Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømtrekk

Startet av Warlock, torsdag 25. september 2014, klokken 23:44

« forrige - neste »

Warlock

Hei

Byttet 12V batteri i sommer, men jeg føler det trekkes litt frt ned, og frykter krypstrøm (eller at batteriet ikke var helt bra). Noen som vet hva strømtrekket er sånn ca på Thinken med tenningen av?


Go-carter

Det bør ikke være mye iallefall. Jeg har et batteri som er tappet helt ned en gang(stod med stereoanlegget m/bass på), er over tre år gammelt, og der merker jeg ingen ting. Stod med bakluka "oppe" i natt så kupelyset stod på, men ikke noe problem å få start i dag tidlig.

Det kommer sikkert noen med et fastisvar snart, men for meg høres det ut som noe som trekker mer strøm enn normalt. Noe ettermontert?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Warlock

Lite ekstra koplet til her gitt, i tilegg til den medfølgende bilstereoen er det kun en temperatursensor og spenningsmåler (for 12V batteriet).

Har nå målt strømtrekket til å være ca 0.2A (dette er uten stereoen), 0.01A av disse er spenningsmåleren. Dette virker ikke ekstremt høyt, noe under en vanlig kupélampe (som er 5W, ~0.4-0.5A). Likevel faller batteriet i spenning rimelig raskt etter fullading. Etter ca 8timer ligger ikke spenningen på batteriet på mer enn ca 12.6-12.7V (og trekkes dermed under 12V ved oppstart av bilen). Noe er muffens :P

Lynet

Hvilespenningen på et fullastet batteri er 12,72V. Hvis det dropper mye ved start er batteriet ditt sulfatert og må skiftes ut.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Warlock

Hmm. Ser ut til at fulladet batteri er ~13V men dette batteriet faller fort til 12,65V noe som indikerer "bør velikeholdlades" på Voltmeteret mitt. Men etter å ha testet gjennom hele helga faller spenningen ikke lavere enn 12,60V på ca 60timer , så da er nok dette nye batteriet ok selv om det har noe lav hvilespenning...
Det viser seg også at selv med toppladet batteri og laderen påkoplet trekkes 12V batteriet under 12V et svært kort øyeblikk rett før DC-DC-laderen i bilen slår inn, jeg hadde satt på en logging av laveste spenningsverdi og ble bekymret da jeg så verdiene var trukket lavere enn 12V. Det er nok som det skal være, selv om 0.2A sier at man egentlig bør lade batteriet i alle fall ca hver 5dag (enten ved kjøring, innplugging i strømnettet, eller en vedlikeholdslader) for å være sikker på å få start grunnet restkapasiteten på 12V batteriet da begynner å bli vel lav. Er vel flere som i alle fall på vinter har problemer når bilen har stått ei uke....

Lynet

Thinken trekker veldig lite strøm ved oppstart sammenlignet med starteren på en fossilbil.
Lading på 12V batteriet har du alltid både når du kjører og når 230V er koblet til.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Warlock

Sitat fra: Lynet på lørdag 04. oktober 2014, klokken 14:16
Thinken trekker veldig lite strøm ved oppstart sammenlignet med starteren på en fossilbil.
Lading på 12V batteriet har du alltid både når du kjører og når 230V er koblet til.

Jada, en startmotor trekker fort 12V batteriet fort midlertidig godt under 10V.
Det jeg nevnte om ladning var om man forlot bilen uten noen form for ladning (inklusive å ikke kjøre eller å plugge inn 230V).

Lynet

Da er zebrabatteriet tomt og nedkjølt lenge før du skal bekymre deg for 12V-batteriet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Warlock

Sitat fra: Lynet på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:30
Da er zebrabatteriet tomt og nedkjølt lenge før du skal bekymre deg for 12V-batteriet.

Har Litium-ion, holder seg i mange uker det ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA