Kan sameiet kreve at jeg betaler ekstra fellesutgifter?

Startet av ElisaNord, mandag 22. september 2014, klokken 20:24

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. september 2014, klokken 21:38
Som sagt: Ta konsekvensene av valget om å bruke sameiets strøm til å lade elbilen uten avtale. Reaksjonen er allerede kommet, og de som fabler om å blånekte og henvise til advokat sier jeg bare lykke til med videre dialog med styret. Tar man en slik tone overfor styret når det er en selv som har misbrukt felles infrastruktur er man rimelig på bærtur.
Jeg kan ikke se at noen har foreslått å blånekte og henvise til advokat.

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. september 2014, klokken 21:38Som det påpekes - er man ikke ydmyk og løsningsorientert (nei jeg sier ikke at man skal godta 800kr/mnd eller noe slikt tull), blir resultatet en ting: du får ikke styret med på den løsningen du faktisk ønsker.
Jeg er enig i dette. Men det er greit å huske på at styret og trådstarter må være enig før det er snakk om å betale for lading. Trådstarter har tydeligvis tilnærmet null behov for lading i fellesgarasjen, altså kan trådstarter egentlig bare si "nei, dette er jeg ikke med på - jeg skal slutte å lade i fellesgarasjen og kommer ikke til å betale noen ting."

Men om trådstarter har lyst til å beholde muligheten for å lade i garasjen, så er den eneste veien frem å komme til en eller annen enighet med styret om en rettferdig fordeling av kostnader som henger til en eller annen grad sammen med faktisk forbruk. 2-4 ganger i måneden, kanskje 10 kWh hver gang, blir ca 300 kroner i året. Da er det absolutt maksimale trådstarter burde akseptere i området 100 kr/mnd, og helst ikke mer enn 50 kr/mnd.

Men det kan hende at styret vil ønske å ha egen måler - da får trådstarter vurdere om kostnadene med dette er verdt det i forhold til det minimale behovet for lading. Man kan også se dette opp i mot hvor lenge man planlegger å bo i sameiet. Kanskje 200 kr/mnd i 2 år er bedre enn å måtte betale 10.000 kroner i ny kurs med egen måler, og deretter betale 25 kr/mnd.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Og forresten - det er ikke misbruk å plugge inn en elbil i stikkontakt som er satt opp ved sin parkeringsplass med den faktiske hensikt at dette er til fri bruk for den som disponerer parkeringsplassen. Dette er bruk som er større enn det som var tanken bak stikkontakten, men så lenge det ikke er noen klausul i kontraktene/vedtektene rundt hva som er akseptabel bruk og hva som ikke er akseptabel bruk, så er det ikke misbruk.

Men styret kan så klart oppdatere vedtektene ettersom ny teknologi blir relevant. Da vil det som er "bruk" i dag kunne bli "misbruk" i morgen. Jeg ville anta at det nå har blitt en endring i sameiet til trådstarter, og om vedtektene ikke allerede er oppdatert så vil de bli det snart. Da er det eneste riktige å enten slutte å lade eller komme frem til en avtale med styret.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Panduck

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. september 2014, klokken 21:38
Som sagt: Ta konsekvensene av valget om å bruke sameiets strøm til å lade elbilen uten avtale.

Om hver parkeringsplass har strømuttak, antar jeg at dette er fordi de skal kunen brukes. Om en person har ladet elbilen sin ett par ganger, er det galt, men om en person bruker kontakten til motorvarmer hver dag, så er ikke det galt? Skal en person som skal støvsuge bilen søke om lov til å bruke sameiets strøm?

Om sameiet godtar bruk av strøm, og ikke har spesifisert noe spesielt om dette, kan ikke sameiet plutselig komme med en 800kr regning til en person bare fordi han har elbil, med den antakelsen at det har kostet masse penger. Dette er ekstremt uprofessjonel oppførsel fra styret sin side, det ryddige ville vært å tatt en prat med personen og spurt om ladebehov, og prøvd å få en avtale basert på reelt forbruk.

Det vil uansett være urettferdig for en elbilist at de med bensinbiler får gratis strøm til motorvarmer, mens han skal betale for strømmen til elbilen. Dette vitner om et markeringsbehov mot elbilister, som vi hele tiden ser.

sn0le

Motorvarmere trekker typisk 500-600W. Slenger man på en kupevarmer i tillegg så trur jeg vi snakker om totalt 2000W. Riktignok finnes det kupevarmere med 2100W, men er vel for de med spesielle behov.

2 timer med oppvarming av bil med motorvarmer og kupevarmer resulterer et forbruk på 4kWh.
2 timer kun med motorvarmer resulterer i et forbruk på 1kWh.

Hvis man regner med at forvarming av bil kun skjer i 3-4 måneder i året, 6 dager i uken så vil strømforbruket bli:
4kWh x 100 dager = 400kWh.

Støvsuging krever 1,5-2 kWh hvis du bruker en småkraftig støvsuger, og støvsuger i en hel time.
La oss si man gjør det en gang i uken hele året. Da forbruker man ca 100kWh til.

Totalt for støvsuging 1 time i uken og forvarming av bil med motorvarmer og kupevarmer 100 dager i året er da 500kWh.

Lading av elbil 6 dager i uken, med et forbruk på 10kWh pr lading forbruker 3.120kWh.

Hvor rimelig er det at de andre beboerne skal være med å betale for vårt drivstoff?

Det er en smal sak å få satt opp en egen måler (fastkoblet) hvis man ønsker å ha en rettferdig løsning.
Jeg betaler for strømmen jeg bruker, og de trekker tilogmed fra det gjennomsnittlige forbruket for de andre garasjene.
Så hvis jeg bruker strøm for Kr 530,- på to måneder, og de andre garasjene har brukt strøm for kr 30,- i snitt pr garasje, så betaler jeg kr 500,-
Lader jeg lite, eller ingenting, så betaler jeg mindre eller ingenting.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Griffel

Sitat fra: Panduck på onsdag 24. september 2014, klokken 11:05
Det vil uansett være urettferdig for en elbilist at de med bensinbiler får gratis strøm til motorvarmer, mens han skal betale for strømmen til elbilen. Dette vitner om et markeringsbehov mot elbilister, som vi hele tiden ser.
Drivstoff til bilen er et presonlig ansvar. Om noen andre er villig til å betale det for deg, (Arbeidsgiver, Offentlig, Sameie) er det selvfølgelig fint, men det er liten grunn til å bli sur om de sier nei. At minst en av de øvrige i sameiet føler det urettferdig å spleise på din strøm er forstårlig, men selfølgelig må ikke prisen være urimlig.

Enten får en forhandle et fornuftig fast sum. I en slik forhandling kan jo, om motorvarmer er akseptert bruk i dette sameiet, være et argument for en lav eller ingen pris. Å være med å betale for andres motorvarmere og samtidig få regning for et beskjedent ladeforbruk blir galt, men her vet vi vel ingen ting om sameiet og om det er regler rundt bruk av stikkontakt(er), eller om det er opplegg for motorvarmere i det hele tatt).

Blir en ikke enig om et fastbeløp er måler det enkle svaret.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Panduck

Sitat fra: sn0le på onsdag 24. september 2014, klokken 16:27
Hvis man regner med at forvarming av bil kun skjer i 3-4 måneder i året, 6 dager i uken så vil strømforbruket bli:

Om du leser det trådstarter sier, så er faktisk 400kW mer enn det han antar å komme til å lade for. Min kommentar var rettet mot en som mener at han "misbruker sameiets strøm". Mulig han gjør det, men da er det å koble en motorvarmer inn, også å misbruke. Jeg mener ikke at en elbilist skal forvente å kunne lade gratis hver dag på sameiets bekostning. Men å gi en person en regning på 800kr når han kanskje har ladet for 40kr, samtidig som det er ok for andre å bruke langt mer kW på motorvarmer, kan ikke være akseptabelt. Sameiet bør gjøre det klart at ingen skal sponses med strøm, hverken for elbil eller motorvarmer. Skal man bruke strøm i garasjen, uansett til hva, kan det installeres målere. Det er det eneste rettferdige.

Jeg er veldig glad for at vi har egne kurser fra hver leilighet ut i garasjene, så jeg slipper å være i den situasjonen.

Øyvind.h

Sitat fra: Panduck på onsdag 24. september 2014, klokken 21:05
Sitat fra: sn0le på onsdag 24. september 2014, klokken 16:27

Om du leser det trådstarter sier, så er faktisk 400kW mer enn det han antar å komme til å lade for. Min kommentar var rettet mot en som mener at han "misbruker sameiets strøm". Mulig han gjør det, men da er det å koble en motorvarmer inn, også å misbruke. Jeg mener ikke at en elbilist skal forvente å kunne lade gratis hver dag på sameiets bekostning. Men å gi en person en regning på 800kr når han kanskje har ladet for 40kr, samtidig som det er ok for andre å bruke langt mer kW på motorvarmer, kan ikke være akseptabelt. Sameiet bør gjøre det klart at ingen skal sponses med strøm, hverken for elbil eller motorvarmer. Skal man bruke strøm i garasjen, uansett til hva, kan det installeres målere. Det er det eneste rettferdige.

Jeg er veldig glad for at vi har egne kurser fra hver leilighet ut i garasjene, så jeg slipper å være i den situasjonen.
Du kan godt skrive "Øyvind.H" istedenfor "en som mener at hun misbruker sameiets strøm" (trådstarter antar jeg er en jente?).

Det er mange garasjer som fra gammelt av har stikk-kontakter for eks. støvsuging, drill, motorvarmer etc. Normalt utkommuniseres det da ved etablering av slike uttak at de er til for nettopp dette, og det kan også spesifiseres i husordensregler og/eller vedtekter. Informasjonen kan være gammel (dvs utkommunisert for 10 år siden når stikkene ble satt opp), men det fritar naturligvis ikke sameier for å undersøke hva stikket kan benyttes til. Det er gjerne mange stikk tilkoblet hver kurs, fordi blokkvarmer/kjølevannsvarmer trekker under 1kW og er påslått ganske kort. Den senere tid er det blitt mer vanlig med kupevarmere+batterilader i tillegg, men samtidig er det også blitt mer og mer vanlig med webasto.

Motor/kupevarmer kjører normalt ikke i timevis, og dersom forholdene er slik at forvarming er nødvendig (kald garasje) vil det nok også være behov for forvarming av elbilen. Leaf utnytter vel bortimot 16A fullt ut i minst 30 minutter. Tesla utnytter inntil 12kW effekt ved forvarming av batteri og kupe (tilsvarer tre 16A kurser). Eblil/fossilbil er dermed ikke veldig ulike på det punktet, og argumentet bortfaller. Du kan altså forvarme din elbil med nettspenning om forvarming var hensikten med stikkene, på lik linje med forvarming av fossilbilen. Lading er noe annet.

Der jeg har vært styreleder var jeg proaktiv og informerte relativt jevnlig i infoskriv om hva seksjonseiere måtte gjøre for å lade elbil. Dette for å unngå at sameiere etablerte egne løsninger, og for å lettere kunne slå ned på misbruk. Som det påpekes - styret må trå mer varsomt frem overfor misbruk dersom informasjonen ikke har vært god i forkant. Men styret må forbeholde seg retten til å korrigere bruk som avviker fra intensjonen bak etablert løsning. Vi oppdaget i min tid som styreleder kun ett tilfelle av etablering av stikk for lading av elbil, tilkoblet kursen for garasjelys. Denne ble krevet fjernet, noe seksjonseieren etterkom. Med titalls garasjeplasser rett under boenhetene vil det uansett aldri være aktuelt at beboere lader med schuko på permanent basis. Den risikoen ville jeg ikke tatt som styreleder, da styret juridiske ansvar er svært bredt om man først stilles til veggs.

Dersom stikkene som er satt opp er gamle og tiltenkt småelektrisk og en og annen motorvarmer så mener jeg fortsatt at lading av elbilen bør avklares på forhånd. Elbilen medfører høy belastning på infrastrukturen over lang tid, og kan ikke sammenlignes med høy effekt over korte tidsperioder (støvsuger, motorvarmer etc). Opplegg av dedikerte 16A kurser til hver parkeringsplass er en helt annen investering enn hva som er vanlig for slike stikk (mange stikk/p-plasser på samme kurs). Har sameiet etablert separate kurser til hver plass slik at anlegget er dimensjonert for vedvarende høy last på hver plass kan det være mer naturlig å anta at man kan lade bilen, men en bør fortsatt ikke gjøre det uten å avklare dette med styret først. Og jeg tviler som sagt på at et styre ville gått for en schuko-løsning for lading av elbil dersom garasjen ligger i tilknytning til seksjonene.

Jeg mener fortsatt at lading av elbil høyst sannsynlig ikke er i tråd med det stikkene var ment å brukes til, og at styret også opplever at ladingen ikke er i tråd med stikkenes hensikt. En kranglete tone vil antakelig medføre at lading i garasjen ikke lenger er mulig. En diplomatisk tone vil antakelig løse saken til beste for begge parter, og nei; jeg mener ikke at 800,- er en fornuftig pris for klattlading en kort periode så det kravet burde styret frafalle på eget initiativ.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Panduck

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 24. september 2014, klokken 21:42
Motor/kupevarmer kjører normalt ikke i timevis, og dersom forholdene er slik at forvarming er nødvendig (kald garasje) vil det nok også være behov for forvarming av elbilen. Leaf utnytter vel bortimot 16A fullt ut i minst 30 minutter. Tesla utnytter inntil 12kW effekt ved forvarming av batteri og kupe (tilsvarer tre 16A kurser).
...
Dersom stikkene som er satt opp er gamle og tiltenkt småelektrisk og en og annen motorvarmer så mener jeg fortsatt at lading av elbilen bør avklares på forhånd. Elbilen medfører høy belastning på infrastrukturen over lang tid, og kan ikke sammenlignes med høy effekt over korte tidsperioder (støvsuger, motorvarmer etc). Opplegg av

Denne debatten blir plutselig veldig lite interessant, og du snakker som en sann styreleder, og jeg håper jeg aldri ender opp i en leilighet der du styrer. Du skriver jo mye basert på antakelser. Med vanlig kontakt lader en LEAF på MAX 10A med medfølgende plugg, og om en 16A kurs ikke tåler dette, selv over lengre tid, skal ikke kursen ha 16A sikring. Selv om en Tesla kan lade med 12kW, gjør den ikke det når den er koblet i en vanlig kontakt, den kan stilles ned til 6A.

Hvor du får ting som "Leaf utnytter vel bortimot 16A fullt ut i minst 30 minutter" forstår jeg ikke. Den utnytter kun 16A dersom man har en kabel som tillater at den trekker 16A, og har man det, så trekker den da 16A i langt langt mer enn 30 minutter. Min LEAF trekker aldri mer enn 6A fra min kurs i garasjen, med kontakt som står fast i, for å forhindre at kontinuerlig inn & ut plugging vil slite på kontakten. Men med deg som styreleder antar jeg at jeg ville fått kjeft, uansett.

Panduck

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 24. september 2014, klokken 09:54
Og forresten - det er ikke misbruk å plugge inn en elbil i stikkontakt som er satt opp ved sin parkeringsplass med den faktiske hensikt at dette er til fri bruk for den som disponerer parkeringsplassen. Dette er bruk som er større enn det som var tanken bak stikkontakten, men så lenge det ikke er noen klausul i kontraktene/vedtektene rundt hva som er akseptabel bruk og hva som ikke er akseptabel bruk, så er det ikke misbruk.

+1 :P

Øyvind.h

Sitat fra: Panduck på onsdag 24. september 2014, klokken 22:23
Denne debatten blir plutselig veldig lite interessant, og du snakker som en sann styreleder, og jeg håper jeg aldri ender opp i en leilighet der du styrer. Du skriver jo mye basert på antakelser.
Hva i alle dager vet du om hvordan jeg opptrer som styreleder/styremedlem? Her sitter vi å diskuterer et tilfelle basert på tynn info, og vi er nødt til å gjøre antakelser. Det er naturligvis ikke slik jeg opptrer i styresammenheng. Det stilles høye krav til å opptre korrekt når du representerer andre enn deg selv :) Du må evne å skille snørr og barter. Hadde du bodd i et sameie jeg var styreleder i ville du opplevd et svært elbil-vennlig styre som ikke ville funnet på å opptre overfor trådstarter slik hennes styre har gjort. Vi ville stilt krav, men også informert proaktivt og lagt til rette for lading av elbil. Om du ikke ønsker et slikt styre lurer jeg på hva du kunne tenke deg :) Til info er det ikke normalt at et sameie har styremedlemmer som også sitter i styrer i milliardkonsern....

1. Det er intet problem å anskaffe en kabel til Leaf som trekker 16A fra Schuko, og ved forvarming vil bilen trekke strøm både fra batteri og nettet dersom du kun forer med 10 amp. Det er i hvert fall min erfaring når jeg har forvamet Leaf, men stemmer ikke det må du gjerne korrigere meg. Og hver forvarmings-sesjon går i 30 minutter, eller forvarmer den på ubestemt tid slik du antyder? Eller forstod du ikke at det avsnittet omhandlet forvarming? Effekten bilen benytter når den lader har jeg ikke beskrevet presist, men kun omtalt som vedvarende høy. Den kan fint være 16A fra schuko, men jeg vet Nissan tidlig justerte kladdene sine ned til 10A (fra tidligere 16A?)
2. Jeg vet godt hva Teslaen kan trekke da jeg selv har Tesla. Jeg vet også at den med letthet kan trekke 16A fra schuko (eller mer) ved å bruke en overgang, og at medfølgende schuko-adapter begrenser UMC til 13A. 13A lading i timevis er hva jeg vil karakterisere som vedvarende høy belastning. Om det er trygt eller ikke avhenger av kursens kvalitet. Er den eldgammel, underdimensjonert, irret og med slitte stikk stiller det seg annerledes enn om den er helt ny med god kvalitet og korrekt spenningstap ift. lengde.
Vi kan jo eksempelvis se på varmtvannsberedere som krever fast tilkobling dersom de trekker 2kW eller mer. En elbil som lader med 10 amp trekker ca 2,4kW (avhengig av spenning).

Edit: Hopper av diskusjonen her. Gidder ikke bruke tid på dette. Føler det viktigste var å oppfordre trådstarter til dialog og diplomatisk tone, og å advare mot å være kranglete og vrang når ønsket er å oppnå en god og permanent løsning. Styrets fremferd har jeg også sagt mitt om.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hgs

Regner da med at trådstarter kommer med en oppdatering etterhvert....?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Olemann

Er det slikt språk og slike toner Elbilforum nå skal tåle?  Håper ikke dette er den nye stil, men tilfeldig sleivspark og uryddighet.   Jeg har sluttet å lese VG's kommentarfelt for lenge siden, men trist å se at slik stil eller fravær av stil, nå også er kommet hit.
Har ikke lest hele tråden, men fant dette som et eksempel " ... jeg håper jeg aldri ender opp i en leilighet der du styrer."

Jaja, nye tider på nett er kommet til Elbilforum også skjønner jeg...

Trekkoppbil

Du må lese vedtektene.
Prisene, eller kostnadsfordeling, for parkering, bruk av fellesvaskeri, etc, må stå i vedtektene, hvis jeg tolker loven rett.
Jeg trur ikke styret kan finne på priser og sende regning uten hjemmel.

Panduck

Sitat fra: Olemann på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 12:03
Har ikke lest hele tråden, men fant dette som et eksempel " ... jeg håper jeg aldri ender opp i en leilighet der du styrer."

Jeg kom med den uttalelsen, og står for den. Ledere for borettslag som ser på seg selv som sjefer som kan bestemme det ene og det andre, har jeg hatt nok av. Norsk lov gjelder for sameier og borettslag, det for styreledere finne seg i. De kan ikke bare sende regninger til medlemmer uten hjemmel for det. Når noen får det til å virke som at jeg skriver at det er greit å "lade masse og stjele strøm fra borettslaget!" fordi jeg sier at det ikke er greit å gi en høy regning til en som knapt har ladet, basert bare på antakelser, er feil, blir det litt galt.

Å lade elbil for 20kr er ikke å stjele fra borettslagets strøm, noe mer enn å bruke motorvarmer for 20kr.

Utsagn som at det er ikke alle sameier som har "styreledere som også er styremedlemmer i store konsern" bare understreker det jeg sa...

Øyvind.h

Sitat fra: Panduck på onsdag 08. oktober 2014, klokken 11:49
Utsagn som at det er ikke alle sameier som har "styreledere som også er styremedlemmer i store konsern" bare understreker det jeg sa...
Nei. Det illustrerer bare at du ikke helt forstår at en av de du diskuterer med har litt mer styrekompetanse og styreerfaring enn hva som er normalt å finne i styret i et borettslag. Jeg er godt kjent med egenrådige medlemmer og ledere uten styrekompetanse, så jeg vet hva du sikter til. Men hadde du bodd i et sameie jeg ledet hadde du opplevd et løsningsorientert styre som er enig i at elbiler er kommet for å bli.

Jeg forstår at du ikke liker at jeg satt foten ned for omfattende lading med schuko, og at jeg ikke setter pris på mentaliteten "bruk først, spør etterpå". Men du må evne å lese innleggene som det de er: meninger basert på tynn info. En fatter naturligvis ikke styrevedtak basert på slik info. Mye tyder derimot på at trådstarter har å gjøre med et styre uten tilstrekkelig kompetanse, og når du skal oppnå resultatet man selv ønsker i møte med slike mennesker vet jeg hva som pleier å fungere best, og hva som fører til fastlåste konflikter.
VW ID4 GTX 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA