Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo-Tjøme med e-Golf

Startet av Kone:Mor, søndag 28. september 2014, klokken 22:53

« forrige - neste »

Kone:Mor

Vi skal en tur fra Oslo til Tjøme i høstferien og lurer på om vi vil klare det med e-golfen. Ser at vi bare kan hurtiglade på Marienlyst i Drammen. Klarer vi det med RFID-brikka eller må vi ha noe annet siden det er grønn kontakt som det står på kartet?
Eller vil det lønne seg å kjøre til Moss og ta ferja til Horten?
Noen som vet om hurtigladeren på Marienlyst i Drammen er stabil og ok?

Håper noen kan dele erfaringer fra dette strekke.
e-golf sjåfør :-)
Oslo

olegregert

Jeg har kjørt til Nøtterøy uten problem med 30% igjen på batteriet. Jeg har E-UP

emil

Oslo er stort, litt forskjell på om det er snakk om Lilleaker, Holmlia eller Vestli.

Men uansett vil jeg tro at det skulle gå problemfritt uten lading hvis været er greit.

olegregert

Utfordringen er å avstå å kjøre i 120 km i timen på motorveien. Det er ok med 80-85 km og kjøre gamleveien og la de som har dårlig tid kjøre fort. da får du max ut av fullt batteri

leaf-newbe

Hvor langt er det i km? Greit at oslo er stort men tjøme er stort det å husk at det går til verdens ende.
Kjører du forsiktig bør vel du kunne greie 120km med en e-golf uten at jeg har erfaring med den. Spørsmålet er jo om du får ladet på tjøme og om du skal være der lenge nok til å sneglelade
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Baard

Sitat fra: nime01 på mandag 29. september 2014, klokken 08:00
CCS/Combo-laderen på Marienlyst har fungert fint de to gangene jeg har brukt den. Har bare sendt SMS før, men har nå kortet fra Grønn Kontakt (testes snart).

Dere bør klare turen fint uten lading om det ikke er full fart hele veien - men legg gjerne inn et kort stopp på Marienlyst for sikkerhets skyld :) Sjekk også http://jurassictest.ch/GR/ så kan dere legge inn avreise- og ankomstadresse selv  for å sjekke rekkevidde - den er temmelig nøyaktig.

Hvis du reverserer den ruta får du et helt annet resultat, så det kommer mye an på hvilken vei du kjører....Synes også den var slem med enkelte biltyper....
Renault Zoe, 2014

timingbeltkiller

Sitat fra: olegregert på mandag 29. september 2014, klokken 12:54
Utfordringen er å avstå å kjøre i 120 km i timen på motorveien. Det er ok med 80-85 km og kjøre gamleveien og la de som har dårlig tid kjøre fort. da får du max ut av fullt batteri
På 4 felts motorvei irriterer og hefter du medtrafikantene langt mindre med langsomkjøring enn det du gjør på 2 felts veier.

På den aktuelle biten av E18 kan du om vinteren når det kniper, kjøre hvor langsomt som helst.
Alle som vil forbi, kommer problemløst forbi.

På en 2 felts vei med ofte korte rakstrekninger blir det derimot kø allerede når du kjører likt med fartsgrensa på 80 eller 70. Du må oftest ligge på fartsgrensa + 10 for å følge trafikkstrømmen...
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Småfly

Sitat fra: Baard på tirsdag 30. september 2014, klokken 14:31
Sitat fra: nime01 på mandag 29. september 2014, klokken 08:00
CCS/Combo-laderen på Marienlyst har fungert fint de to gangene jeg har brukt den. Har bare sendt SMS før, men har nå kortet fra Grønn Kontakt (testes snart).

Dere bør klare turen fint uten lading om det ikke er full fart hele veien - men legg gjerne inn et kort stopp på Marienlyst for sikkerhets skyld :) Sjekk også http://jurassictest.ch/GR/ så kan dere legge inn avreise- og ankomstadresse selv  for å sjekke rekkevidde - den er temmelig nøyaktig.

Hvis du reverserer den ruta får du et helt annet resultat, så det kommer mye an på hvilken vei du kjører....Synes også den var slem med enkelte biltyper....

Det er noe feil med jurrasic på den ruta der. Har prøvd tønsberg-oslo noen ganger med den. Hvis du bare velger Tønsberg-Oslo sier den ca 25% igjen på leafen som stemmer ganske bra med virkeligheten. Hvis du istedet velger Tønsberg-Grunerløkka f.eks så har jeg -31%. Med andre ord bruker jeg et halvt batteri fra Oslo S til grunerløkka :)
Og to nabogater på Grunerløkka kan skille 30% på den turen, noe rart med jurassic i Oslo traktene...

Audigaudi

Sitat fra: Småfly på tirsdag 30. september 2014, klokken 16:32
Sitat fra: Baard på tirsdag 30. september 2014, klokken 14:31
Sitat fra: nime01 på mandag 29. september 2014, klokken 08:00
CCS/Combo-laderen på Marienlyst har fungert fint de to gangene jeg har brukt den. Har bare sendt SMS før, men har nå kortet fra Grønn Kontakt (testes snart).

Dere bør klare turen fint uten lading om det ikke er full fart hele veien - men legg gjerne inn et kort stopp på Marienlyst for sikkerhets skyld :) Sjekk også http://jurassictest.ch/GR/ så kan dere legge inn avreise- og ankomstadresse selv  for å sjekke rekkevidde - den er temmelig nøyaktig.

Hvis du reverserer den ruta får du et helt annet resultat, så det kommer mye an på hvilken vei du kjører....Synes også den var slem med enkelte biltyper....

Det er noe feil med jurrasic på den ruta der. Har prøvd tønsberg-oslo noen ganger med den. Hvis du bare velger Tønsberg-Oslo sier den ca 25% igjen på leafen som stemmer ganske bra med virkeligheten. Hvis du istedet velger Tønsberg-Grunerløkka f.eks så har jeg -31%. Med andre ord bruker jeg et halvt batteri fra Oslo S til grunerløkka :)
Og to nabogater på Grunerløkka kan skille 30% på den turen, noe rart med jurassic i Oslo traktene...

Det stemmer. Jeg fikk også samme resultat som deg fra østkanten av byen.

Kone:Mor

Takk for alle svar. Da må vi nok innom og lade på Marienlyst, Drammen. Men er det slik at vi må ha med egen kabel? Vi har bare 10A og 16A kabel i bilen og da går det jo for sakte.
e-golf sjåfør :-)
Oslo

emil

Sitat fra: Kone:Mor på tirsdag 30. september 2014, klokken 18:27
Takk for alle svar. Da må vi nok innom og lade på Marienlyst, Drammen. Men er det slik at vi må ha med egen kabel? Vi har bare 10A og 16A kabel i bilen og da går det jo for sakte.

Hurtigladeren har egen fastmontert kabel

Marecat

Med trillingen så sparer man ca 6 km rekkevidde ved å kjøre gjennom Holmestrand istedet for E18 hvis en kjører  i ca 90 km/t på firefelten , hender at jeg har uflaks med et par trafikklys, men det skiller bare få minutter i tid.

olegregert

Avstand fra Ris i Oslo til Verdens Ende på Tjøme er ca 13 mil.
Jeg kjører ikke motorvei men gamle E-18

Kone:Mor

#13
Nå er vi tilbake fra tur til Tjøme. Det gikk kjempefint! Vi kjørte fra Hellerud til Tjøme uten å lade! Vi kjørte på Continental vinterdekk nr 5.
Var spent på om vi klarte det samme på hjemturen med litt høyere hastighet og det gikk bra også. 
På bildet ser du status når vi hadde kommet til Bryn Brannstasjon på vei fra Tjøme i dag.
e-golf sjåfør :-)
Oslo

emil

Gratulerer, og egentlig ikke overaskende :)

Men igjen et bevis på at elbilene nå begynner å bli så gode at de kan erstatte det aller meste av fossilkjøring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA