Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

elbilfakta.no - forslag til innhold og oppbygging

Startet av cra, fredag 19. september 2014, klokken 13:40

« forrige - neste »

cra

Denne posten vil kunne oppdateres med nytt innhold for å ha en oppsummering av tråden lett tilgjengelig.

@satheesh.net har opprettet domenet elbilfakta.no som pr i dag peker mot elbilwiki. Tanken bak domenet er slik jeg har forstått det å samle fakta med gode referanser, slik at vi kan bygge et "bibliotek" med fakta om elbil til bruk i diskusjonsforum etc. I denne tråden kan vi komme med forslag til hva som bør være med, hvordan vi bygger de topp, etc.

Jeg starter med et par:

1. Alle påstander bør ha lenke til gode referanser. Slik kan vi unngå at elbilmotstandere avfeier med "Det sier alle som kjører elbil" e.l.

2. Forslag til en "kortstokk" som er kortfattedee små artikler (a'la faktabokser i avisartikler e.l?) som tilsvar på de vanligste påstandene. eksempel:

En elbil koster jo 10x CO2 å produsere kontra en vanlig bil!
Det er riktig at en elbil medfører økte utslipp under produksjon, men dette forspranget tar den igjen over tid. <Litt konkrete tall om utslipp, etc.>
Lenke(r) til pålitelige kilder.

Så kan vi enkelt kopiere teksten og lime inn i disksusjoner på nett.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

link til kilder utenfor elbil.no, elbilforum.no og tilsvarende "partiske" nettsider vil være å foretrekke, men det er mye god informasjon (også med eksterne referanser) på disse stedene, så de vil kunne være et godt utgangspunkt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arnkl

Følgande lenke er fint til å tilbakevise argument av typen "elbilar slepp ut meir CO2 enn fossilbilar når ein tek med produksjonen"
http://teknikensvarld.se/elbil-langt-miljovanligare-an-diesel-aven-totalt-sett-152094/


Når nokon hevdar at betteriet må skiftast ut etter x år (x<=5) kan følgande lenke brukast:
http://www.tu.no/kraft/2014/03/15/-nissan-leaf-batterier-viser-ingen-svekkelse-etter-100.000-kilometer

Det løner seg på bruke pengar på å bygge ut fornybar energi til å drive elbilar, framfor å leite etter olje til å drive fossilbilar:
http://www.hegnar.no/bors/artikkel518042.ece
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

satheesh.net

Webhotellet støtter kjører Apache, PHP og MySQL. Vi kan praktisk talt bruke hvilken som helst CMS distro. Forslag? :)

emil

Sitat fra: satheesh.net på fredag 19. september 2014, klokken 17:21
Webhotellet støtter kjører Apache, PHP og MySQL. Vi kan praktisk talt bruke hvilken som helst CMS distro. Forslag? :)

Gjør det enkelt, bruk wordpress og hold antall ekstra plugins til et minimum.

cra

Jeg jobber med eZ Publish til daglig, så det ville være mitt forslag. :) Utover at jeg kjenner til det og dermed evt kan hjelpe til mtp. maler og denslags har jeg ingen sterke meninger om hvilket system det bør være. Oppsettet blir jo mer eller mindre en engangsjobb uansett, men det vil være mulig for mange å være med å legge til/vedlikeholde innhold.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mr.Hansen

#6
- Hvor miljøvennlig er en Elbil å kjøre?
Her trenger vi en link fra brukerne egne rielle tall. Link?

- Hvor ren strøm har vi i Norge:
År - Produsjon - Forbruk - Eksp.(+)/imp.(-) TWh
2000 142,8   123,8   19
2001   121,9   125,5   -3,6
2002   130,6   121,0   9,6
2003   107,1   114,9   -7,8
2004   110,1   121,5   -11,4
2005   137,9   125,9   12
2006   121,7   122,6   -0,9
2007   137,4   127,4   10
2008   142,4   128,6   13,8
2009   132,8   123,7   9,1
2010   122,8   130,4   -7,6
2011   125,0   121,8   3,2
2012   146,4   128,8   17,6
2013   133,4   128,1   5,2
2014   098,2   086,8   11,4

Norge har vært selvforsynt med ren energi i de siste 4 årene. Bare hatt minus i 11 år siden 1975. Og når vi importerer så er det meste kjernekraft fra Sverige. Statnett.no

- Hvor mye Co2 det går til å produsere en Tesla Model S?
En gjennomsnitlig eksosbil koster ca 7 tCo2 å lage mens en Tesla blir det ca det dobbelte. Dette er inklusiv ca 7 tCo2 til et 85kWt batteri. vancouverobserver.com Teslas egene tall sier samme mengde Co2 som å produsere en eksosbil på samme vekt(2,1t).
Trenger en link til hvor mye Co2 det koster å produsere en Tesla Model S. Har godt utifra 14tCo2 iht til link, men det er mye forskjellige fakta som går rundt på nettet.

- Ladning
De fleste som har en Tesla lader på en vanlig 1fase 16A kurs, som dekker opp til 16 mil kjøing om dagen. Det er heller ingen grund til å lade bilen opp til 100% når man ikke trenger dette. Det normale blandt Tesla eiere er å lade til ca 50-70% av batteri kapasitteten, ved en kjøre lengde på ca 100-150km om dagen.
Link mangler. Her det vel brukenes tall som er mest relevant?

- Hvor lenge holder så et Tesla batteri?
Tesla gir 8 års garanti på batteriet. Etter rielle målinger fra virklige data sier Tesla at ved normal ladning ink hurtidladning så synker batterikapasiteten ned til 70% først etter 15-16 år Tesla.com
Hadde kansje vært en ide å få noe data fra 50.000km testen til TeslaBjørn?

- Når går en Tesla Model S i 0 iht Co2?
Tar vi utgang i tall fra en Toyota Prius Energy.eu Toyota som bruker 104g/km Co2 + 24%(Co2 produksjon/transport til pumpe) US Department of Energy = 128,9g Co2/km
14 tCo2 Tesla(antatt Co2 produsksjonen til en Model S) / 0,0001289 (forbruket til Priusen i tonn/km)= 108.611km.
Og dette er hvis du bytter ut en Toyota Prius med en Tesla Model S og lader den med ren Norsk energi.

Hvis byttebilen din bruker (ikke glem å legge til 24% til produsjon og frakt av drivstoffet):
150g Co2/km blir det 93.930km
200g Co2/km blir det 70.000km
250g Co2/km blir det 56.000km

Tallene passer også bra med det Elon Musk sa ca 70-80.000km.

Alle Teslar/batterier som blir bygget etter 2020 blir dette tallet kraft redusert da det er planlagt å ha ingen Co2 utslipp på batteriet produksjonen. Skal heller ikke se bort i at Tesla også reduserer Co2 iht produksjonen på selv bilen også iløpav årene.

PS Jeg har ikke tatt med det rielle tallet som disse eksos bilene bruke iht Co2. Disse Co2 tallene er fra 2009 og det har hvis seg at de er for lave.
Her er det en artikkel på nettet som sier definerer dette, har ikke funnet den igjen.

- Hva med Co2 iht batteri bytte?
Da Teslas nye Gigabatteri fabrikk er planlagt i 2020 til å ikke ha noen Co2 utslipp, blir batteri bytte nesten ingen ekstra CO2 belastning.Tesla's Gigafactory
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

emil

Noen tall som kan være interessant å få med, som kan slå både negativt og positivt ut, er kapasiteten på strømnettet ut fra norge til Sverige/Danmark/Nederland.

Argumentet er jo at hvis vi ikke lader alle elbilene våre kan vi eksportere ren vannkraft for å erstatte kullkraft på kontinentet.

Mr.Hansen

- Hvor miljøvennlig er en Elbil å kjøre?
Her trenger vi en link fra brukerne egne rielle tall. Link?

Fant en link til www.fueleconomy.gov som sier at Tesla Models S bruker 0,38kWh/mile ~ 0,218kWh/km på blandet kjøring.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

satheesh.net

Da er siden "operativ". ;)

Ganske snart kommer utkast av siden ... ::)

Flips

Denne siden: http://elbil.olen.net har mange argumenter for elbiler med kilder og sånt. Kanskje noe av dette kan komme på deres nettside? Hvis det er greit for eieren, selvfølgelig.

Amoss

Sitat fra: satheesh.net på lørdag 20. september 2014, klokken 12:48
Da er siden "operativ". ;)

Ganske snart kommer utkast av siden ... ::)

Til orientering så er det så vidt jeg kan se enda ingen ting i denne tråden som forteller at den siden som er "operativ" ligger på http://www.elbilfakta.no/. Kun de som følger med på Tesla forumet har nok fått med seg det...
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Flips på lørdag 20. september 2014, klokken 13:01
Denne siden: http://elbil.olen.net har mange argumenter for elbiler med kilder og sånt. Kanskje noe av dette kan komme på deres nettside? Hvis det er greit for eieren, selvfølgelig.

Dette så jo nesten ut som det man har tenkt å lage her det. Kanskje heller høre med eieren om han er interessert i å oppdatere med innspill her fra, så kunne man bare lenket den nye adressen dit? Evnt. som du er inne på - å kopiere over det innholdet for å bruke det som ett godt utgangspunkt.
Model S 85D

cra

Jeg foreslår (antakelig igjen) en samling med kortfattede "faktakort" (men gjerne også mer inngående forklaringer) på enkeltsider slik at man kan kopier fra/linke til korte sider. En side der all informasjonen ligger samlet er greit å bruke for oss som trenger å hente informasjon for klipp og lim, men å sende "fossilihuer" inn til en slik side trur jeg desverre har lite for seg. De bruker et halvt sekund på å se at "her er det alt for mye info på en gang", og så lukker de sida.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: Amoss på lørdag 20. september 2014, klokken 13:13
Til orientering så er det så vidt jeg kan se enda ingen ting i denne tråden som forteller at den siden som er "operativ" ligger på http://www.elbilfakta.no/. Kun de som følger med på Tesla forumet har nok fått med seg det...

Tittel på tråden er da en god indikasjon? ;)  (Med forbehold om at denne kan ha blitt endret etter at du etterlyste informasjonen.)

Men for all del; det skader ikke å legge ut linken flere ganger. Mulig enkelte forumverktøy ikke viser tittel på tråden når man kommer et stykke uti.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA