Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbedringer og innspill til Nissan på Leaf

Startet av el-snorre, torsdag 25. september 2014, klokken 22:13

« forrige - neste »

el-snorre

Har fått det privilegium å kunne gi tilbakemelding til Nissan på Leaf i et internasjonalt brukerforum. Etter over 50 000 km i min 1. gen. Leaf, elbilkunnskap og hovedsaklig observatør her på forumet, har jeg mye å melde tilbake. Dog vil jeg gi andre mulighet til å komme med tilbakemeldinger som jeg kan formidle videre.

Så hva er kritisk med bilen, eller alt rundt?
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

muggost

At bilens selgere ikke vet hva de snakker om! Som fersk elbilkjøper ble jeg anbefalt av Nissan å droppe 6,6kw lader. Det angrer jeg veldig på i dag.

At aircondition via mobil app ikke automatisk kommer på defrost.

At mobilappen OFTE er ute av drift. Denne er kritisk for meg.


FrodeK

Mye av det som vi 2012-eiere har vært misfornøyd med er forhåpentligvis blitt bedre på Englands-bilene. Men det handler jo mye om knirk, klikk, trege vindusheiser, dårlige spylere og elendig fjernlys.
Servicepriser er fremdeles et tilbakevendende tema, selv om noen har begynt å bevege seg nedover.
For egen del vil jeg si at Birger N Haug kanskje er Nissans største problem. Kan se ut som om de ikke har tålt suksessen. Høye priser, middels til dårlig service. Og ikke så rent liten arroganse når de konfronteres med egne feil eller mangler. Jeg er svært fornøyd med min Leaf, men kommer til å velge et annet merke/annen forhandler neste gang.

Powerflux

Har også 1. gen og  trege vindusheiser, dårlige spylere og elendig fjernlys samt dugg har vært til stor irritasjon.
Blodpriser på servicer bidrar heller ikke til å velge Nissan igjen.............
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Rio

#4
Denne har de fått før, men trenger kanskje å høre igjen:

Issue 01:
Fast charging takes very long time when batteries are cold in winter.
Usually fast charging from 0 to 80% takes around 20 minutes. However, in winter (with temperatures of maybe -10oC), fast charging can take around 3 times longer. This is very significant as range is reduced as electricity from the traction batteries is used for heating the car. This means one has to fast charge more often, and for longer.

Solution:
The Nissan Leaf already includes a heating circuit to stop the lithium batteries from being damaged by the cold. This switches on at about -20oC and off at about -14oC. The easy solution would be to re-configure the switch on point to maybe 0oC and the switch off point to around +10oC. This would let the batteries be fast charged in about 20 minutes, rather than 60 minutes, solving a big problem for many people.
It could be necessary to have this option selected from the central in-car screen and the app, so battery heating could be on when the car is plugged in, and/or when it is driving.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Issue 08:
Timer logic different in app and in car panel
The timer logic in the app (start climate control at a set time) is different from car panel timer (finish climate control at a set time). This is confusing.

Solution:
The two systems should use the same system (either start or finish time). In addition, when the car is plugged in:
a) The climate control should stay on for 30 minutes after the finish time, as driver will not always arrive at exact time.
b) It should be possible to set at least 2 timer points per day (e.g. start work, and finish work.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Issue 11:
"Climate controlled failed" if EVSE plugged in, but no power
If driver attempts to start climate control when the car is plugged in, but no voltage available, then a "climate controlled failed" error message is sent from car to app.

Solution:
Climate control should come on for 15 minutes.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Issue 12:
No Carwings app available for Android 3.2 or 4.0 on Google Play
The Carwings app is not available for newer versions of Android.

Solution:
Carwings app should be changed to run on Android 3.2 and 4.0.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Issue:
Large amounts of dew on INSIDE of windows when using pre-heating in the car, as it switches automatically to recirculate the air.

Solution:

Take inn air from outside e.g. 20% of the time, to expel the humidity. Blow hot air on front window to remove dew and snow outside.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

D9

- Spylerene er helt håpløse på 2014-modell også. Kjører man i over 60 så er det stor sjanse for at spruten går under vindusviskeren..
- Dårlige lys er kritisk
- Ikke-fungerende carwings er et veldig stort irritasjonsmoment når man er vandt til å bruke den. Kald bil da gitt, usj!!
- Savner teleskopratt.
- Adaptiv CC hadde vært digg
'14 Leaf
'15 Evalia

emil

#10
Timerstyrt lading/forvarming: Må være mulig med flere timere pr dag og mulighet for timerstyrt oppvarming også uten ladekabel tilkoblet (f.eks gitt SOC > xx%). Vet at man kan løse ting med Carwings, men så lenge den ikke er til å stole på så er det greit å ha alternativer. Også hvis man f.eks er i et område der det ikke er mobildekning.

Tidvis veldig lav 12V spenning påvirker bl.a lys (inkl dårlig ledningsnett), vindusheiser og vindusspyler.

Synes det må være mulig å kunne låse bil mens den står på "tomgang". Det går greit i min USA bil, men vistnok ikke på norske/europa biler.

Ryggekamera må enten sjules når det ikke er i bruk som på eGolf eller så må de få på plass kameravaskesystemet de har utviklet.

En ting jeg savner på nesten alle biler jeg har vært borti er forhåndsinnstillte klimainstillinger. Jeg vil kanskje ha en instilling når jeg starter opp og noe helt annet underveis. Et trykk på en knapp for forhåndsdefinert setting er mye tryggere enn å kikke ned og klikke seg runt til det nye oppsettet.

22kW(-43kW) 3fase lader i tillegg til IT-sikker 3.3kW/6.6kW enfaselader så man ikke går i Zoe-fella. Alternativt kombinert med CHAdeMO. Type2 ladekontakt for AC-lading uansett enfase/trefase.

Batterivarmer/kjøler for mer optimal bruk av hurtiglader.


... kommer sikkert på mer etterhvert...

Edit:
Varmetråder i frontrute. Selv om jeg synes de er veldig synlige på f.eks en golf er det ganske praktisk og kan sikkert spare en del på oppvarmingen av bilen.

Edit2:
Vet ikke hvordan det er i nyere og europa biler, men 12V eller alternativt 5V USB ladeuttak ved alle seter og 12V i bagasjerom.

ortodox

På min forrige bil så kunne jeg lukke/åpne vinduene i det jeg holdte inne låse/åpne knappen på nøkkelen dette savner jeg på min nissan leaf. Savner å kunne se i appen hvor jeg har bilen stående på kartet, at en ikke har mulighet justere grader på oppvarmingen via appen.Låse/Åpne bilen via appen. Panikk knapp er noe jeg savner altså jeg kan høre lyd fra bilen i de tilfellene jeg ikke finner den på parkeringsplass.


BE

Edruelige servicepriser hos merkeforhandler i Norge. Dette er ene og alene det som gjør kjøp av en fremtidig Nissanmodell uaktuell for meg.

Resten er til sammenligning bare bagateller jeg utmerket godt kan leve med.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

muggost

En annen ting jeg kom til å tenke på, som kanskje er off topic, er fremtidig batteribytte. Ettersom andre elbiler kommer med bedre rekkevidder vil jo dagens elbiler falle veldig i pris og bruksverdi. Jeg synes dagens rekkevidde til Leafen er noe kort (25 mil hadde gjort susen). Det er relativt stor sannsynlighet for at jeg vil bruke penger på å kjøpe ny batteripakke om 5-7 år dersom Nissan utvikler en oppgradering som kan etterinstalleres i dagens biler.

Off topic?

Kjell Leaf

Teleskop ratt er mitt største ønske for å bedre kjørestilling.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA