Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris på trilling /markedet for bruktbilder

Startet av Lynvingen, torsdag 18. september 2014, klokken 10:50

« forrige - neste »

Lynvingen

Kan noen forklare meg hvorfor det er så få trillinger til salgs om dagen? Om man ser til modellene 2011/2012 så er de neste fraværende, og prisene har faktisk gått opp de siste månedene. De var i ferd med å bikke 100' på forsommeren, men nå finner man de neste ikke under 110'-120....noe som forøvrig er et ekstremt lite verditap på en 3 år gammel bil som koster 150' ny! Dette stikk i strid med forhåndsprognosene på verditap når det gjelder elbil......

Ikke lett å bli klok på, slik det er i dag er det dumskap å ikke legge i de ekstra 10-tusenene for en ny bil.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

emil

Vil tro at bruksverdien er mye høyere enn den økonomiske. De første kjøperene tror jeg også kjøpte det som en pendlebil til noen mil pr dag for å slippe bom og kø og til det duger den veldig bra fortsatt. Skal de selge nå vil de måte ta et tap på 100-150k og da ble plutselig ikke elbil så veldig god investering. Beholder de bilen noen år til har den sansynligvis betalt seg helt og all verdi ved salg vil være fortjeneste.

Forsommeren er også en dårlig tid å selge bil på, da vil folk heller bruke penger på ferie. Men når høsten kommer og mange kanskje starter i nye jobber går prisene opp. Mye av de billigste trillingene har også vært (og er) bruktimport.

tomrh

Sitat fra: Lynvingen på torsdag 18. september 2014, klokken 10:50
Ikke lett å bli klok på, slik det er i dag er det dumskap å ikke legge i de ekstra 10-tusenene for en ny bil.
Sitat fra: emil på torsdag 18. september 2014, klokken 11:15
Vil tro at bruksverdien er mye høyere enn den økonomiske.
Ja, dette er nok kjernen. For å få solgt må prisen dumpes under det eierne oppfatter som reell bruksverdi, og som ligger for nær opp til nypris. Mange kalkulerte nok også med nedskriving til 0,- og så for seg mange års eierskap da man kjøpte. Jeg f.eks. ser ikke for meg å selge i det hele tatt men evt. heller la ett av barna overta mjauen til billig nærtransport om noen år.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

bunnlose

Denne problemstillingen har eg også sett på den siste tiden. Har tenkt å skaffe meg en bil som egner seg til småkjøring i bygda. Barnehage, butikken osv. Dette er småkjøring bilen som blir brukt i dag ikkje liker, (avensis d4d, 2004) den blir faktisk ødelagt!
Men siden budsjettet er stramt så hadde eg håpet å anskaffe en brukt trilling, men det ser ut til å være omtrent umulig. De som eg har sett har kostet alt for mye iforhold til en ny. Og da er de atpåtil importerte biler. Det nærmeste eg har kommet er de 2011-12 modeller som blir importert av diverse aktører, bilene har gått ca 30-50k km og ligger på 100k. Det syntes eg er for dyrt for en bil som per i dag bertel og co leverer til 139k. Det er praktisk talt ingenting igjen av garantien og i tilleg importert, gjerne med slitte sommerdekk også.

Konklusjonen min er at eg istedet har sett på nye trillinger. Men siden man da har 3 å velge i og kunnskapen om forskjeller er dårlig så har det blitt med planleggingen (les finansiering og overtalelse av konemor).

Noen innspill på valg av trilling? Per idag (før i uken) så ligger ion og c-zero på 139k og i-miev på 150k ifølge aktørenes hjemmesider. Utenom at i-miev er oppgitt til 10km lengre kjørelengde og varianter av garantier og service intervaller (hentet fra elbil.no) så virker de helt like.

tomrh

Sitat fra: bunnlose på torsdag 18. september 2014, klokken 20:06
Noen innspill på valg av trilling? Per idag (før i uken) så ligger ion og c-zero på 139k og i-miev på 150k ifølge aktørenes hjemmesider. Utenom at i-miev er oppgitt til 10km lengre kjørelengde og varianter av garantier og service intervaller (hentet fra elbil.no) så virker de helt like.
Finnes flere tråder om denne, f.eks. denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14999.0.html
Hovedfordelen med i-MiEV over de andre to er mulighet for fjernstyrt forhåndsoppvarming av bil mens den står på lading, det kom f.o.m. 2012-mod. Kjekt om vinteren. Kupévarmer blir ikke helt det samme fordi kjølevannet til varmeapparatet ikke varmes opp, og heller ikke batteriet (via egen ventilasjonskanal under bilen bak til batteriet - brukes til nedkjøling av batteri under hurtiglading).

Regner forøvrig med at tilbudet av brukte trillinger ikke vil øke før regjeringen infører moms på elbiler.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

bunnlose

Sitat fra: tomrh på torsdag 18. september 2014, klokken 20:19
Finnes flere tråder om denne, f.eks. denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14999.0.html
...
Regner forøvrig med at tilbudet av brukte trillinger ikke vil øke før regjeringen infører moms på elbiler.
Takker, må innrømme at eg leitet ikkje så veldig lenge etter en sånn tråd ;)
Og eg tror heller ikkje det kommer til å endre seg noe særlig før det skjer noe drastisk med fordelene til elbiler.

asbkar

Er vel ingen som selger en så god bil vel? :) Godbilen min har gått tre år, og gjør akkurat det den skal. Helt perfekt for min bruk: pendling + alt av småturer på fritiden. Mieven står lett tilgjengelig utenfor døra, fossildroget står i garasjen. Da er det lett å ta riktig bil når man skal ut en tur! Avensisen ryker når model x kommer, men mieven beholder jeg.
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

Lynvingen

Takk for mange konstruktive svar!

Må allikevel innrømme at jeg ikke tror helt på teorien om at bruksverdien er høyere enn den økonomiske, det er jo ikke slik at trillinger opererer på et isolert og monopolistisk marked. Dette handler jo om hva kjøperen er villig til å betale, og det forundrer meg at det omsettes 3 år gamle trillinger for 120-130 både sett opp mot nyprisen, men også sett opp i mot alternativer som Leaf, nyere Think eller etterhvert UP!. Man får jo nå Leaf ned mot 130-150', som tross alt er en større bil med noe lengre rekkevidde.

Om nyprisen raser på en Passat vil dette normalt umiddelbart reflekteres på bruktprisene, uavhengig om det sitter masse eiere rundt og føler at bilen har høyere bruksverdi....og ihvertfall dersom man får kjøpt en Audi til nesten samme prisen. At ikke den samme logikken påvirker trillingene er meg en gåte.

Min teori er at prisen holdes kunstig oppe fordi dette er det billigste alternativet til en moderne elbil, alt som er billigere er ræl med problemer som Think, Reva, Peugeot 106, Tazzari etc.....dermed greier med å sette en stopper for prisfallet. Eksempelvis kostet en Peugeot 106 opp i mot 100' bare for et par år siden, men når moderne elbiler droppet ned mot samme nivå raste prisen nesten over natten. Det kan hende det er mangel på gode alternativer under 100-tusen som holder prisen kunstig høyt.

Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

emil

Sitat fra: Lynvingen på fredag 19. september 2014, klokken 10:55
Om nyprisen raser på en Passat vil dette normalt umiddelbart reflekteres på bruktprisene, uavhengig om det sitter masse eiere rundt og føler at bilen har høyere bruksverdi....og ihvertfall dersom man får kjøpt en Audi til nesten samme prisen. At ikke den samme logikken påvirker trillingene er meg en gåte.

Bor du utenfor Oslo og jobber i sentrum vil du med en brukt Passat (ikke beste valget for pendlebil) måtte betale drivstoff, bompenger og sansynligvis parkering. Med en trilling slipper du mesteparten av disse kostnadene og du kan da gi mer for bilen en den kanskje egentlig er verd fordi innsparingene er store. Bilene har også vist seg å være veldig driftssikre med få dyre problemer.

tomrh

Sitat fra: emil på fredag 19. september 2014, klokken 12:15
Med en trilling slipper du mesteparten av disse kostnadene og du kan da gi mer for bilen en den kanskje egentlig er verd fordi innsparingene er store. Bilene har også vist seg å være veldig driftssikre med få dyre problemer.
En brukt trilling selges gjerne inkl. vinterdekk, noe som kommer i tillegg på nybil. Og det er allerede utført servicer på 7-11.000 kroner, samt at det gjerne følger med ting & tang som forrige bruker fant nødvendig å ha som f.eks. 16A ladekladd, takstativ, ferdig isolert ekspansjonstank+slanger etc.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

edyrli

En annen ting som driver opp prisen er at den virker som etterspørselen er større en tilbudet. Jeg har en kompis som er i markedet etter trilling og verken Peugeot, Citroen eller Mitsubishi kunne levere før i desember. Dette vil nødvendigvis drive opp prisen. Når i tillegg alle konkurrentene er vesentlig dyrere så er det klart at trilling er et veldig godt kjøp sett i forhold til pris og konkurrenter.
F.eks. e-Up.
Selv om e-UP har litt mer utstyr og er litt bedre å kjøre er den nokså lik trilling ellers. Omtrent samme rekkevidde, kun 4 seter og begrenset med bagasjeplass. Jeg vil påstå at bruksverdien på trilling og e-UP er tilnærmet den samme. Da er det ille å betale ca 50.000 mer for en e-UP.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

bunnlose

Sitat fra: edyrli på fredag 19. september 2014, klokken 13:03
En annen ting som driver opp prisen er at den virker som etterspørselen er større en tilbudet. Jeg har en kompis som er i markedet etter trilling og verken Peugeot, Citroen eller Mitsubishi kunne levere før i desember.

I dag har eg faktisk snakket med selgere for alle trillingene. på Bertel som selger iOn kunne selgeren fortelle at eg tidligst kunne få en bil i desember kanskje januar, scan auto som selger c-zero kunne meddele at det er ingen som vet om det faktisk kommer flere biler i det heletatt, kanskje i februar. Etter å ha snakket med en selger på Motorforum fant eg ut hvorfor, og det er at PSA gruppen har ikkje blitt enige med mittibusjen om salg av trillinger. Denne avtalen ble besluttet å ta slutt for et år siden eller så, men selgeren var litt usikker på hvor lenge de fortsatte å levere biler til PSA.
Poenget er at det finnes alt for få trillinger i forhold til etterspørselen, og dermed er prisene i taket. Og skal man kjøpe en ny må man ha tolmodighet, stooor tolmodighet siden de neste bilene kommer til norge i desember/januar i følge selger på motorforum, og av de bilene så er alle i-miev, og de er alle solgt allerede. Så skal man faktisk kjøpe en trilling må man belage seg på bruktmarked.

Beamer Screamer

Jeg har gjort samme observasjon som en del andre her ettersom jeg var i markedet for Trilling på sensommeren. Prisene steg i den perioden og eksemplarer til 100.000 kr var ikke å oppdrive lenger. De billigste lå på 110-120.000 kr og ble revet bort umiddelbart, og det var gjerne importbiler uten vinterdekk og setevarme. Inkl vinterdekk endte man da på 130k for en 3 år gammel bil så å si uten garanti...

Da syntes jeg det var en no-brainer å betale 150k for en ny iOn med norsk spec og full garanti. Ulempen var leveringstiden som er premio oktober. Jeg tipper det var den som fikk mange ut i bruktmarkedet.

Liten tvil om at etterspørselen var større enn tilbudet. Mange som eier en trilling er sikkert lite villige til å selge til det de oppfatter som lave priser (i forhold til hva de betalte en gang i tiden). Samtidig er brukte Trillinger den billigste kurante elbilen. Når nybiler da er vanskelig å få tak i presses bruktprisen opp.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Lynvingen

Etterspørsel som er høyere enn tilbudet forklarer egentlig hele greia, og ihvertfall dersom det er slik at tilgangen på nye biler er begrenset. Ihvertfall innenfor rimelig leveringstid. Dette vil naturligvis presse opp prisene i bruktmarkedet, men det gjør ikke en 3 år gammel bil til 25' under nybilpris til et godt kjøp allikevel. Det er med andre ord bare å ligge unna bruktmarkedet for trillinger.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

svingen

Det er vel lang leverings tid på E-UP og ut fra jeg har hørt så det gjør vel ikke saken noe bedre eller :(
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA