Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke "medlemskap" bør man ha for å lade i Oslo og omegn?

Startet av kammiz, tirsdag 16. september 2014, klokken 12:48

« forrige - neste »

kammiz

Heisann, jeg er veldig ny i gamet og får faktisk ikke bilen før i januar/februar. Har bestilt Kia Soul EV som jeg og min samboer skal bytte på, samt at vi beholder min fossile stasjonsvogn og selger hennes fossile småbil.

Jeg prøver selvsagt å lese meg opp på dette, men jeg har ikke klart å finne noen god oversikt over alle former for medlemskap man bør ha for å lade enklest mulig. Følgende har jeg bestilt:

- Fortum - RFiD brikke med avtalegiro (ingen månedsavgift)
- GrønnKontakt - RFiD brikke med avtalen "sjelden" gjeldende for både hurtig og rask eller hva det nå heter.

Hva mer finnes? Jeg ønsker å ha mulighet til å lade praktisk talt på alle mulige stasjoner, men jeg er ikke interessert i faste månedsavgifter, da jeg i all hovedsak kommer til å lade hjemme.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

E_S

Med brikke fra Fortum og Grønn kontakt slipper du noen faste avgifter og er godt i mål. Disse brikkene funker også til å åpne de nye ladepunktene til Oslo Kommune. Andre hurtigladere i området er Statoil som betales på stasjonen, så de er enkle. Ishavsveien hadde jeg glatt droppet, der er prisene helt hinsides og laderne stort sett defekt.

Jeg ville ikke hatt noe mer enn det du har tenkt, men jeg ville anskaffet en 32A type 2 til type 1-kabel for å kunne lade fra type 2-kontakter, som det blir flere og flere av. Denne passer utmerket til Soul for å få fullt batteri på ca. 3 timer.
:)

kammiz

Tusen takk for tilbakemeldingen. T1->T2 kabel er bakt inn i prisen på bilen allerede. :)

Jeg forstår at det er RFiD brikker som gjelder, men både fortums og grønn kontakts brikker kan altså brukes på oslo kommunes ladere? hvordan kan det ha seg? evt, kunne jeg klart meg med en RFiD brikke totalt sett?
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

emil

Sitat fra: kammiz på tirsdag 16. september 2014, klokken 15:42
Jeg forstår at det er RFiD brikker som gjelder, men både fortums og grønn kontakts brikker kan altså brukes på oslo kommunes ladere? hvordan kan det ha seg? evt, kunne jeg klart meg med en RFiD brikke totalt sett?

Teknologien som brukes er den samme, og i påvente av at kommunen selv eventuellt kommer med ladekort har de lagt opp til at alle kort med riktig RFID frekvens starter laderen. Det er ikke noen kommunikasjon videre fra Oslo-ladestolpe til Fortum/GK.


svingen

Bør skaffe deg "ladenøkkelen" er en del som er låst med det,følger med i velkomspakka fra elbilforeningen hvis det er med på kia?  Eventuelt har oslo kommune det.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

kammiz

Sitat fra: emil på onsdag 17. september 2014, klokken 07:53
Teknologien som brukes er den samme, og i påvente av at kommunen selv eventuellt kommer med ladekort har de lagt opp til at alle kort med riktig RFID frekvens starter laderen. Det er ikke noen kommunikasjon videre fra Oslo-ladestolpe til Fortum/GK.
Betyr dette at de ladestolpene er gratis, man trenger bare noe som åpner dem? sikkert dumt spm.

Sitat fra: svingen på onsdag 17. september 2014, klokken 08:27
Bør skaffe deg "ladenøkkelen" er en del som er låst med det,følger med i velkomspakka fra elbilforeningen hvis det er med på kia?  Eventuelt har oslo kommune det.
vurderer å melde meg inn i elbilforeningen ja. :) ladenøkkelen har jeg ikke hørt om, men det høres ut som noe som burde ligge i bilen.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

jkirkebo

Sitat fra: kammiz på onsdag 17. september 2014, klokken 10:35
Sitat fra: emil på onsdag 17. september 2014, klokken 07:53
Teknologien som brukes er den samme, og i påvente av at kommunen selv eventuellt kommer med ladekort har de lagt opp til at alle kort med riktig RFID frekvens starter laderen. Det er ikke noen kommunikasjon videre fra Oslo-ladestolpe til Fortum/GK.
Betyr dette at de ladestolpene er gratis, man trenger bare noe som åpner dem?

Jepp, det er korrekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: svingen på onsdag 17. september 2014, klokken 08:27
Bør skaffe deg "ladenøkkelen" er en del som er låst med det,følger med i velkomspakka fra elbilforeningen hvis det er med på kia?  Eventuelt har oslo kommune det.
vurderer å melde meg inn i elbilforeningen ja. :) ladenøkkelen har jeg ikke hørt om, men det høres ut som noe som burde ligge i bilen.
[/quote]

Nå har det jo vært litt usikkerhet rundt Kia og innmelding i foreningen, de andre forhandlerene av nye elbiler leverer med velkomstpakken og enkelte Kia forhandlere har vel ordnet det til de også så du får høre med din forhandler. Selve nøkkelen kan du også få kjøpt, enkelte kommuner selger eller gir ut ved henvendelse til parkeringsavdelingen. Men melder du deg inn får du nøkkelen som endel av velkomstpakken.

phaugneland

Vi har nettopp fått bekreftet avtale med Kia, så da får alle som kjøper Soul fra autorisert merkeforhandler velkomstmappe levert med bilen. Husk å registrere deg på elbil.no for gratis medlemskap første året.
Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

kammiz

Sitat fra: phaugneland på onsdag 17. september 2014, klokken 18:40
Vi har nettopp fått bekreftet avtale med Kia, så da får alle som kjøper Soul fra autorisert merkeforhandler velkomstmappe levert med bilen. Husk å registrere deg på elbil.no for gratis medlemskap første året.

vi signerte på bil tidlig denne uken, men jeg regner med at dette blir inkludert da siden vi ikke får den før jan/feb ?
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

phaugneland

Sitat fra: kammiz på torsdag 18. september 2014, klokken 09:25
vi signerte på bil tidlig denne uken, men jeg regner med at dette blir inkludert da siden vi ikke får den før jan/feb ?
Ja, da skal du få velkomstmappen levert sammen med bilen. Hvis du har bestilt kan du gjerne registrere deg som medlem på elbil.no med en gang og krysse av for gratis medlemskap.
Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

kammiz

Sitat fra: phaugneland på fredag 19. september 2014, klokken 09:19
Sitat fra: kammiz på torsdag 18. september 2014, klokken 09:25
vi signerte på bil tidlig denne uken, men jeg regner med at dette blir inkludert da siden vi ikke får den før jan/feb ?
Ja, da skal du få velkomstmappen levert sammen med bilen. Hvis du har bestilt kan du gjerne registrere deg som medlem på elbil.no med en gang og krysse av for gratis medlemskap.

hvordan gjør jeg det?
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA