Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbedringer og innspill til Nissan på Leaf

Startet av el-snorre, torsdag 25. september 2014, klokken 22:13

« forrige - neste »

ortodox

Neida det er jo noe de bør tenke på så klart,batteri slitasjen er 2% hvert år,derfor bør de ha en god plan for dette da søppelhaugene vil kry av el biler i 2030 :)

flux

#16
Inspill:

Continue to change the world and be as bold as you were back in 2010!

Use minimum a 32kwh battery in the 2016 model. Use a battery chemistry that can handle 3c charging up til 90% and also in cold weather.

Change to use the CCS charging standard in EU, and include 22kw AC charging + 100 kw fast DC.

Make a new distinct design, do not redesign the Leaf into a boring old ICE car look. People want to be part of a change, even the mass market.

Ebe

 Mye innvendig dugg på ruter og speil, dårlige lys (både fjern- og nærlys) og eneldige lyktespylere er det jeg syntes er mest kritisk til daglig bruk.

Så kommer selvfølgelig behov for en økt rekkevidde og ladehastighet.

Og så et desig som ikke skriker ELBIL!!
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Panduck

Sitat fra: muggost på torsdag 25. september 2014, klokken 22:33
At bilens selgere ikke vet hva de snakker om! Som fersk elbilkjøper ble jeg anbefalt av Nissan å droppe 6,6kw lader. Det angrer jeg veldig på i dag.

+1 +1 +1!!!

Dette irriterer meg grenseløst fremdeles. Jeg leste flere steder på nettet at LEAF kommer med 6.6kW lader. INGEN steder sto det at det var valgfritt. Selger gadd ikke en gang å fortelle meg om valget. Alt muligrart ble presentert av valg, men ikke det. Så, en mnd etter at jeg fikk bilen fant jeg ut at jeg kun hadde 3.3kW lader.

E_S

- Først og fremst - økt rekkevidde. Realistiske 25 mil under normal sommerkjøring, minst.
- Lader som kan nyttiggjøre seg minst 22 kW AC, men som også fungerer på IT-nett
- Teleskopratt
- Soltak i glass
- Ordentlig fjernlys
- Utvendige speil med vidvinkel (det hadde selv min Audi fra 1987..)
- Automatisk blendbare utvendige og innvendig speil
- Adaptiv cruisecontrol
- Gulvteppe i et materiale som føles av høyere kvalitet enn papp
- LED også i blinklys, ryggelys, tåkelys etc.
- Mulighet for å koble til bilen over 3G/4G/WLAN og ikke bare en SMS-basert løsning
- Stereoanlegg integrert med Spotify eller Wimp
:)

Panduck

Det er ett par ting som vil være vesentlige ved neste elbilkjøp

- Minst 300 km rekkevidde
- Minst 11kW AC lader, kan eventuelt erstattes med en godt priset bærbar chademo adapter.

Ellers må Nissan forstå at de ikke lengre eier markedet, og forstå at dersom de gjør ting som irriterer, har vi etterhvert fått en god del alternativ. Ellers er jeg enige med de som nevner bedre lys...

emil

Hvis det fortsatt er mulig å komme med forslag:

Justering av ladestrøm fra bilens meny som mange av de andre bilene kan nå. Jeg vil gjerne ha bilen tilkoblet med 16A kabel for å få så mye som mulig fra strømnettet ved forvarming, men trenger ikke å lade med mer enn 8-10A når bilen står over natta.

Arha

Endre oppsettet for forvarming av bilen, slik at den kun bruker tilgjengelig nettstrøm for å unngå tapping av batteriet.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Thomas Parsli

Sitat fra: Arha på fredag 03. oktober 2014, klokken 16:34
Endre oppsettet for forvarming av bilen, slik at den kun bruker tilgjengelig nettstrøm for å unngå tapping av batteriet.

Jeg ville foretrukket et "ECO" valg på forvarming -enkelte dager ønsker jeg en varm bil istedenfor noen km lengre rekkevidde. Å forvarme bilen fra -25 til +20 på 10A tar lang tid...
Klimaanlegget har jo en temperatursensor som kan brukes til å beregne om det er nødvendig å trekke strøm fra batteriet...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Lekebil

mulighet til å selv bestemme mengde regenerering i d / eco  (fra null til maks 8)
Rød 2013 mod. Japan LEAF
WHAT I say here, STAYS here

Flips

Er selv ikke Leaf-eier, men jeg syntes at grensesnittet til infotainmentsystemet på den er ganske dårlig laget. Spesielt tastaturet er veldig vanskelig å skrive på pga. veldig små knapper. 

Jan-Børre Olsen

Det som irriterer meg litt er "tilbake knappen" som er plassert litt langt inn i øvre høyre hjørne på skjermen. Fingeren treffer alltid plastrammen først. Ellers hadde en liten modernisering av touch grensesnittet hadde også gjort seg ift konkurrentene som har litt mer moderne look.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Hvorfor Nissan har så dårlig tiltro til batteripakken at de bare tilbyr 5år/100.000km garanti (vs for eksempel VW 8år/160.000km).

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

muggost


PerBear

Ultra-lav luftmotstand og lavere vekt for å gi 50% lengre rekkevidde med samme batteristørrelse  :)
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA