Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelader til e-Golf - pakken til VW eller kjøpe en annen?

Startet av BadaBing, lørdag 20. september 2014, klokken 20:37

« forrige - neste »

BadaBing

Forhandleren har en pakke for hjemmelader hvor du får en veggboks og oppkobling. Frem til nå har visst veggboksen vært fra Bosch, men ifølge forhandleren har de nå gått over til Siemens. Ledningen fra Siemens-veggboks til type 2 kontakten som skal i bilen er på 4 meter, og er for vårt bruk litt i korteste laget. Ser at det finnes en rekke veggbokser, f.eks. Saltoboks Type-2. Den har fem meter kabel - noe som er langt nok for oss.

Problemet er at forhandleren sier at hvis man kjøper en annen veggboks enn de selger i sin pakke, og noe skulle gå galt med laderen i bilen, da kan det hende at garantien ikke gjelder.

Hva skal en stakkar som ikke har innsikt i eventuelle forskjeller i veggboksene tro da? Er det spesielle tilpasninger i VW/Siemens sin veggboks som gjør at den kommuniserer bedre med e-Golf enn andre veggbokser? Er det forsvarlig å gå for en veggboks fra f.eks. Salto, og risikere at garantien går fyken? Er det virkelig noen spesiell risiko knyttet opp til disse veggboksene hvis de er installert av en elektriker med erfaring på å sette opp disse boksene (ref. listen med elektrikere på hjemmesiden til Salto)?

Uansett er det kjipt at det er momsfritt å kjøpe pakken til VW, mens det ikke er det hvis man kjøper den utenom. Forstå det den som kan...

emil

Veggboksene gjør ikke noe magisk med strømmen, i det øyeblikket ladingen har startet er det som om den var koblet rett på en vanlig kontakt så sansynligheten for at noe skal gå galt med laderen på bilen er minimal. Eneste måtte være hvis selve Type2 kontakten var av så dårlig kvalitet at den smeltet seg fast i kontakten på bilen, men det er også lite sansynlig. Uansett bør/må overspenningsvern og jordfeilbryter være montert i sikringsskapet ditt.

Var mye styr rundt Nissan for en stund tilbake da de også mente at garantien gikk hvis man brukte uoriginale ladekabler. Hvordan skulle eventuellt garantien bli når man bruker offentlige ladestolper med Type2 kontakt?

Tror du vil komme bedre ut med å finne et rimelig alternativ i markedet utenfor VW og da gå for noe som passer deg 100% og ikke bare 80%.

En ting du kan tenke på er at hvis du velger en boks med kun Type2 kontakt og ikke fast kabel er at besøkende biler med Type1 kontakt (som Leaf/Trilling/Soul/Focus) også kan få lade med en Type2-Type1 kabel. Du må da selv bruke din medfølgende Type2-Type2 kabel hver gang du skal lade og om den er lang nok vet jeg ikke.

Tekberg

#2
Denne ser ut til å være snedig:

http://www.e-station-store.com/en/15-portable-charging-stations
Feil bilde da denne viser type1, linken derimot går rett til type2 utgavene. Finnes både i 16 og 32 amper utgaver. E- golf håndterer ikke mere en 16 men det koster bare 30€ ekstra for 32 amper utgaven og da kan en jo benytte den på sin neste elbil også:-)
Denne kan også være kjekk å ta med på tur og en installasjonen er relativ enkel.
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017 solgt oktober 2019
X100 oktober 2019 solgt juni 2021
Model 3 juni 2021 solgt des 2023
Model Y september 2022
Polestar Januar 2024
Kia soul november 2018 solgt oktober 2022

Rio

BadaBing: Bare en liten oppklarende detalje:

På tross av hva noen selgere påstår, så er boksen ikke en "hjemmelader", men en "hjemmeladeregulator" (ladekladd, EVSE, osv.). Regulatoren forteller laderen i bilen din at laderen kan trekke 16 A.

(Med andre ord, den har samme funksjon som "ladekladden" på kabelen, bare at sistnevte sier 10 A.)

Så lenge laderegulatoren er CE-merket (og det må den være for å være lovlig i salg i Norge/EU), så bryter du ikke garantien. Det er jo det samme som når du lader andre steder.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

BadaBing

Takk for bra svar :-). Høres ikke ut som det er noe spesielt problem å gå for en annen løsning, så lenge man får satt opp utstyret av en god fagmann.

Googler ulike veggbokser nå, og fant en som ser bra ut hos www.elbilhjelpen.no (varenummer 31328). Noen som har kjøpt denne og har lyst til å dele erfaringer?

Lang kabel og god pris - men hvordan er kvaliteten på produktet ift f.eks. en Saltoboks eller Bosch/Siemens-boks?

Råde

Bare vent til på mandag. Da vil alle leverandørene her inne tilby sine produkter :)

Velg det som passer for deg. Som sagt her, så er de sikkert helt fine alle sammen (CE). Bare husk at du må ha et system som ikke har vanlig stikkontakt (Schuko) hvis du skal lade over 10 ampere. Dvs, enten må du ha ledning med kladd og industriplugg, eller så må du ha veggboks. Begge må du ha fagmann til å legge opp.

Selv har jeg valgt salto-boksen (prod av ABL-Sursum, samme som bosch setter sitt merke på) av hensyn til utseende, brukervennlighet og beskyttelsesgrad (IP54 - dvs tåler å stå ute). Det finnes billigere løsninger hvor kabel og kladd er en av de. Jeg ville ha fastmontert. Fagmann legger opp 20A kurs med god kabel.

PS! Type 1 mennesker som evt kom på besøk (kjenner ingen, og hvorfor skulle de snylte strøm på min parkeringsplass?) kan lade fra vanlig kontakt med 16A kurs ved siden av. Kjøper ikke ladeløsning til dem :)
e-Golf | X75D

bhts80

Hos Møller i Skien fikk jeg beskjed om å eventuelt kjøpe Saltobokser av et lokalt selskap. Ved bruk av andre bokser/kladder kunne det gå ut over garantien.

Så hva forhandlerene anbefaler virker ikke veldig konsekvent, men heller hva/hvem de har gjort avtaler med.



elektrolux

Vi har ved flere anledninger solgt ladestasjoner via bilforhandlere. Vi fakturer forhandler som så fakturer kunden. Slik kan også vårt utstyr anskaffes momsfritt.

En annen sak er at de aller fleste kan montere vårt utstyr selv, og slippe dyre regninger for elektrikker. Dette forde alt vi selger er portabelt eller semiportabelt og plugges rett inn i eksisterende stikk.

Veldig greit også ved bytte av ladeplass.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tekberg

Etter 17k km i Tesla, og tur fra Kristiansand til mo i Rana i sommer er det vesentlig at en velger en løsning som er så fleksibel som mulig. Da er som regel de semipotable løsningene og foretrekke, men en må da velge løsninger der hvor en kan endre kontakt type enkelt, samt enda viktigere for biler som ikke kan sette lade hastighet selv, boksen en velger må ha denne muligheten innebygget. E-stastion boksen som jeg har linket til er ett eksempel på dette og disse leverer også med overganger til shutco, og diverse industri plugger som også er innebygget sikring slik at sikkerheten taes vare på. Bolksen over ser ut til å være ce godkjent, samt at den har innstillinger i de fleste trinn opp til 32 A. Det en eller to andre leverandører her på berget som også tilbyr tilsvarende men som er litt mere klumpete og gjerne ikke like lettfattelige. E-station kommer også med egen brakett for oppheng både av selve boks og de 7 meterene med kabel som følger med. Overganger til andre stikkontakter kan en også få fra flere leverandører også disse fra e-station som da i tillegg er sikret med innebygget sikring, ellers så tror jeg de billigste og beste kommer fra kirkebø sin "Godteposen"...
Jeg har ellers ingen forbindelser til noen av disse leverandørene, og har selv benyttet både kirkebø og en annen norsk leverandør når det gjelder ekstra ladekabel. Jeg lader på 16 A og vanlig shutco og har aldri problemer med dette. Sjekket selvfølgelig at det ikke er varmgang i hverken kabler eller sikringer etter en tids lading. Har også " vill-ladet" en del i sommer og vært innen de fleste kontakttyper. Og tipset er derfor så mange kontaktyper som mulig, og så mange ampere justeringer som mulig! ( selvfølgelig til best mulig pris)☺
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017 solgt oktober 2019
X100 oktober 2019 solgt juni 2021
Model 3 juni 2021 solgt des 2023
Model Y september 2022
Polestar Januar 2024
Kia soul november 2018 solgt oktober 2022

EV - Driver

#9
Sitat fra: bhts80 på søndag 21. september 2014, klokken 08:37
Hos Møller i Skien fikk jeg beskjed om å eventuelt kjøpe Saltobokser av et lokalt selskap. Ved bruk av andre bokser/kladder kunne det gå ut over garantien.

Så hva forhandlerene anbefaler virker ikke veldig konsekvent, men heller hva/hvem de har gjort avtaler med.
Dette med at garantien forsvinner er bare tøys. Det eneste en slik boks gjør er å fortelle hvor mange ampere bilen kan trekke. All strøm og spenning går rett igjennom. Og hvordan skal Møller bevise at det er brukt en boks fra en annen leverandør? Sinuskurven ser akkurat lik ut på begge sider av boksen.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

Ohm

Smak å behag dette med boks, og det har med bruksmønsteret å gjøre. Jeg har valgt å ikke ha boks, den koster 10 lapper og lader ikke kjappere enn en kladd til 3000 som du får kjøpt på nettet. Til daglig bruker jeg orginalkabelen, den lader kjapt nok hvis man er hjemme ca 10 timer før man skal ut igjen. Dersom du har 16 amper, kan du være hjemme ca 6 timer før bilene er ladet opp.

Men Møller vil gjerne selge disse veggladerne sine, og det er greit nok. Ryddig og pent med kontakt på veggen. En stor ulempe ved å kjøpe boks, er du gjerne må kjøpe en 16 amp ladekladd i tillegg. For når du er ute på farten, å feks lader noen timer på et kjøpesenter, er det bedre å bruke en kladd som tar 16 amp, i steden for den som følger bilen som bare gir 10 amp.

Dette rådet fikk jeg av en kollega som har kjørt Leaf i 2 år, han mente at det ikke var nødvendig med fastmontert vegglader. På elbiler som kan kan lade vesentlig fortere med veggboks, eks tesla, så skjønner jeg det. En annen bekjent har en Tesla P85, han har en boks som gir 4 mil i timen. Men han ville aldri fått ladet opp teslaen sin over natten på vanlig 10 eller 16 amp, så her måtte det veggboks til.

Men, alle må jo velge selv hva de vil og hva de liker.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

vikingbil

#11
Sitat fra: Ohm på søndag 21. september 2014, klokken 21:23
Smak å behag dette med boks, og det har med bruksmønsteret å gjøre. Jeg har valgt å ikke ha boks, den koster 10 lapper og lader ikke kjappere enn en kladd til 3000 som du får kjøpt på nettet. Til daglig bruker jeg orginalkabelen, den lader kjapt nok hvis man er hjemme ca 10 timer før man skal ut igjen. Dersom du har 16 amper, kan du være hjemme ca 6 timer før bilene er ladet opp."
Jeg synes dette med lading er vanskelig. Det er så mange forskjellige meninger og påstander. Møller sier til meg at hvis jeg plugger originalkabelen i en stikkontakt med 16 ampere kurs så lades ikke bilen hurtigere enn med en 10 ampere kurs fordi det er en begrensning i kabelen. Jeg skjønner derfor ikke hva du mener med at det går hurtigere når du kobler originalkabelen til en 16 ampere stikkontakt. Kan du klargjøre dette for meg?


Kent

Sitat fra: Råde på lørdag 20. september 2014, klokken 22:38
PS! Type 1 mennesker

Ikke nok med at det er a og b mennesker, nå finnes vi i både type 1 og type 2 også :)


Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Rio

Sitat fra: vikingbil på onsdag 01. oktober 2014, klokken 21:16

Jeg synes dette med lading er vanskelig. Det er så mange forskjellige meninger og påstander. Møller sier til meg at hvis jeg plugger originalkabelen i en stikkontakt med 16 ampere kurs så lades ikke bilen hurtigere enn med en 10 ampere kurs fordi det er en begrensning i kabelen. Jeg skjønner derfor ikke hva du mener med at det går hurtigere når du kobler originalkabelen til en 16 ampere stikkontakt. Kan du klargjøre dette for meg?



Først må man få begrepene i orden. :)

Man har én kabel med en Schuko-kontakt (altså, standard jordet kontakt, slik du har på kjøkkenet) som har en laderegulator i kabelen. Denne begrenser strømmen til 10 A (uavhengig av hvilken sikring er i kontakten i veggen). Dvs. at laderen i bilen blir fortalt at den ikke kan trekke mer enn 10 A (dette gjøres for å beskytte Schuko-kontakten). Denne kabelen kan brukes på "gamle" ladestolper og offentlig parkeringsplasser.

Så har man en "type 2 til type 2"-kabel, som ser lik ut i begge ender (sånn ca), og ikke har noen boks i midten. Denne lar laderen i bilen trekke 16 A, men det krever en boks på veggen med type 2 uttak. Disse boksene blir ofte feilaktig referert til som "hjemmelader", og noen har kabelen innebygget. Denne kabelen brukes også til de nye Type 2 ladestolpene.


Hvis du har en 16 A kurs (helst 20 A), så kan du skifte ut Schuko-kontakten med en blå 16 A CEE-kontakt, og kjøpe en kabel med en 16 A laderegulator. (Altså, en 16 A versjon av den øverste kabelen.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ohm

Sitat fra: Rio på onsdag 01. oktober 2014, klokken 21:41

Hvis du har en 16 A kurs (helst 20 A), så kan du skifte ut Schuko-kontakten med en blå 16 A CEE-kontakt, og kjøpe en kabel med en 16 A laderegulator. (Altså, en 16 A versjon av den øverste kabelen.)
Enig i at det er best med CEE kontakt, men det går helt fint og er lovlig såvidt jeg vet, å lade med vanlig stikkontakt og 16 amper ladekladd. Du finner mest 16 amper kurser i de offentlige stolpene, og da er det jo dumt å komme med CCE kontakt, i såfall kan man lage en adapter. Skal legge ut bilde av opplegget mitt i morgen. Hjemme holder det med 10 amper, med mindre du ikke har ca 10-13 timer hvile på bilen før du skal ut på langtur igjen. Kjører du ned til ca 4-5 mil i rest, tar det ca 10 og uansett aldri mer enn 13 timer å lade på 10 amp med medfølgende kabel.  VW vil selge deg en ladestasjon til hjemmebruk, som gir 16 amper. 10 lapper for den, gjør akkurat samme nytten som en ladekladd med 16 amp til 3 lapper, bortsett fra at kladden kan du ta med deg ut på tur å få litt kjappere lading ute.
Best av alt: Ladeveggboksboks 16 amper hjemme til 10 lapper
Kabel i bagasjen med 16 amp kladd 3 lapper
Orginalkabel 10 apm i reserve.

Fritt valg.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA