.

Og dette er jo komponenter som fortsatt er fantasipriset, batteri er vel ca 220000kr og OBC 75000 kr for tiden.

Så man må være villig å ta denne risikoen hvis man ikke gjør offisiel service.
Så har det jo vist seg å være problem med OBC og batteri på svært få trillinger, men andre bilmerker har tildels mye større feilrater.

AppleKnocker

Du har et poeng der. Hvis noe magisk faktisk utføres på batteriet, fylle på lurium eller lignende, så har forhandleren en case for at garantien kan bortfalle.
Hvis det er en ren diagnose/test så vil det kun avdekke problemer, ikke forhindre og da kan man ikke si at manglende diagnose er årsaken til feilen.
Leaf batteri testen som utføres hos Nissan er komplett verdiløs på alle måter, og vil garantert ikke medføre bortfall av garanti om den droppes.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

RolfM

Bestilte service på min iOn 2011, kun kjørt 25000km, hos BOS Stavanger etter innkalling fra dem. Spurte etter pris og fikk etterhvert tilsendt mail med prisoverslag kr 6654 inkludert OLJE til kr 1639 (!)
Er dette normalt?

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

MEM76

#73
Sitat fra: RolfM på torsdag 17. mars 2016, klokken 21:33
Bestilte service på min iOn 2011, kun kjørt 25000km, hos BOS Stavanger etter innkalling fra dem. Spurte etter pris og fikk etterhvert tilsendt mail med prisoverslag kr 6654 inkludert OLJE til kr 1639 (!)
Er dette normalt?

Citroën C-zero service-intervall under "normale bruksforhold"
Oljeskift reduksjonsgir: hvert 100000km/5år.

Prisen på gir-oljen har jeg ikke peiling på.

Oljetype : Mitsubishi genuine Dia-Queen ATF SP III
Mengde: 0.75liter
Pris per quart (=0,96liter) : $8.99
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

alda

Bøhm Auto på Kalbakken tar 1790,- for 1.års service på C-Zero uten bytte av pollenfilter. Pris inkl. filter ble oppgitt til "mellom 2700 og 2750"  ;D
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA