Vil nettselskapene nekte 11/22kW hjemmelading?

Startet av KjellG, lør 27. sep 2014, kl. 15:11

« forrige - neste »

hgs

Sitat fra: Griffel på søn 28. sep 2014, kl. 15:59
Bor du i et nabolag med 230V IT distribusjon er det kanskje litt drøyt å forvente at en ombygging av hele nabolaget til 400V. Har du virkelig et behov for 11 eller 22kW er det vel ikke urimlig å skaffe en egen transf.

Nei, det forventer jeg ikke heller. Men jeg forventer at det bygges ut TN i nye boligfelt. Når så ikke skjer mener jeg det noen som ikke følger med i timen. Såpass synes jeg man bør kunne forvente av et nettselskap.
Men jeg skal skrive en klage på internett på ISDN-linja jeg antar ligger klar når vi flytter inn  :) 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Griffel

Sitat fra: hgs på søn 28. sep 2014, kl. 16:43
Sitat fra: Griffel på søn 28. sep 2014, kl. 15:59
Bor du i et nabolag med 230V IT distribusjon er det kanskje litt drøyt å forvente at en ombygging av hele nabolaget til 400V. Har du virkelig et behov for 11 eller 22kW er det vel ikke urimlig å skaffe en egen transf.

Nei, det forventer jeg ikke heller. Men jeg forventer at det bygges ut TN i nye boligfelt. Når så ikke skjer mener jeg det noen som ikke følger med i timen. Såpass synes jeg man bør kunne forvente av et nettselskap.
Men jeg skal skrive en klage på internett på ISDN-linja jeg antar ligger klar når vi flytter inn  :)
Jammen, da er vi jo enige da, huff.  :(
(men du får vel internett på fiber i et nytt boligfelt?)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Panduck

Sitat fra: sigurdi på søn 28. sep 2014, kl. 12:25
Men skal en ha behov for 11kW og 22kW lading, har en som oftes større batteri. ;-)

Ikke nødvendigvis, det kommer ann på bruk. For meg ville f.eks et 10kW "garasjebatteri" som kunne mate bilen min med ~10kW/h DC vært ekstremt nyttig (slikt kan ha chademo / ccs kobling ettersom det allerede er likestrøm, kontrollenheten er jo ikke så dyr.). Ikke alle trenger 11kW ladere fordi de skal lade mye, men fordi de trenger strømmen "litt kjapt"

Jeg er heldig og bor 5 minutter unna en Fortum lader (som faktisk fungerer bra), og det er en flott nødløsning å ha, men ikke alle er like heldige. For trenger man 22kW "av og til", og har et greit ladepunkt i nærheten, skal man vel lade mye for det det koster å sette opp noe raskt hjemme. Og hadde jeg hatt en Tesla, ville jeg faktisk aldri trengt mer enn 6A ladefart! (gitt at jeg hadde kjørt samme turer som jeg har gjort med LEAF'en, selvfølgelig....)

hgs

Sitat fra: Griffel på søn 28. sep 2014, kl. 16:50
Jammen, da er vi jo enige da, huff.  :(

Ja, va tråkigt  :)

Sitat fra: Griffel på søn 28. sep 2014, kl. 16:50
(men du får vel internett på fiber i et nytt boligfelt?)

Det spørs hvordan netteier definerer behovet mitt for hastighet. Noen er jo så frekke at de forlanger kapasitet nok til å se på film og høre på musikk på nettet. Hvis netteier mener at de andre i feltet klarer seg med dette har jo ikke vi heller behov for mer enn 128 kbit/s.  Da vil jeg tro vi selv må ta kostnaden for å legge kabel inn til hele feltet ;)

Nei, seriøst: Det er fiber. Men det at de bygger 230 V IT-nett i ett helt nytt felt er NESTEN like tåpelig som om de hadde bedt oss klare oss med ISDN. Det er jo ikke bare elbiler som driver dette, men også andre husholdningsapparater med høye effekttopper som ikke var vanlig tidligere.   

TMY reservasjon

tomrh

Sitat fra: hgs på lør 27. sep 2014, kl. 23:14
Vårt nettselskap MTE nektet iallfall oss å installere 32A 1-fas uttak for ladning av Tesla, selv om vi bor i ett område hvor antall elbiler kan telles på en hånd.
Hvordan ble dere nektet? Skal det være en søknadsprosess på dette? ???
Vi spurte bare elektriker om å sette opp et 32A enfas uttak ved siden av trefasuttaket da vi nylig fikk lagt inn trefas i garasjen, det gjorde han uten noe men.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

hgs

Sitat fra: tomrh på søn 28. sep 2014, kl. 18:05
Sitat fra: hgs på lør 27. sep 2014, kl. 23:14
Vårt nettselskap MTE nektet iallfall oss å installere 32A 1-fas uttak for ladning av Tesla, selv om vi bor i ett område hvor antall elbiler kan telles på en hånd.
Hvordan ble dere nektet? Skal det være en søknadsprosess på dette? ???
Vi spurte bare elektriker om å sette opp et 32A enfas uttak ved siden av trefasuttaket da vi nylig fikk lagt inn trefas i garasjen, det gjorde han uten noe men.

Elektrikere i området har fått beskjed av nettselskapet om at alle 1-faseuttak med effekt høyere enn 20 eller 25 A skal meldes fra om. Så må elektriker få tillatelse før man kan sette i gang.
Og der stoppet det.
TMY reservasjon

Nordtroms

Hva er problemet? Det er jo bare å sette opp en trefase 32A og bruke overgang til tofase. Kirkebø fikser sikkert. ;)
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

tomrh

Sitat fra: Nordtroms på tir 30. sep 2014, kl. 22:54
Hva er problemet? Det er jo bare å sette opp en trefase 32A og bruke overgang til tofase. Kirkebø fikser sikkert. ;)
Ja, en slik overgang er kjempeenkel å lage selv også. Bare å koble jord til jord og så plukke ut 2 vilkårlige pinner fra 3-fas støpselet som kobles til de 2 pinnene i enfas-støpselet. En 32A blå trefas hannkontakt kjøpes jo enkelt og billig på Biltema/Clas Ohlson/Jula, men 32A blå enfas hunn har jeg ikke sett til salgs over disk enda? (skaffet selv via kjentfolk..).
Stjørdal

sigurdi

Problemet er at det ikke er lov, så bruke dette til normal lading er overhodet ikke spesielt lurt.

Skulle det skje noe, sitter en med skjegget i postkassen, fare for avkorting i eventuel forsikring og sak fra kraftlaget.
Samt worst case anmeldelse, om det er personskade.
Horten
Model X90D (18.03.17)

KjellG

Meg bekjent er det ikke noe i veien for å kun bruke 2 av 3 faser i en 3-fasekontakt. Jfr byggestrømskasse: på inngangssiden 3-fase, på utgangssiden en mix av 3fasekontakt og tofase Schuko.

En annen ting er om kunden er konkret informert om at kontakten ikke tillates benyttet til kraftige en/to-faselast les elbillader.

sigurdi

Bruke en byggestrøms kasse er en annen sak, den har da som oftes egne kurser ut på de ulike alternativene.
Skulle en klare å finne en med 3 fas 32A inn og enfas 32 ut, og ikke bare 25 og 16 ut, er dette noe som kan brukes midlertidig, men ikke lov til permanent løsning.

Siden det ikke er lov å sette opp verken 32A trefas eller 32A enfas selv, må en bruke lokal ekektrikker som skal være informert om retningslinjene til lokalt kraftlag.
Han vil da informere kunden om hva som må søkes om og hva en slipper.
Monterer en da opp 32A trefas pga en slipper å søke, får så tak i en overgang til 32A enfas, er det ikke tvil at kunde gjør noe som han vet ikke er lovelig.
Betyr ikke noe om han bruker en lovelig kjøpt byggesentral for å få utført ugjerningen.

Er ikke selv elektrikker, men er stor forskjell på å gjøre noe i uvisse og bevist utføre eller oppfordre til å bryte lover og regler. ;-)

Overganger brukt i nøden, for å lade en gang på tur, er noe helt annet en å bruke løsningen som permanent ladeløsning.

Vil ikke tro at jkirkebo lager adapterene for at folk skal benytte dem til permanent løsning for den daglige ladingen hjemme.
Horten
Model X90D (18.03.17)

E_S

Sitat fra: sigurdi på ons 01. okt 2014, kl. 01:09
Bruke en byggestrøms kasse er en annen sak, den har da som oftes egne kurser ut på de ulike alternativene.
Skulle en klare å finne en med 3 fas 32A inn og enfas 32 ut, og ikke bare 25 og 16 ut, er dette noe som kan brukes midlertidig, men ikke lov til permanent løsning.

Siden det ikke er lov å sette opp verken 32A trefas eller 32A enfas selv, må en bruke lokal ekektrikker som skal være informert om retningslinjene til lokalt kraftlag.
Han vil da informere kunden om hva som må søkes om og hva en slipper.
Monterer en da opp 32A trefas pga en slipper å søke, får så tak i en overgang til 32A enfas, er det ikke tvil at kunde gjør noe som han vet ikke er lovelig.
Betyr ikke noe om han bruker en lovelig kjøpt byggesentral for å få utført ugjerningen.

Er ikke selv elektrikker, men er stor forskjell på å gjøre noe i uvisse og bevist utføre eller oppfordre til å bryte lover og regler. ;-)

Overganger brukt i nøden, for å lade en gang på tur, er noe helt annet en å bruke løsningen som permanent ladeløsning.

Vil ikke tro at jkirkebo lager adapterene for at folk skal benytte dem til permanent løsning for den daglige ladingen hjemme.

Om jeg f.eks. hadde installert en 22 kW (3x32A) hjemmeladestasjon med type2-kontakt for å lade min bil hadde den da trukket 32A på den ene av fasene og ingenting på de to andre, da bilen ikke har lader for noe mer enn 1-fas 32A. Man skulle likevel vært ganske kreativ for å klare å ta meg for noe som helst, vil jeg påstå..
:)

tomrh

Vel, noen av oss er mer opptatt av juss og frykt for at garanti/forsikringer ikke holder hvis man blir invers lottomillionær. Andre er mer opptatt av å få ting til å virke i praksis. Vi er litt forskjellig sånn.
Stjørdal

Griffel

Sitat fra: E_S på ons 01. okt 2014, kl. 07:42
Om jeg f.eks. hadde installert en 22 kW (3x32A) hjemmeladestasjon med type2-kontakt for å lade min bil hadde den da trukket 32A på den ene av fasene og ingenting på de to andre, da bilen ikke har lader for noe mer enn 1-fas 32A. Man skulle likevel vært ganske kreativ for å klare å ta meg for noe som helst, vil jeg påstå..
Om du kan installere en 22 kW (3x32A) hjemmeladestasjon med type2-kontakt er du tilknyttet et 400 TN nett, og det er da helt greit og lovlig plugge inn en bil med enfaslader.

Skal du derimot montere et 32A type 2 ladepunkt i et 230V anlegg (IT 7,3kW), er det snakk om en enfase tilkobling som nettselskapet har anledning til å si nei til, avhengig av de lokale forhold.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sigurdi

Men får satse på at ZapCharger kommer snart med stik produkt, slik at de som ønsker kan sette opp 11kW på IT net. :-) (32A 3fas til 400v 16A digital omformer)

Alternativet er jo å sette opp enfas 16, 20 (25A) som er mer en nok for de aller fleste og en slipper å søke lokal nettleverandør de aller fleste plasser.

Når det gjelder strøm og mekking på eget anlegg, er jeg skeptisk, pga konsekvensene kan bli så store om en ikke vet hva en holder på med.
Ikke riktig, (for høyt eller lavt tiltrekkinger moment) koblingsfeil, jordfeil.....
Er to dødsfall og et par branner her i kommune siste årene, der direkte årsak var hjemme mekking på elektrisk anlegg.
At en må forklare hvordan en skal utføre koblingen, så sier det seg selv at vedkommende som trenger informasjonen, ikke har god kunnskap om hvordan det elektriske fungerer.

Så ikke noe om at en må passe på tiltrekkinger om det er kobber kabler, at det er krav om niter ved bruk av flere kordelere en 7, hva dimensjon overgang må ha osv.
Så overgang fra 32A trefas til 32A enfas med 2.5mm2 er jo super og trygg permanent ladeløsning til å lade elbilen hver natt? ;-)
Bør ivertfall kjøpe overgangen av jkirkebo, eller elektrikker, slik at denne er fagmessig utført, og få Elektrikker til å sette opp 3fas kontakten.
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA