Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ombygging av motorsykkel til el-drift

Startet av Termit, fredag 19. september 2014, klokken 18:22

« forrige - neste »

Termit

Takk for det offpist :-)

Spennende løsning du har laget hjemme også!!

Hvor lett er det å få tak i slike batteri da? Jeg trenger eventuelt bare 12, skal kjøre 48V, og vil ikke kjøpe en hel pakke. Kommer litt an på pris også. Winston sine 60Ah koster ca 85$ stykket. De er 3.2V og trenger da 16 stk.

offpist

#17
Hver modul inneholder 4 celler koblet 2 i serie og 2 i parallell.
Så med 6 moduler så har du faktisk allerede en 48V 66AH batteripakke.
Har du plass til 12 moduler så er vi på 48V/132AH.

Hver modul er 3,5 cm tykk og 22,3 cm bred og 30,3 cm dyp. (vekt 3,8KG).
Så en 12 modul batteripakke vil være 42CM høy, 22,3 CM bred og 30,3 cm dyp.
Totalvekt 45,6 kg for 132AH og 22,8KH for 64 AH.

Winston pakkene er 6,1 cm tykk, 11,5 cm bred 20,3 cm dyp .(2,3 KG)
Så en 16 modul batteripakke blir 97,6 cm høy, 11,5 cm bred og 20,3 cm dyp.
Totalvekt 36,8 KG for 60 AH.

Du får måle litt å se Hva som passer best inn også men det ser ut som om Leaf pakken vil passe bedre for du har mye å gå på i bredden men kanskje ikke så mye i høyden. Helt klart en fordel om ikke batteripakken stikker ut under rammen..

Har 2 stk komplette batteripakker nå (2 X 48 moduler) som jeg kjøpte på fredag, men begge er solgt allerede. Vil ikke oppgi kilden min, men de er ikke fryktelig vanskelige å skaffe.
Og jeg får garantert inn flere i løpet av vinteren.

Du betaler altså 9248 kr for WINSTON batteripakken (+frakt og mva).
12 Leaf moduler blir kanskje litt billigere og dobbel kapasitet.
Nå selger jeg helst komplette batterier pakker men andre har også spurt etter løse moduler så det kan også la seg gjøre.

Miljøaspektet med gjenbruk er jo alltid positivt.
Og godkjenning burde strengt tatt heller ikke være noe problem.. Er teknologien ok i en bil burde det også være ok i en motorsykkel.

Også er det jo lett for folk å relatere til "den drives av en batteripakke fra Nissan Leaf".

Batteripakken fra Leaf trenger å beskyttes vann og skitt. Så det kan bli nødvendig å sveise til en lukket batterikasse. Det tror jeg nok er lurt å ha uansett, og man kan bygge BMS inn i denne kassen og dermed er kablene mellom BMS og batteriene beskyttet også.

Det ser man i  alle elbiler, Leaf, Tesla etc.. BMS og batteriene ligger sammen i en kasse.
På en leaf er det 98 kabler mellom batteripakken og BMS, alle uten sikringer.
Det hadde vært rimelig farlig om BMS da lå i en annen plass i bilen og den pølsen med kabler ble revet av av i en ulykke eller under vedlikehold.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Termit

Tusen takk for utfyllende svar :-)

Jeg har tenkt til å bestille batterier snart, slik at jeg kan komme meg enda videre i byggingen. Men disse Leaf batteriene kunne vært interessante... Si gjerne ifra hvis det byr seg en mulighet til å kjøpe løse moduler!

Termit

Liten oppdatering...

Kvelden har gått med til å lage en batterikasse på målene til Winston batterier, gir meg en ide om hvordan det blir med plass til resten av komponentene :-) I og med at tanken er så høy blir det et hav av plass til resten!

Begynte å se litt på plassering av en del elektriske komponenter som jeg skal ha i bokser også... Blir litt puslespill å få det mest mulig strømlinjeformet og pent.


Termit

Det har blitt gjort litt diverse siden sist... Batterikasse har blitt delt i to, 6 batterier i den ene og 10 i den andre. Da får jeg den litt høyere opp, og så ble det litt penere å se på :-)

Har montert type 2 kontakt i gamle påfyllingshullet i tanken, og rundt kontakten blir det en LED-ring som viser at det lader. Ikke helt ferdig, men godt igang... Filmet løsningen ;-)


http://youtu.be/svoTlvSImRo


EXCEL

Dette ser ut til å bli meget bra!! Er den blå ringen selvkomponert? Legg gjerne ut detaljerte bilder av løsningen  :)
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Termit

Lenge siden en oppdatering her nå... Har litt mange prosjekter på gang i vinter ;-)

LED-ringen rundt ladingen er kjøpt, samt en liten krets som styrer pulseringen.

Det har gått med mye tid til fabrikering av diverse deler, i all hovedsak til batterikassen med fester og også fullføring av motorfestet. Gjenstår litt sveising, og en del pussing... Så fort det er gjort begynner jeg å legge opp litt elektrisk, plassere komponenter i bokser og koble det sammen. Batterier og lader blir bestilt i løpet av februar.

Legger med noen bilder av den. Har integrert to brytere i tanken, også med blå LED-ringer, de er til start og forover.

Termit

Produktiv kveld idag :-)

Nesten ferdig med alle fester til batterikassa, så skal den pusses og gjøres pen. Forsøker å planlegge hvor jeg skal montere de ulike komponentene... Tror det blir i nærheten av sånn det er på bildene. Boksen på venstre side vil huse hovedsikringen. Under boksen nærmest i bildet vil det monteres et 12 volt batteri, og under setet veldig langt frem vil batteriladeren sitte.

Kommer til å bruke en gammel ZTE mobil som instrument, koblet med bluetooth mot EMUSen. Viser bare dummy-tall på bildet ;-)

Tror det kan bli moro!

valvolainen

Flott å se at du er godt i gang, følger spent med!

kalleo

Hur går det med bygget? Fölger med spenning  :)

Termit

Det jobbes i kulissene :-)

Har holdt på en del med ledninger, samt gjøre ferdig fester til batterikassen. Denne uka dukker batterier og lader opp, og da begynner oppkoblingen for fullt :-)

Har fått testet mobilen jeg skal bruke somm instrument opp mot EMUS'en på blåtann, og det funket smertefritt. Bare resten av oppkoblinga av den igjen ;-

Ny oppdatering med bilder igjen om ikke altfor lenge...

elektrolux

Venter i spenning. Ser veldig bra ut så langt. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Termit

Produktiv dag i garasjen i dag, selv med litt motgang :-)

Siden valget fallt på noen andre batterier en tenkt ble jeg nødt til å bygge om nesten hele batterikassen. Nå passer kassen til batteriene, og jeg fikk startet oppkoblingen. Alle batteriene er nå koblet opp med EMUS moduler, styring i mellom og styring mot EMUSen. Glemte så klart lader til PCen og USB kabel, så da fikk jeg ikke testet og satt opp EMUSen idag.

Laderen, TC 1,5kW med CAN-styring, har fått plass under setet i egen kasse. Den bør gi kort ladetid og god kontroll på ladingen av batteriene sammen med EMUSen.

Satser på å få koblet opp resten neste gang, og også få testet at alt fungerer som det skal :-)

edyrli

Interessant å følge med på.
Har du planer om å skaffe deg programmerings interface til Curtis? Jeg la merke til når jeg hadde revaen at effekten avtar ganske mye når man kommer opp i fart. Jeg lurer på om det hadde vært mulig å endre på noen parametere for å holde effekten litt høyere opp i hastighet.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA