Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Priser service i3

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 01. oktober 2014, klokken 12:39

« forrige - neste »

motgang

Ble aldri tilbudt noe serviceavtale da jeg kjøpte bilen, jeg. Var det rutinesvikt fra selger, eller burde jeg ha spurt?

GelpMan

Sitat fra: motgang på mandag 12. september 2016, klokken 09:58
Ble aldri tilbudt noe serviceavtale da jeg kjøpte bilen, jeg. Var det rutinesvikt fra selger, eller burde jeg ha spurt?
Du kan be om Serviceavtalen helt frem til, eller når bilen skal inn på første service. Etter det jeg har forstått varierer prisen i forhold til Euroen da avtalen kjøpes fra BMW i Tyskland.

Jeg betalte ca 4600,-kr for 5år/100 000km  som da dekker min første og neste service på bilen. 5års avtale er litt tullete siden i3 har 2års intervall på service. Det skal også være mulig å utvide avtalen når bilen er på neste service.

Rollep

Sitat fra: GelpMan på mandag 12. september 2016, klokken 11:01
Sitat fra: motgang på mandag 12. september 2016, klokken 09:58
Ble aldri tilbudt noe serviceavtale da jeg kjøpte bilen, jeg. Var det rutinesvikt fra selger, eller burde jeg ha spurt?
Du kan be om Serviceavtalen helt frem til, eller når bilen skal inn på første service. Etter det jeg har forstått varierer prisen i forhold til Euroen da avtalen kjøpes fra BMW i Tyskland.

Jeg betalte ca 4600,-kr for 5år/100 000km  som da dekker min første og neste service på bilen. 5års avtale er litt tullete siden i3 har 2års intervall på service. Det skal også være mulig å utvide avtalen når bilen er på neste service.
Hvis det er slik det fungerer må det vel være best å vente med å inngå avtale til bilen skal inn på første service, da får man jo med seg 3 servicer i løpet av de 5 årene.
Eller er det noe jeg har misforstått her?
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

GelpMan

#183
Sitat fra: Rollep på mandag 12. september 2016, klokken 12:37
Sitat fra: GelpMan på mandag 12. september 2016, klokken 11:01
Sitat fra: motgang på mandag 12. september 2016, klokken 09:58
Ble aldri tilbudt noe serviceavtale da jeg kjøpte bilen, jeg. Var det rutinesvikt fra selger, eller burde jeg ha spurt?
Du kan be om Serviceavtalen helt frem til, eller når bilen skal inn på første service. Etter det jeg har forstått varierer prisen i forhold til Euroen da avtalen kjøpes fra BMW i Tyskland.

Jeg betalte ca 4600,-kr for 5år/100 000km  som da dekker min første og neste service på bilen. 5års avtale er litt tullete siden i3 har 2års intervall på service. Det skal også være mulig å utvide avtalen når bilen er på neste service.
Hvis det er slik det fungerer må det vel være best å vente med å inngå avtale til bilen skal inn på første service, da får man jo med seg 3 servicer i løpet av de 5 årene.
Eller er det noe jeg har misforstått her?
Bilen skal jo inn år 2-4-6-8 osv. Så da blir det vanskelig med service nr 3 (6år) avtalen varer jo i 5år. Vet ikke hvordan det fungerer med pluss avtale (eller hva det heter) som inkluderer deler. Da har man vel mulighet å få byttet bremser og skiver, hvis disse er slitt før oblikatorisk service... Men det vet jeg ikke noe om, da jeg ikke har tegnet denne avtalen. Tror det finnes 10år / 200 000km serviceplan også, Men siden du kan "videreføre" avtalen før den går ut trenger man vel ikke tegne denne ved første service tenker jeg. 

Min i3 2014mod har nå kjørt 60 000km og første service ble tatt ved kjørte 45 000km. Regner med at ved neste service er bilen oppe i ca 90 000 - 95 000km. Så for meg passer denne avtalen best (selv om det skulle existert en 6år/100 000km service ville ikke denne passet...)

Edit: i mitt hode gjelder avtalen som om den skulle være kjøpt med bilen ny. Mulig jeg tar feil her...?? Det er jo for meg antall km som setter en stopper uansett....

Bjørg Sveen Fjeldberg

Sitat fra: Bjørg Sveen Fjeldberg på søndag 11. september 2016, klokken 14:20
Hei igjen. Nå greidde jeg å komme inn for å svare under Priser Service i3. Jeg betalte for service 100 000 km eller 5 år da jeg kjøpte min i3 i september 2014. Betalte kr 4.920. I august 2016 var jeg på første service. Hos Stamsaas i Fredrikstad. Jeg har kjørt 22 000 km. Verkstedet byttet mikrofilter (kupe-filter), byttet bremsevæske, service kjøretøykontroll og service standardomfang. Jeg betalte ingn ting. Jeg måtte be spesielt om å få et oppsett på hva som var gjort. Fikk da en kopi av verktedets sericeordre. Her var det lagt inn pris på tilsammen kr 5.932,-. Jeg fikk en ny time for å bytte en bolt som BMW i Tyskland hadde gitt beskjed om. Jeg spurte hvilken bolt; det kunne kundemottaker ikke svare på. Jeg har time for å bytte bolt i morgen. Jeg spurte om hvordan bremsene så ut, det kunne kundemottaker ikke svare på. I morgen vil jeg be om en tilstandsrapport over bilen. Jeg er bl a interessert i å vite om batteriene har full effekt etter to års bruk. Jeg lader hjemme, har aldri hurtig-ladet.

Bjørg Sveen Fjeldberg

Nå har jeg vært og fått skiftet bolt til et feste til batteriet. Det er slutt på at man får snakket med verksmester eller bilmekanikeren. Da jeg spurte om yteevne/kapasiteten på batteriet etter to års drift, får jeg ikke annet svar enn at det er uaktuelt for meg å vite - da det er garanti i 8 år på batteriet. Da jeg kjørte bilen hjem fra verkstedet, skjønte jeg at programvaren også var gjort noe med. Jeg hadde fått engelsk språk. Dette fikk jeg selv endret tilbake til norsk igjen da jeg kom hjem. Rekkevidden vises også på en helt annen måte i min i3 nå. Fram til siste verkstedbesøk har min bil alltid vist ca 110 km ved oppstart etter full lading. Nå viser rekkevidden ved start ca 150 km. Den kan  etter en pen, rolig igangkjøring på ca 3 km, øke ytterligere til 175 km. Men etter en liten, kjapp tur i høy hastighet på E6,  raskt miste nesten 30 km rekkevidde. Vel, helt nytt for meg. Kundemottaker forklarte det med at programvaren antagelig var 0-et eller tilpasset min kjørestil.....?

Trond.m

#186
Det er noen som mener at en serviceavtale på 5 år gjelder i 5 år fra avtalen inngås. Så ved å vente 2 år, så får de 3 servicer i inkludert i avtalen.
Dette mener jeg definitivt både er ulogisk og feil. Avtalen gjelder fra bilens første registrerings-dato. Jeg tok et bilde av avtalen jeg fikk, og der står det klart hvordan avtalen skal tolkes. Bildet er desverre opp ned, men klikk på bildet så blir det riktig. Avtalen er for en 1-serie, så oljeskift er ikke så aktuelt på i3  :)

SE

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 10. september 2016, klokken 16:12
Slitte bremseklosser på I3 ?

Umulig spør du meg. Eneste gangen jeg trår på bremsen er under oppstart.  Vel, det har vel hendt ellers også, men det går mange kjøreturer mellom hver gang jeg "må" bruke bremsene.
Måtte bytte klosser på min i3 ved første service, ca 60000km. Enig, veldig merkelig.  Bilen er pendlerbil, lite trafikk , mikroskopisk aktivt bruk av bremsepedal. Ikke nok med det;  skivene er modne for utskiftning pga rust..  skurrer noe dette også for meg

tiger`n

Sitat fra: SE på søndag 04. desember 2016, klokken 13:14
Sitat fra: moonbuggy på lørdag 10. september 2016, klokken 16:12
Slitte bremseklosser på I3 ?

Umulig spør du meg. Eneste gangen jeg trår på bremsen er under oppstart.  Vel, det har vel hendt ellers også, men det går mange kjøreturer mellom hver gang jeg "må" bruke bremsene.
Måtte bytte klosser på min i3 ved første service, ca 60000km. Enig, veldig merkelig.  Bilen er pendlerbil, lite trafikk , mikroskopisk aktivt bruk av bremsepedal. Ikke nok med det;  skivene er modne for utskiftning pga rust..  skurrer noe dette også for meg
Noen sier at en god sjåfør bremser mye, personlig er jeg ikke helt enig, selv om jeg skjønner poenget.
Å bremse for mye er bedre enn å bremse for lite med tanke på slitasje og rust, du har nok rett og slett ikke brukt eller vedlikeholdt bremsene noe særlig bra. Jeg løsner bremsekaliper minst en gang i året for å rense og smøre opp ting der, god økonomi i lengden. Også lurt å ta en titt på slike ting når man bytter dekk 2 ganger i året, spyle skikkelig, sjekke tilstanden og kanskje smøre litt der det trengs. Koster litt skal man bytte slikt på verksted hvertfall, fikk tilbud på 4 lapper til min for skiver og klosser foran, og det er en liten bil. Byttet selv for 1400.

KapteinLefso

En god sjåfør bremser mindre. Alle kan klare å planlegge dårlig og dermed måtte kaste seg hardt på bremsene i siste liten. En god sjåfør klarer å tenke langt frem og tilpasser farten tidlig. Med så kraftig regenerering som i3 har så betyr det at bremsene nærmest er unødvendig tilleggsutstyr. Da blir det fort rust.
2017 BMW i3

tiger`n

Ikke alltid man kan forutse alle situasjoner, hender en idiot kaster seg ut på veien.
Da foretrekker jeg hvertfall å ha friske, blanke skiver og klosser, mot noen som er hjelrustet.
Jeg snakker ikke om å bremse konstant i flere kilometer lange bakker som jeg ser enkelte gjør, men å friske opp bremsene litt av og til, gjerne så dekkene skriker, da vet man at det skrubber.
Jeg planlegger godt selv når jeg kjører og har således slitt lite bremser, likevel måtte jeg skifte på rundt 90 tusen pga rust. Var nok ikke mange millimeterne med klosse som hadde gått, men syns faktisk skiva hadde slitt mer.
Tror dagens skiver er dårligere stål i, eller så er det mer salt. Originale skiver kan også være ganske dårlig, mange ganger har jeg kjøpt ettermarkedsdeler som holder betydelig lenger enn originale deler på biler.

Rollep

Sitat fra: Leif Erik Gullanger på søndag 04. desember 2016, klokken 18:15
En god sjåfør bremser mindre. Alle kan klare å planlegge dårlig og dermed måtte kaste seg hardt på bremsene i siste liten. En god sjåfør klarer å tenke langt frem og tilpasser farten tidlig. Med så kraftig regenerering som i3 har så betyr det at bremsene nærmest er unødvendig tilleggsutstyr. Da blir det fort rust.
En god og ansvarlig sjåfør passer på at han har bremser som virker optimalt den dagen han virkelig trenger dem. Da hjelper det fint lite å ha tilpasset fart og kjøring så til de grader at bremsene omtrent aldri har blitt brukt. Det er selvsagt spesielt viktig å ta en skikkelig brems etter å ha vasket bilen eller når det er regnvær. Selv tar jeg dessuten en ganske lang brems rett før jeg parkerer bilen slik at skivene er rimelig tørre.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

EinarV

Sitat fra: Rollep på onsdag 14. desember 2016, klokken 21:47
Sitat fra: Leif Erik Gullanger på søndag 04. desember 2016, klokken 18:15
En god sjåfør bremser mindre. Alle kan klare å planlegge dårlig og dermed måtte kaste seg hardt på bremsene i siste liten. En god sjåfør klarer å tenke langt frem og tilpasser farten tidlig. Med så kraftig regenerering som i3 har så betyr det at bremsene nærmest er unødvendig tilleggsutstyr. Da blir det fort rust.
En god og ansvarlig sjåfør passer på at han har bremser som virker optimalt den dagen han virkelig trenger dem. Da hjelper det fint lite å ha tilpasset fart og kjøring så til de grader at bremsene omtrent aldri har blitt brukt. Det er selvsagt spesielt viktig å ta en skikkelig brems etter å ha vasket bilen eller når det er regnvær. Selv tar jeg dessuten en ganske lang brems rett før jeg parkerer bilen slik at skivene er rimelig tørre.

Bare et lite tips, temperatur er en driver for korrosjon. Kan være lurt å ikke ha altfor varme skiver når du parkerer.
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Rollep

Sitat fra: EinarV på onsdag 14. desember 2016, klokken 23:25
Sitat fra: Rollep på onsdag 14. desember 2016, klokken 21:47
Sitat fra: Leif Erik Gullanger på søndag 04. desember 2016, klokken 18:15
En god sjåfør bremser mindre. Alle kan klare å planlegge dårlig og dermed måtte kaste seg hardt på bremsene i siste liten. En god sjåfør klarer å tenke langt frem og tilpasser farten tidlig. Med så kraftig regenerering som i3 har så betyr det at bremsene nærmest er unødvendig tilleggsutstyr. Da blir det fort rust.
En god og ansvarlig sjåfør passer på at han har bremser som virker optimalt den dagen han virkelig trenger dem. Da hjelper det fint lite å ha tilpasset fart og kjøring så til de grader at bremsene omtrent aldri har blitt brukt. Det er selvsagt spesielt viktig å ta en skikkelig brems etter å ha vasket bilen eller når det er regnvær. Selv tar jeg dessuten en ganske lang brems rett før jeg parkerer bilen slik at skivene er rimelig tørre.

Bare et lite tips, temperatur er en driver for korrosjon. Kan være lurt å ikke ha altfor varme skiver når du parkerer.
Det har du helt rett i Einar. Men jeg tror allikevel det er en god ide å få "strøket" av skivene før man parkerer. Det er en teknikk som ofte anbefales på forskjellige bilforum. Jeg har gjort det sånn siden Porschen min var ny og skivene fremstår fremdeles som nye og slitasje på klossene er helt normal. Håper jeg kan få samme resultat på min i3  :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Andey83

#194
Sitat fra: P85TMS på fredag 09. september 2016, klokken 21:36
Sitat fra: Andey83 på torsdag 04. august 2016, klokken 20:09
Andre med relativt lav km stand og gravrust på bremsene? Er spent på om dette blir en garantisak eller ikke:-)
Hvordan gikk dette? Måtte du bytte skiver?
Vi har også godt med rust på skivene. Skal ha første service hos Bavaria på Forus nå i Oktober. Kjørt ca 28kkm.
Klossene ser nesten nye ut.. Og jeg bremser hardt daglig. Samt drar i brekket inn mot rundkjøringer o.l. i 50-60km/t, så det er ikke liten bruk som er årsaken her. Hvis det er noe autobrems greier her, så tror jeg ikke det fungerer på min bil.

Det gikk heller dårlig. Bavaria mente rustet var innenfor "normalen". Men på nyttårsaften fikk jeg varsel i skjermen på at bremseklossene bør inspiseres, så nå er bilen inne til sjekk. Er spent på om de er utslitt, eller om det faktisk er en feil et sted.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA