Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjørt - skuffet (edit - mer tilfreds etter ny tur)

Startet av Leaf_2014, fredag 23. januar 2015, klokken 12:38

« forrige - neste »

Leaf_2014

Mest over Møller Billingstad, men også over trekkraften i fart (+50).

Skal ut å kjøre en time og bilen har 21km igjen når jeg får den. 3km senere har den 9km. Kutter effekten når batteriet er så lavt? Kjørte i "Normal" modusen (edit: hoppet muligens rett tilbake i Eco++ pga lav soc).

Kjære Møller, slik skulle opplevelsen vært:
Ved ankomst, setter på varme fra app mens man kopierer førerkort etc. Kommer ut i varm bil med godt med strøm.

Slik var det: Selgeren tror ikke at det går an å varme uten å være tilkoblet strøm (hvilket ville være en dealbreaker for min del) Ifølge selgeren går det enormt mye strøm til dette. Skraper og skraper is. Må gå inn igjen for å varme oss. Sender meg så avgårde uten å advare om at den er nesten tom for strøm (kan bare kjøre en time du ...).

Noen som vet hvilken effekt varmeapparatet drar på maks? 2-3kW i ti minutter er jo forstyrrende lite sammenlignet med bateriets størrelse.
Leaf 2014

Råde

Det var en usedvanlig tafatt og lite fremoverlent forhandler...

Varmeapparatet suger 5-6kW i starten. Batteriene var kalde og har ikke varming. Bilen kutter effekten i flere trinn, og til slutt drastisk.

Selvfølgelig kan du varme uten å være tilkoblet strøm, men jeg mener du minst må ha 30% SOC.

Forhandlere jeg har vært borti har faktisk startet varme og ladet bil før jeg kom.
e-Golf | X75D

schcar

Har forsøkt meg et par ganger hos Møller Billingstad - helt siden dagens utgått Passat ble introdusert for sikkert 20 år siden, senere på verkstedet med min daværende Audi A6, nytt forsøk da jeg skulle kjøpe to nye Audier en Q5 og en A3. Siden har jeg kjøpt i Drammen eller Hønefoss (bytte A3 til e Golf). Har fortsatt min Q5 som jeg er meget fornøyd med.

Det er bare å konkludere en ting - hold deg vekk fra Møllere Billingstad med mindre du er like arrogant som de.

Når eGolf har mindre enn 30 Km igjen går den helt i sparemodus og det er kalt og ingen kraft, eller går den som ei kule. Herlig opplevelse og veldig bra med utstyr, men holder ikke så langt når det er virkelig kalt som nå. Lader hjemme og oftest på jobb (ikke avhengig av det), men det er primært en bil for byen.

Jeg forvarmer alltid samtidig som jeg lader for å spare batterikapasitet. Den trekker opp mot 6 KwH til oppvarmning i begynnelsen og det går ut over batteriet og dermed kjørelengden.

Lykke til med valget.
Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

Leaf_2014

Takk for god hjelp - som vanlig er de tekniske kunnskapene betydelig bedre her inne enn hos forhandlerne.

Ble oppringt av selger nå - positivt. Han mener den låser seg i Eco++ med så lav SOC, stemmer dette? Drar nok tilbake for ny tur til uka når de har fått ladet opp, bilen er jo fin med skinn og full pakke.

Begrenses også av kaldt batteri?

6kW på varmeapparatet i ti minutter blir jo bare 1kWh tapt, så til daglig blir dette løsningen på jobb hvor jeg ikke kan regne med å ha strøm. Dette er i og for seg uproblematisk, skal man langt får man bruke litt energi (egen sådan) på å finne en kontakt.
Leaf 2014

schcar

Det er korrekt at den låser seg på Eco+ ved 30 km tilbake og etterhvert når du nærmer deg "null" i Eco++. Da blir det kalt i bilen. 
Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

Leaf_2014

#5
Ga dem to timer til å lade og dro for ny tur. Mye bedre respons på wattpedalen, anti-spinn jobbet godt på glatta opp til 50-60. Sikkert morsom 0-50 på tørt føre, over 60 er det fremdeles ikke noen rakett akkurat, men for "urban kjøring" funker jo det vel greit.

Det skal innrømmes at jeg nok knotet litt første turen med å sette riktig kjøremodus. Må man trykke på modus-knappen først, så velge kjøremodus enten via skjerm eller knapp for så å lukke viewet på skjermen for å aktivere ny modus? Virker tungvindt, noe jeg gjør feil? Hadde det ikke vært mer naturlig om regen og kjøremodus hadde vært samlet i interfacet?

Nå er jeg over middels interessert i specs og hvordan ting fungerer, men er det flere enn meg som blir overrasket over hvor lite mange bilselgere kan om bilene de selger? Neste gang du passerer en flokk kyr, så stopp og kikk ei ku dyyyypt inn i øynene. Da innser du at det ikke finnes mye tanker inni der. Det er litt samme look'en mange bilselgere får når de får spørsmål som den jevne forumleser ofte har peil på.


Dette har jeg "lært" av selgeren idag:
- Varmepumpe er det ikke vits i, og det gir null merverdi ved videresalg
- E-Golfen har svært mye bedre rekkevidde enn i3 (19 vs. 12 mil)

Leaf 2014

4Matic Fanatic

Sammenlignet med en 525d, og forsåvidt 320'n min blir det noe tamt når du drar på i fart, men jeg syns det drar greit - fra 80-90 til 120 trenger du ikke lang tid og forbikjøring på motorveien er helt OK.

Fra 0-50 er det skikkelig gøy, da sliter piggfridekkene seriøst med festet på det føret vi har her nå ihvertfall.
Men dette er ingen Tesla, det er en liten, kvikk by/drabantby-bil og der er den topp.

nilskt

Sitat fra: Skjervesbu på fredag 23. januar 2015, klokken 18:19

(...) Neste gang du passerer en flokk kyr, så stopp og kikk ei ku dyyyypt inn i øynene. Da innser du at det ikke finnes mye tanker inni der. Det er litt samme look'en mange bilselgere får når de får spørsmål som den jevne forumleser ofte har peil på.
(...)

Haha!! Jeg har også møtt noen slike, men ikke når det gjelder e-Golfen heldigvis :-)
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

Råde

Sitat- Varmepumpe er det ikke vits i, og det gir null merverdi ved videresalg
- E-Golfen har svært mye bedre rekkevidde enn i3 (19 vs. 12 mil)
Møøøøøøøøøø
e-Golf | X75D

adseb

Ja det er fra sted til sted.
Jeg vil også dele opplevelsen min med E-Golf bestillingen.

Var først innom Møller Ryen for å bestille E-Golf, siden min gamle "fossil" bil kom også derfra.
Gamle selgeren har dessv. sluttet og fikk henvis til en ganske ung selger. Under samtalen om pris diskutering konkluderte selgeren med "Denne bilen er så poppulær at jeg kan selge til hvem som helst". OK! tenker jeg "da kan jeg kjøpe fra andre steder".

Neste dag, dro jeg til Møller Kalbakken.
Flaks at jeg fikk møt en som heter Frode Sveen.
Frode er en unik selger. Ikke samme som andre selger som prate bare "dritt" og vil bare selge.
Han er rask i respons, ærlig, svare med det han vet, ikke overdrive. Viktigst er at han kan ordne de fleste tingene for deg....
Anbefaler å ta en tur til Møller Kalbakken og snakke med Frode Sveen
http://forhandler.volkswagen.no/wip4/kontakt.epl?f=032&cat=1748

Hvis ikke jeg hadde møt Frode hadde jeg ikke vært eie av E-Golf nå.

Trenger du forsatt prøve kjøring med E-Golf? Kan bruke min + E-Golf prat :D bor i Oslo

PS! Det finnes amatører i alle slags yrke  ;D
E-Golf
Bestilt 08/2014 Levering 12/14

Jan-Børre Olsen

Absolutt. Nissan er jo berømt for elendig kundeservice men når jeg kom inn døra i Larvik og traff en selger der som heter Bård, ble det kjøp av bil tvert. En ganske ung fyr som ikke utgir seg for å kunne alt men heller ikke helt uten peil. Sier ting som det er og sist men ikke minst, kundeorientert. Sto med kaffekoppen i hånden 3min etter jeg kom inn døra første gangen. Fikset demobil(de har to demo Leafer) på et øyeblikk. Dessverre er det fryktelig mange dårlige selgere som skygger for de flinke derfor er jeg ekstra påpasselig med å skryte av de få flinke jeg vet om.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA